PZP: Nová pravidla dostupnosti zdravotních služeb jsou krokem vpřed

31. 8. 2012 8:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Pravidla o místní a časové dostupnosti zdravotní péče pomohou podle právníka Platformy zdravotních pojištěnců Ondřeje Dostála i pacientům, jejichž nemoc není v chystané vyhlášce vyjmenovaná s lhůtou pro ošetření. Lhůtu píše lékař v individuálním léčebném postupu.


Pacient si může stěžovat u vedení nemocnice a požádat pojišťovnu o nápravu, pokud nebude dodržena, řekl dnes novinářům právník občanského sdružení Platforma zdravotních pojištěnců.

Na rozdíl od odborářů, zdravotně postižených či organizací pacientů Dostál uvítal nařízení, které má platit od ledna 2013. „Zcela výjimečně si zaslouží ministerstvo pochválit, protože dalo klacek na zdravotní pojišťovny a zdravotnická zařízení,“ prohlásil.

Platforma poradí pacientům, jak se domoci práv při léčbě. Na webu má Dvanáct rad pro pojištěnce, lidé také mohou volat na bezplatnou telefonní linku 800 227 777, je v provozu v pondělí, úterý a čtvrtek od 14:00 do 18:00. Dotaz je možné poslat i mailem na linka@zdravotnipojistenci.cz.

Především je v souhrnu rad pacient ujištěn, že si může zvolit kteroukoli nemocnici, která má smlouvu s jeho zdravotní pojišťovnou. Seznam mu poskytne pojišťovna. Dozví se, že není nezbytnou podmínkou pro přijetí do nemocnice doporučení praktického lékaře, i to, že má právo klást doplňující dotazy a lékař je musí zodpovědět. Musí mu také sdělit, zda je zahájení léčby naléhavé a jaká jsou případná rizika z prodlení.

Pro léčbu akutních problémů čekací doby nejsou, Dostál mezi ně řadí i náhlou a intenzivní bolest, která může provázet vážné onemocnění kloubů. Lhůty pro výměnu kloubů se podle něj takového případu netýkají.

Lékař sestaví individuální léčebný postup a do pacientovy dokumentace zapíše čekací lhůtu a medicínské úvahy, které ho ke stanovení vedly. Lhůta začíná následující den po vyšetření a předepsání léčby.

Ke stížnosti pacienta, u něhož lhůta není dodržena, Dostál uvedl, že musí mít výpis či kopii se záznamem o vyšetření a popisem zdravotního stavu, poučení o rizicích z prodlení a záznam o stanovené čekací lhůtě a jejím medicínském zdůvodnění. Z dokumentace by si měl tyto podklady průběžně ofocovat, nebo požádat nemocnici o kopie. Stížnosti a podněty se posílají doporučeným dopisem nebo mailem s elektronickým podpisem.

Pokud nemocnice neodpoví a léčba stále nebyla zahájena, měl by si pacient písemně stěžovat zdravotní pojišťovně. Ta by za něj měla zahájení léčby vyjednat. Pokud ani pojišťovna neodpoví, je podle Dostála namístě podat stížnost ministerstvu, opět s kopiemi všech nutných podkladů.

„Pokud prodlení narůstá, může být vhodné podat soudní žalobu, kterou se pacient domáhá léčby u smluvní nemocnice. Hrozí-li velké zdravotní riziko, může být vhodné využít předběžného opatření, kterým soud může nařídit nemocnici léčbu, ještě než padne rozsudek,“ shrnul právník.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?