Reformy zdravotnictví a důchodová reforma

16. 6. 2005 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
"Parlamentní a senátní výbory pro sociální politiku a zdravotnictví České republiky navštívily Národní radu Slovenska a její obdobné výbory. Byl jsem členem této delegace," píše v komentáři MUDr. Jozef Kochan, poslanec za ODS...


Parlamentní a senátní výbory pro sociální politiku a zdravotnictví České republiky navštívily Národní radu Slovenska a její obdobné výbory. Byl jsem členem této delegace.

Všeobecně se ví, že na Slovensku vládne menšinová pravicová vláda, která prosazuje revoluční daňové reformy veřejných financí, zdravotnictví i důchodovou reformu.

Důchodová reforma nabízí občanům budoucí starobní důchod ze dvou zdrojů - nazývají to pilíře důchodového systému. Jeden pilíř reprezentuje institut Sociální pojišťovny, do kterého platí odvody občan i zaměstnavatel.

Důchod bude zohledňovat počet odpracovaných roků i příjem občana za celý pracovní život, a tím bude spravedlivější na rozdíl od současného českého systému. Občan bude celý starobní důchod dostávat výlučně ze Sociální pojišťovny.

Druhý pilíř reprezentují osobní důchodové účty, které spravují důchodové správcovské společnosti. Zapojení do druhého pilíře nestojí nic, naopak ten, kdo se zapojí do druhého pilíře, bude část odvodů, které dosud platí zaměstnavatel, do Sociální pojišťovny odváděna na osobní důchodové společnosti.

Peníze na osobním důchodovém účtu bude důchodová společnost investovat a tím je zhodnocovat. Výhodou druhého pilíře je i fakt, že peníze na osobním důchodovém účtu budou soukromým majetkem občana a v případě úmrtí je tedy zdědí příslušní dědicové.

Důležitým faktorem je, že správcovské společnosti budou fungovat podle přísných pravidel a pod silnou kontrolou státu, stát bude finální garant druhého pilíře. Oba pilíře jsou povinné bez ohledu na to, zda se občan rozhodně vstoupit do kteréhokoliv.

Existuje však i dobrovolný doplňkový třetí pilíř důchodového systému. Ten je zcela na vlastním rozhodnutí občana, zda si lépe zabezpečí důchodové pojištění. Reforma zdravotnictví se odvíjí od přijetí šesti nových zákonů:

zákon o zdravotním pojištění, zákon o zdravotních pojišťovnách a o Úřadě pro dohled, zákon o poskytovatelích zdrav. péče, zákon o záchranné službě, zákon o zdravotní péči a zákon o rozsahu zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění.

Velmi silné kompetence má nově zavedený institut Úřad pro dohled, který kontroluje téměř všechny činnosti od financování systému až po lékařské komory.

Nejzajímavější zákonná ustanovení se týkají minimální sítě zdrav. zařízení, transformacevšeobecná privatizace, nepovinné členství v komorách, ale povinná registrace lékařů a ostatních zdrav. pracovníků.

Nejcitlivěji je však vnímán zákon o rozsahu zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění ve vztahu k Ústavě SR. Vysvětlují to tak že návrh zákona vychází z Ústavy SR, protože stanovuje podmínky na poskytnutí bezplatné zdravotní péče na základě zdravotního pojištění.

Reformy zdravotnictví jsou na Slovensku na začátku, pouhých šest měsíců jejich tvůrci měli odvahu provést systémové řešení a vytvořili udržitelnou koncepci zdravotnictví a reformu veřejného zdravotního pojištění.

Věří, že se jim podaří zlepšit kvalitu zdravotní péče a udržet veřejné finanční zdroje na zdravotnictví pod kontrolou, aby nedošlo k destabilizaci systému.

MUDr. Jozef Kochan, Deníky Bohemia

autor je poslanec ODS za Královéhradecký kraj, člen výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PS Parlamentu ČR

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?