PRAHA - protože jsme ji dostali za katalog s cenami, ale my jsme nic takového neschválili. To byla pouze pracovní verze. Předsednictvo komory pak přijalo katalog bez cen s tím, že každá ordinace si je udělá sama podle skutečných nákladů,“ řekl ve čtvrtek Právu David Rath, prezident České lékařské komory. Oznámil, že komora se vůči tomuto rozhodnutí odvolává a nic platit nebude. „Je přece nemožné platit za něco, co jsme nikdy neudělali. V nápravných opatřeních se na nás chce, abychom zrušili své rozhodnutí o cenách. Ale jak máme zrušit něco, co neexistuje,“ řekl Rath. Jak jsme již uvedli, komora loni v prosinci přijala katalog dohodnutých služeb mezi pacientem a lékařem. Jde o služby, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění a jsou tedy určitým luxusem, komfortem pro pohodlí pacienta. Jde například o konzultace zdravotního stavu na soukromé telefonní číslo lékaře, přivolání specialisty, který nemá návštěvní hodiny v bytech, přímo k pacientovi do bytu atd. „Ano, již za některé úkony vybírám,“ řekl Právu pražský lékař Jaroslav Henzl. „V čekárně visí ceník na velkém papíře, aby ho nikdo nepřehlédl a mohl se rozhodnout, zda takovou službu chce, nebo ne. Nikoho nenutím. Například za komplexní vyšetření pacienta mimo rámec zdravotního pojištění se účtuje 420 korun, za desetiminutové administrativní práce 120 korun. Konzultace zdravotního stavu po telefonu jsme zatím nezavedli,“ řekl Henzl. Ministr zdravotnictví Bohumil Fišer již dříve Právu řekl, že jde o služby zbytečné, které pacient nepotřebuje. „Zdravotní péče je vždy hrazena ze zdravotního pojištění. Jestli si za služby mimo pojištění chce pacient připlatit, záleží pouze na něm,“ řekl ministr.
(per), Právo, 25.1.2002