Šlo mi hlavně o kvalitu péče

23. 8. 2006 8:25
přidejte názor
Autor: Redakce
"Kvalita poskytované zdravotní péče má zjednodušeně řečeno dvě složky.První tvoří objektivní a změřitelné výsledky, tedy jakou třeba šanci na přežití má pacient se svojí nemocí v té které nemocnici. Druhá složka je subjektivní pocit nemocného. Jak je o něho postaráno, zda se v rámci možností svého zdravotního stavu cítí spokojen a jestli má v příslušné zařízení důvěru," píše ministr...


Kvalita poskytované zdravotní péče má zjednodušeně řečeno dvě složky.První tvoří objektivní a změřitelné výsledky, tedy jakou třeba šanci na přežití má pacient se svojí nemocí v té které nemocnici. Druhá složka je subjektivní pocit nemocného. Jak je o něho postaráno, zda se v rámci možností svého zdravotního stavu cítí spokojen a jestli má v příslušné zařízení důvěru.

Před mým nástupem na ministerstvo zdravotnictví se o sledování kvality péče hodně namluvilo, pořádaly se semináře a konference. K žádným praktickým výsledkům se ale nedospělo, neboť situaci v podstatě nikdo ani nesledoval, natož aby byla objektivně vyhodnocována. Jeden z mých prvních kroků na ministerstvu proto směřoval k vytvoření a otestování systému sledování a porovnávání kvality poskytované péče. A to jak její objektivní složky, tak subjektivních pocitů pacientů.

Letos v lednu jsme začali sledovat šestnáct našich největších a nejvýznamnějších zařízení, převážně fakultní nemocnice a některé specializované léčebné ústavy, jimž jediným může ministerstvo zdravotnictví něco nařizovat, neboť je přímo řídí. (Krajské nemocnice řídí hejtmani a ministerstvo je ovlivňovat prakticky nemůže.) Sledovala a porovnávala se úmrtnost, komplikace, reoperace i délka hospitalizace.

První výsledky žebříčku nemocnic byly zpochybňovány. Některé nemocnice totiž nevěnovaly sběru dat a informací náležitou pozornost. Ani metodika ministerstva nepostihovala skutečnou tíži zdravotního stavu pacientů dokonale. Zákonitě došlo i k některým nesmyslům. Horších výsledků tak mohly paradoxně dosáhnout pracoviště lepší, soustřeďující však zároveň ty nejtěžší a nejkomplikovanější případy.

Od dubna jsme tedy přešli na jednotný systém sběru dat. Od nemocnic nyní dostáváme přesné výkazy výkonů. Tytéž, které dodávají zdravotním pojišťovnám, aby od nich dostaly zaplaceno.

Nemocnice současně vykazují i Case mix Index ze systému DRG, tedy seznam všech důležitých diagnóz každého hospitalizovaného pacienta. Zcela jinou šanci na uzdravení má totiž pacient s izolovaným akutním srdečním infarktem a úplně jinou zase ten, který vedle infarktu trpí i selháním ledvin, rozhozenou cukrovkou a krvácením ze žaludečního vředu. Nyní jsme tedy již schopni popsat tíži pacienta daleko přesněji a pokoušíme se srovnávat osudy stejně či velmi obdobně nemocných lidí v jednotlivých nemocnicích a jejich odděleních.

Pro ministra je důležité vědět, jak si ve výsledcích stojí nemocnice, tedy jakou známku za výsledky léčby dostane ten který ředitel, aby mohl být odměněn či potrestán. Současně máme připraven plán odborných kontrol - auditů v těch zařízeních, jejichž výsledky nejsou nejlepší, abychom zjistili, co je příčinou, a pomohli ředitelům zjednat nápravu.

Pro pacienty budou také velmi zajímavá srovnání výsledků jednotlivých oddělení té které nemocnice. Vedle trvalého zpřesňování metodiky sledování výsledků léčby jsme zavedli jednotný dotazník sledující názory pacientů. Výsledky najdete na webových stránkách nemocnic.

Do dalších, hlavně okresních nemocnic řízených kraji, bude odzkoušený systém sledování kvality péče zaveden díky zákonu o neziskových nemocnicích. V příštím roce tak už budou k dispozici informace o zdravotní péči prakticky ze všech nemocnic. Myslím proto, že jsme udělali velký skok a kus dobré práce.

David Rath, Právo

Autor je ministr zdravotnictví

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?