Průbojnější pacienti si přisvojují čas lékaře v ordinaci na úkor méně asertivních pacientů, píší obránci práv pacientů v časopise British Medical Journal.
„Vznikají stále větší rozdíly mezi asertivními a méně dravými pacienty, kterým se pak dostává horší zdravotní péče,“ píše v BMJ Hilda Bastianová, šéfredaktorka australských internetových stránek Cochrane Collaboration Consumer, které se mimo jiné zabývají právy pacientů.
„Počet lidí, kteří hledají informace o zdravotních problémech na webových stránkách, stále roste. Informovaní pacienti, kteří mají lepší přístup k internetu, pak přícházejí do ordinace vybavení dlouhým seznamem otázek na svého lékaře. Velmi mně znepokojuje, že se tento trend ve zdravotnictví prohlubuje a průbojnější pacienti si tak zabírají mnohem více času lékaře pro sebe,“ uvádí Bastianová.
Průměrná doba konzultace lékaře s pacientem trvá asi deset minut, takže lékaři nemají příliš času nazbyt, dodává.
Asociace pacientů: průbojnost by měla být samozřejmostí
Předseda britské Asociace pacientů Mike Stone však asertivitu pacientů vítá: „Průbojní by měli být všichni pacienti. V řadě případů jim také nic jiného nezbývá, pokud se chtějí domoci takové péče, kterou jejich zdravotní stav vyžaduje. Lékaři v+dí velmi dobře, kdy rozhovor s pacientem ukončit. Nejsem si proto jist, zda méně dravější pacienti dostanou odpovídající podíl času lékaře,“ uvedl Stone.
Ve zprávě British Medical Journal zároveň uvádí také některé rady, jak má rozhovor mezi lékařem a pacientem vypadat. Pacienti by se měli ujistit, zda rozumí všemu, co jim lékař sdělil. Měli by požadovat, aby lékař znovu zopakoval některé problémy, kterým nerozumějí.
ZDROJ:
'Pushy patients' get unfair advantage**
**
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY:
Cochrane Collaboration Consumer
(ivb), www.Zdravi.Euro.cz, 13.6. 2003