PRAHA-
Janeček, který se o zákaz dlouhodobě snaží, se nehodlá vzdát, ať už jednání dopadne jakkoli. „Když to poslanci zamítnou, navrhnu to znovu,“ uvedl před časem.
b>Několikátý pokus
Poslanci vedou tuto debatu v posledních letech už poněkolikáté. Loni v dubnu dolní komora zákaz dokonce schválila, Senát jí ale předlohu vrátil a podruhé už se dostatečný počet hlasů nenašel.
V říjnu se sněmovna v prvním čtení zabývala novým návrhem a nezamítla ho, takže nyní se opět bude hlasovat o jeho přijetí.
Zákaz tabákové reklamy sice některé poslanecké kluby názorově dělí, mezi jeho hlavní odpůrce ale rozhodně patří ODS.
Například Martin Říman (ODS) v říjnové rozpravě řekl, že souvislost mezi zákazem reklamy a poklesem spotřeby tabáku zdaleka není prokázána.
Návrh je podle něj pokrytecký a jen by „zabetonoval“ trh a znemožnil uplatnění nových firem. Jeho stranický kolega Miroslav Beneš prohlásil, že i při automobilových nehodách umírají lidé, takže je asi nutné zakázat reklamu na auta.
Zastánci zákazu propagace tabáku označili srovnání s reklamou na auta za demagogii. Janeček i další řečníci řekli, že závěr, podle nějž reklama vlastně nové zákazníky nezískává, je v ekonomii nevídaný.
„Takže reklama na tabák je vlastně altruismus,“ poznamenal ironicky Jan Mládek z ČSSD. Janeček dodal, že tabákové koncerny se soustředí hlavně na mladistvé,
které se snaží z ískat pro kouření, aby měly nové zákazníky.
ČTK