Regulace reklamy na léky se odkládá

7. 12. 2012 8:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Sněmovní zdravotnický výbor odložil projednávání vládní novely, která by měla zabránit možnému korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem. Podle předsedy výboru Borise Šťastného (ODS) se stále scházejí pozměňovací návrhy a předloha navíc není na programu nynější schůze dolní komory.


Při úvodním kole projednávání novely na plénu k ní zněly výtky z koaličního i opozičního tábora. Výbor má už nyní celkem devět pozměňovacích návrhů. Šťastný a Jiří Skalický (TOP 09/STAN) například chtějí vypustit pasáž, podle níž by obchodní zástupci nemohli navštěvovat lékaře v jejich ordinačních hodinách.

Složitá vymahatelnost

Skalický tvrdí, že opatření by bylo prakticky nevymahatelné. Podle Šťastného návrh v důsledku předpokládá, že lékař sám nedokáže vyhodnotit, kdy je vhodné zástupce přijmout a kdy ne. Šéf výboru navíc chce vypustit ustanovení, které by zrušilo možnost využívat takzvané finanční bonusy v lékárnách u léků na předpis. „Zavedením zákazu by mohlo přinést případné soudní spory či arbitráže vlivem negativního zásahu do svobodné hospodářské soutěže,“ uvádí v důvodové zprávě.

Další navrhované změny se týkají například zpřesnění podmínek pro pobídkové programy zdravotních pojišťoven, aby je nemohly zneužívat pro posílání pacientů do vybraných lékáren. Jiří Štětina (VV) chce, aby zdravotní pojišťovny zveřejňovaly na internetu všechny smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče, jinak by nebyly platné.

"Obchodní" vztahy

Vládní novela má přesněji a v některých ohledech i přísněji vymezit marketingové vztahy v oblasti reklamy mezi lékaři, lékárníky a farmaceutickými firmami. Sankce za porušení stanoví proti současnosti trojnásobné, až do výše 15 milionů korun.

Předloha zahrnuje mezi reklamu na léky také průzkumy trhu, marketingové studie a poregistrační studie, které nebude možné nadále provádět za úplatu. Skalický navrhuje poregistrační studie vypustit. Novela také zpřesňuje a výrazně omezuje sponzoring kongresové turistiky. Jasně stanoví, že lze lékaři hradit pouze zdůvodnitelné výdaje na dopravu, stravu, ubytování a registrační poplatek.

Pokud bude novela platit, budou zakázány soutěže, loterie a hry, kterými chtějí firmy ovlivňovat předepisování léků. Novela uloží firmám, aby ve svém účetnictví dokládaly příjmy a výdaje související s reklamou na konkrétní lék. Státní ústav pro kontrolu léčiv má pak nově dohlížet také na reklamu na potravinové doplňky a regulovat ji, aby doplňky nebyly nadále uváděny jako léčiva.

1)
Co je HTA? HTA (health technology assessment) je definováno jako systematické hodnocení vlastností a účinků zdravotnických technologií. Zabývá se jak přímými účinky těchto technologií, tak i jejich nepřímými a nezamýšlenými důsledky, přičemž cílem je získání informací pro rozhodování o zdravotnických technologiích
2)
Co je „zdravotnická technologie“?
Pod pojmem zdravotnické technologie jsou myšleny intervence, které mohou být využity při prevenci a podpoře zdraví, diagnostice a léčbě akutních a chronických onemocnění či při rehabilitaci. Mezi zdravotnické technologie se řadí: léky, lékařské přístroje, diagnostické a terapeutické metody, ale také systémy organizace zdravotnictví.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?