doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
Tak v první řadě děkuju za přivítání a za uvedení dlouhé. Já se opravdu stále cítím lékařem a zároveň i organizátorem zdravotnictví, takže díky tomu všemu, co jsem v životě dělal, tak se mně podařilo získat určitý nadhled a snažím se to zdravotnictví vidět jako celý jeden systém, který je bohužel velmi rozsáhlý, složitý a jakýkoliv zásah do něj, jako ostatně do kteréhokoliv společenského systému nebo subsystému, tak vždycky vyvolává nějaké překvapení, nějaké odpory a nějaké nejistoty, asi podobně, jako když se zasahuje do přírody. Tak to se omlouvám za ten široký úvod.
A k té první otázce, jestli je zdravotnictví před bankrotem. Tak já zcela jednoznačně říkám, že ne. To zdravotnictví je samozřejmě po těch letech hospodářské krize, která se i do něj promítla, tak je v určité finanční tenzi. Ale popravdě řečeno to zdravotnictví je ve finanční tenzi všude na světě, i v těch nejlepších, nejlépe zorganizovaných systémech a i v těch nejbohatších systémech.
Prostě to zdravotnictví má dneska téměř „neomezené možnosti“ a z hlediska pacientů, pro které tady je, je obrovská poptávka a obrovská očekávání. Takže vždycky, abych to řekl pro posluchače srozumitelně, vždycky když někdo má nějaký problém nebo umírá nebo mu hrozí těžké poškození zdraví, tak od toho zdravotnictví čeká prostě vysvobození a úlevu a uzdravení. Ono to vždycky není možné a je to vždycky velmi drahé, pokud nejde o /nesrozumitelné/.
František KINSKÝ, moderátor
Jasně, tomu věřím. Já jenom mě při té příležitosti napadá, oba jsme dospělí, když se na sebe tak vzájemně podíváme, máme šediny, takže pamatujeme různé časy. A já si vzpomínám, že se vždycky tvrdilo, že zdravotnictví je zadarmo. Tato jakási fikce v lidských hlavách zůstává nadále. Přitom je to fikce, protože si platíme zdravotní pojištění, které nám je automaticky odebíráno ze mzdy a tak dále.
Takže do toho systému něco plyne. Ale tím, že jsem krajským zastupitelem, tak čas od času tak jakoby trošku nahlédnu i za to a vidím, že tam prostě se sypou neuvěřitelný množství peněz. To tedy to znamená, že ten systém se musí dofinancovávat. Jak? Zvýšit pojištění? Šetřit? Platby soukromé?
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
No, tak touhle otázkou jsme skočili někam doprostřed toho systému. Já, jestli dovolíte, já bych přece jenom…
František KINSKÝ, moderátor
Poučte mě.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
…uvedl to zdravotnictví trošku ze širšího pohledu. Ono má de facto dvě části. Té jedné se dneska v zahraničí říká veřejné zdravotnictví a není to v tom smyslu, jestli je nemocnice veřejná, nebo soukromá, ale je to ve smyslu zdravotnictví, které je děláno pro celou populaci. Snaží se mapovat zdraví té populace a snaží se zvyšovat úroveň zdraví populace, a to je něco jiného, než dělá ta druhá část…
František KINSKÝ, moderátor
Ano.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
…kterému můžeme říkat systém veřejného zdravotního pojištění u nás spolu se systémem poskytovatelů služeb, neboli tedy nemocnic, ambulantních lékařů, praktiků a podobně. No, a ten paradox je v tom, že do toho veřejného zdravotnictví, do té prevence boje o zdraví, způsob života, předcházení chorob, já nevím, boje proti kouření třeba.
František KINSKÝ, moderátor
Samozřejmě.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
To je populární, tak do toho teče asi 5 % rozpočtu a těch zbývajících 95 %, které činí dneska asi 250 miliard, ty tečou do té druhé části do toho poskytování zdravotní péče. To znamená, když už je někdo nemocný, tak vstoupí do tohoto systému. A já to říkám ještě z jednoho důvodu, protože v tom zdravotnictví je takový základní axiom nebo poučka, jak lze ovlivnit zdraví populace nebo na čem to zdraví celé populace je závislé. A jsou tam čtyři elementy, z nichž to poskytování služeb je jenom jedna část, a to ostatní je životní prostředí, které můžeme ovlivnit, genofond, který nemůžeme ovlivnit, s tím jsme se narodili a ten se nějak historicky vyvíjí. A ta třetí věc, kterou můžeme úplně nejvíce ovlivnit, je způsob života. Ono to není úplně exaktně zobrazeno, ale zhruba ten zdravý způsob života má na zdraví populace úplně stejný vliv jako kvalita poskytování služeb. Samozřejmě když vezmete jednotlivce, tak tam se lidi strašlivě liší. A tohle jsem pokládal na úvod toho našeho povídání za velmi důležité, protože bez toho se můžete snažit jakkoliv a jenom léčíte nemocné lidi, kteří nemuseli být třeba nemocní.
František KINSKÝ, moderátor
Vím. Byl jsem bývalý kuřák. Vím, co to … vím, co to znamená, vím, co znamená ranní pokašlávání, kterého jsem se díky tomu, protože jsem přestal, zbavil a cítím se také daleko líp. Tudíž vím, že jsem…
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
No, ono to, jestli chcete ještě jiný příklad, který je možná méně známý, ale finančně má ještě daleko větší dopad, a to je cukrovka. Dneska už se pomaličku blížíme milionu obyvatel, kteří budou mít cukrovku. A naprostá většina kromě dětských typů, které jsou vrozené a právě závisí na tom genofondu, tak ta cukrovka u dospělých je převážně získaná a je naprosto vázaná na obezitu a nízký pohyb. Takže většina těhle cukrovkářů si tu svou nemoc způsobila sama a je-li to v začátku, tak ji ještě může napravit. Tak to je příklad toho, kam se na to zdravotnictví dávat.
František KINSKÝ, moderátor
Vidíte, to jeden z příkladů, kam i mířily, mířily moje úvahy a tudíž i otázky, pokud samozřejmě se nejedná o nějakou genetickou, genetický problém. Jsme za určité typy chorob jsme si zodpovědni sami. Z jakého důvodu mají naše špatné návyky nebo naše nezodpovědné návyky, proč na ně mají doplácet jiní?
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
Tak to vychází z naší ústavy, která tak trošku kopíruje a ještě rozšiřuje úmluvu o lidských právech a biomedicíně, která byla přijatá a země ji přijaly v různě přísné podobě. U nás je jedna z nejpřísnějších. A v podstatě zjednodušeně říct, že ten náš ústavní pořádek říká, že každý má nárok na zdravotní péči, dostupnou a hrazenou ze zdravotního pojištění, pokud zákon neříká jinak, což třeba říká zákon, že tam jsou nějaké příplatky, ale to vysvětlení ústavních právníků je takové, že prostě na tu péči má nárok každý, ať je příčina té jeho nemoci jakákoliv.
František KINSKÝ, moderátor
Ať je zodpovědný, nebo nezodpovědný.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
Ano. Je to takhle. V tomhle jsme velmi solidární a musím říct, že nejsme v tom našem evropském prostředí tak úplnou výjimkou a víceméně kopírujeme to, co je okolo nás, i když v trošku přísnější podobě. A možná jenom na vysvětlenou. Není to, ta ústava není postavená jenom na soucitu a solidaritě obecné, ale ono je to taky trošku postaveno na praxi, protože není úplně možné u všech pacientů jednoznačně říct, kdo si to své zdraví poškodil sám a kdo ne. Řekněme u kuřáků ano, jestliže někdo dělá adrenalinový sport a prostě udělá si nějaký ošklivý úraz, tak ano. Ale u většiny nádorových onemocnění třeba ta pravděpodobnost…
František KINSKÝ, moderátor
Ne, to asi opravdu ne.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
…že jste si to způsobil sám, je, řekněme, 70%.
František KINSKÝ, moderátor
Jasně.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
A tam si představte ty soudní spory, jaký by byly.
František KINSKÝ, moderátor
No, nechci si je představit. Pane docente, ještě jedna věc mě tak napadá. Když jste byl ministrem, tedy byl ministrem od začátku do konce, což samo o sobě už je znamením určitého, já bych řekl, to je vysvědčení, to je za jedna. A vy jste určitě do té vlády vstupoval s nějakou představou o tom, jak to zdravotnictví ozdravit. Já tomu pořád budu říkat ozdravit. Já na to koukám z dálky a já mám pocit ozdravit. A po těch třech letech jste skončil a řekněte, naplnily se všechny vaše představy, musel jste je korigovat, anebo dokonce úplně změnit?
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
No, já bych řekl, že je možno říct nebo rozdělit tu odpověď asi na třetiny. Tak zhruba ze třetiny se nám něco povedlo a možná to není tolik vidět, protože já jsem zvolil takovou práci, která měla léčit to zdravotnictví od základů. Takže my jsme třeba sáhli do jedné principiální věci, kdo vlastně vůbec odpovídá za to, že ten pacient dostane tu péči, na kterou má nárok, a definovali jsme tam povinnost zdravotních pojišťoven tu péči zajistit. Samozřejmě zbývá nad tím ještě vyřešit jeden pilíř toho systému, a to je vlastně povinnost státu, která nepřímo vyplývá z té ústavy, že když už stát to zdravotnictví reguluje a organizuje, tak by tam měl dávat také dostatek peněz, což byl obrovský boj ve vládě, která řešila hospodářskou situaci v krizi, a měla nebo musela šetřit, kde se dalo, takže se kladl obrovský důraz na druhou stránku toho financování, a to je efektivita toho systému. A ono samozřejmě každý ví, že těch neefektivit počínaje špatnými nákupy konče nerovnoměrnou zdravotnickou sítí a někde přebytkem služeb nebo nemocnic třeba, tak těch neefektivit je tam dost, i když je stoprocentně odstranit také nejde. Takže znovu se vracím k tomu, co se povedlo, co se nepovedlo a proč. Tak povedlo se třeba udělat určitý krok k ochraně lékařů. Jinými slovy. Jestliže pracuje v nemocnici, která není dostatečně vybavená, tak se ta zodpovědnost přenáší z toho lékaře na vedení té nemocnice a jestliže pracuje v nemocnici, která není dostatečně financovaná, tak se ta odpovědnost přenáší na pojišťovny zdravotní, které musí optimalizovat rozdělování těch prostředků, anebo nakonec na stát, že tam těch prostředků tolik nedal. Takže takovéhle základy my jsme se snažili pilovat. To je úplně, jako když stavíte dům, když tyhle základy nemáte, tak to je katastrofa později. A jeden takovýhle základ třeba chybí v mechanismu, jak se rozdělují peníze u nás. Tam je ještě pořád co odpracovat. Tak to se povedlo, ale není to tolik vidět, jako kdybychom třeba zařídili lékařům lepší úhrady a dali jim víc peněz, tak to by nás samozřejmě chválili víc.
František KINSKÝ, moderátor
To si dovedu představit, to chválí každý. Pane docente, jak jsem slyšel a co mě, z čeho mě trošku přeběhl mráz po zádech, my jsme 20 let poté, co víme, jak ten systém vypadá, začli budovat něco, co mělo stát jako první, a to jsou základy. Neztratili jsme strašného času?
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
No, ztratili, ale zase na druhou stranu to zdravotnictví běží nějak samospádem.
František KINSKÝ, moderátor
Samotíží.
doc. MUDr. Leoš HEGER, poslanec, bývalý ministr zdravotnictví /TOP 09/
Protože prostě musí řešit věci, které dennodenně přicházejí v obrovských objemech, obrovské množství nemocných pacientů a nějak si s tím vždycky poradí. Jenom to vyvolává veliké tence a velikou nespokojenost. Takže ono to zdravotnictví samozřejmě, kdyby se začlo před 20 lety, tak mohlo být lepší, ale jak se říká, kdyby je kdyby, a vždycky je možno začít ty věci, věci opravovat. Ono jako ta, zase abychom nebyli tak pesimističtí, pokud jde o používání metod, technik, léků, tak patříme opravdu ke světové špičce. V tom zdravotnictví ale není dostatek peněz, abychom patřili ke světové špičce i v určitém komfortu pacienta a v tom prostředí, ve kterém se ten pacient pohybuje.
František KINSKÝ, moderátor
Tak doufám, že se to jednou povede. To bylo dnešní Alter Eko. Mým milým a vzácným hostem byl docent Leoš Heger a od mikrofonu se s vámi loučí František Kinský.