Největší český lékárenský řetězec Dr. Max pružně zareagoval a rozjel novou kampaň, ve které slibuje 50procentní slevu na doplatky na léky pro seniory a děti. Další lékárny se k němu přidaly s podobnými nabídkami. Reklama pobouřila vedení České lékárnické komory.
„Právě na této akci je možné velmi názorně ukázat manipulativnost některých reklam. Kampaň již nezdůrazňuje, že se jedná o slevu z teoretických maximálních doplatků, a už vůbec se pacienti nedozvědí, že lze často daný přípravek zaměnit za,stejný´ od jiného výrobce a zcela bez doplatku,“ prohlásil prezident komory Lubomír Chudoba.
Podle něj někdy pacient po padesátiprocentní slevě z maximálního doplatku platí více než v jiné lékárně, která svoji cenovou politiku tak výrazně nepropaguje.
Provozovatel lékáren Dr. Max, Česká lékárna holding, patřící investiční skupině Penta, se vůči tomuto prohlášení ostře vymezil. „Musíme se ohradit proti tvrzení, že v jiných lékárnách je běžná cena nižší než u nás i po padesátiprocentní slevě. Může se to sice velmi vzácně stát, ale v takovém případě jde o skutečně velmi ojedinělé výjimky,“ uvedl Daniel Horák, generální ředitel České lékárny.
Lékárny mohou na lécích hrazených zdravotními pojišťovnami uplatnit regulovanou maximální obchodní přirážku. Běžně si ale marži snižují, a tím klesá i maximální doplatek pacienta. Poslanci se několikrát snažili zakázat poskytování slev a bonusů, aby zabránili matení pacientů, zachovali regulační funkci doplatků a zmírnili znevýhodnění lékáren v menších obcích.
Současná formulace v zákoně zakazuje poskytování darů a bonusů za vyzvednutí přípravku, na který přispívají zdravotní pojišťovny. Slevy ale připouští. Podle některých expertů by měly být doplatky ve všech lékárnách stejné a neměnné, jiní upozorňují, že by v takovém případě platili pacienti v souhrnu více než dnes.