Podle Černochové hrozí, že se systém, budovaný dvě desetiletí, po nynějším výběrovém řízení a změnách rozpadne. Podobný názor zastávají další členové dolní komory. Ministerstvo zdravotnictví ujišťuje, že služba bude ve všech krajích i od Nového roku zajištěna.
„Jde o to, kdo bude od ledna zachraňovat lidské životy,“ řekla Černochová. Podle Stanislava Mackovíka (KSČM) je situace horší, než se může zdát. Některá stanoviště letecké záchranné služby nelze za tak krátkou dobu převzít a zajistit z nich provoz, tvrdí.
Černochová kritizovala ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD) kvůli tomu, že ministerstvo vypsalo výběrové řízení až letos v květnu. Milan Brázdil (ANO) navíc výsledky zpochybnil kvůli tomu, že jediným kritériem výběru byla cena.
Ze šesti základen, které se soutěžily, je podle ministerstva zdravotnictví situace nedořešená u provozovatelů stanovišť v Ústí nad Labem a Jihlavě. Firma DSA nakonec u antimonopolního úřadu napadla výsledky jen u těchto dvou základen. S provozovateli zbývajících čtyř už ministerstvo smlouvy uzavřelo, další čtyři bude zajišťovat armáda a policie. „Ministerstvo předpokládá, že nejpozději do deseti dnů podepíše i zbylé dvě smlouvy. Vítězné společnosti tak budou mít minimálně pět týdnů na potřebnou přípravu, aby na všech základnách od 1. ledna 2017 záchranná služba létala a poskytovala své služby,“ sdělil mluvčí ministerstva Ladislav Šticha.
Němečka se zastal Jiří Běhounek (ČSSD). U termínu vypsání tendru poukazoval na to, že vláda předtím jednala tři čtvrtě roku o tom, jak leteckou záchrannou službu do budoucna zajistit. Němeček, o němž se spekuluje, že v kabinetu skončí, byl z jednání dolní komory omluven.
Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje údajně malý.
O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. Jedna z nich – DSA, která by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci, ale napadla výsledek tendru u antimonopolního úřadu. Nejasná situace tak zůstává u základen v Olomouci a Ústí nad Labem, které podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air Transport Europe, a u Jihlavy a Ostravy, odkud měly létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.