Středočeská záchranná služba rozšiřuje takzvaný setkávací systém rendez-vous, kdy lékař a sanita záchranářů jedou k nejvážněji nemocným a zraněným zvlášť.
Od 1. prosince přibudou v kraji dvě posádky fungující v tomto režimu, a to na výjezdových stanovištích v Říčanech a Benešově, sdělila mluvčí záchranné služby Tereza Janečková. Systém, jehož cílem je účelněji využívat lékaře v terénu, již funguje v Příbrami, Sedlčanech, Vlašimi, Zbraslavicích a Brandýse nad Labem.
K pacientům přijíždí lékař s řidičem-záchranářem ve vybaveném osobním voze a v případě převozu pacienta spolupracuje se sanitním vozem se záchranářskou posádkou.
„Tento systém je proto výhodný při transportu pacienta na delší vzdálenosti. Při cestě sanitního vozu s lékařskou posádkou například z Benešova do Prahy bývá lékař vytížen i dvě hodiny, než se vrátí zpět na základnu. Rendez-vous je flexibilnější a lépe využívá lékaře v terénu,“ uvedl ředitel krajské záchranné služby Martin Houdek.
Lékař na místě stanoví diagnózu, zahájí léčbu a rozhodne o transportu, ale nemusí již doprovázet zajištěného a ošetřeného pacienta do nemocnice, pokud to není nutné.
Předá jej záchranářské posádce a je připraven pomáhat u dalšího zásahu. Podle Houdka se ukazuje, že přítomnost lékaře během převozu pacienta je nutná pouze v devíti procentech případů.
Zavedení režimu rendez-vous v Říčanech a Benešově souvisí především s blízkostí dálnice D1, která je dlouhodobě provozně přetížená a vysoce riziková z hlediska dopravní nehodovosti.
„Společně s tímto druhem posádek ve Vlašimi, Zbraslavicích a plánovaným novým stanovištěm ve Vranově bude pro záchranáře úsek této dálnice v kraji mnohem lépe dostupný,“ dodal Houdek.
Nové výjezdové stanoviště ve Vranově by mělo být zřízeno během několika měsíců, bude tam v provozu jedna posádka rychlé zdravotnické pomoci, která bude spolupracovat s lékařem v Benešově.
Jedním z důvodů, proč chce středočeská záchranná služba pozvolna přejít na setkávací systém, je i velký nedostatek kmenových lékařů, s nímž podle Houdka neustále bojuje. Plošně je podle ředitele tento systém v současnosti používán pražskou nebo libereckou záchrannou službou.