Studenti zkoušejí PR pro porodní asistentky

23. 2. 2009 9:25
přidejte názor
Autor: Redakce
Marketing zdravotnictví se soustředí především na reklamu léčiv a zdravotních pomůcek. Zřídka se ale v této oblasti setkáváme se snahou o budování komplexních public relations. Zda má PR své opodstatnění i v tomto odvětví, zjišťují studentky marketingové komunikace z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně...


Zkušenosti jedné z nich nabízíme.

Pedagogové porodní asistence zdejší fakulty připravují už třetím rokem mezinárodní kongres porodních asistentek. Zájem ze strany médií o tuto akci byl ale většinou spíše vlažný, publicita minimální a propagace akce nepřesahovala hranice regionu.

V letošním roce požádali o marketingovou výpomoc studentky třetího ročníku oboru Marketingové komunikace z Fakulty multimediálních komunikací, které pro ně realizují komplexní PR servis.

Případová studie - Kongres porodních asistentek

Pro akci typu kongres porodních asistentek je nezbytná situační analýza. „Počet kongresů či konferencí zaměřených na cílovou skupinu porodní asistentky rok od roku roste. Abychom obstáli v konkurenčním prostředí, musíme účastníkům kongresu i samotným médiím nabídnout něco unikátního,“ říká organizátorka kongresu Jana Křemenová. J

ak ale informace o akci komunikovat do médií, aby se dostaly ke správné cílové skupině?

Dejte jim poutavý příběh

Vytvořit mediální kampaň pro kongres byl úkol pro studentky Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, které si díky tomuto zadání vyzkoušejí práci „píáristů“ v praxi. Stěžejní oblastí, na kterou se studentky zaměřily, byly media relations. Nejdřív bylo osloveno několik vytipovaných médií, která mají vzhledem k cílové skupině pro kongres největší význam, s nabídkou na spolupráci.

„Média hledají zajímavé příběhy, lidské příběhy, proto naše studentky nabídly příběh nastávající maminky, na kterém ukázaly práci porodní asistentky,“ uvedla Olga Jurášková, ředitelka Ústavu marketingových komunikací Fakulty multimediálních komunikací ve Zlíně.

„Práce porodních asistentek je nedostatečně vnímána veřejností jako důležitá a prestižní, proto se pokusíme sérií článků a názory odborníků vyvolat širší diskusi o tomto oboru a poukázat na serióznost porodní asistence,“ dodává Jurášková.

Nezbytná mediální masáž

Druhým krokem k úspěšným public relations kongresu je velká „mediální masáž“. Tu ale není možné udělat bez dobré databáze novinářů a samozřejmě zajímavých témat, která novináře osloví. Studentky měly vymyslet vhodná a atraktivní témata. Formou brainstormingu našly víc než 30 témat, která podle jejich názoru toto zadání splňují. Ta se následně zpracovala do podoby článků.

Dejte médiím něco, co jinde nenajdou

Tím práce na tvorbě PR článků a tiskových zpráv nekončí. Jistě není dobré spoléhat jen na to, že média si příběhy a témata zpracovaných článků vyhodnotí jako poutavá či zajímavá.

Ve chvíli, kdy budou všechny atributy podpořeny ještě hlasem nějaké významné osobnosti, bude větší šance získat pozitivní odezvu od médií.

Na zlínském kongresu porodních asistentek s názvem Pohledy na porod například vystoupí i Barbara Kosfeldová, významná osobnost porodní asistence, jejíž jméno má médiím asociovat odbornost a v citacích některých článků pak zvyšuje zájem médií o tento kongres.

Co tedy funguje?

Studentky, které se podílejí na vytváření PR kongresu porodních asistentek, se shodují na několika aspektech: příběh, zajímavá témata, známé osobnosti, odborná tematika, efektivní komunikace s médii a dlouhodobé budování osobního PR.

„Když jednáme s médii, snažíme se být pro ně rovnocenným partnerem. Jednáme s nimi otevřeně a hlavně se pokoušíme vyjít jim co nejvíce vstříc. Rozhodně za nejdůležitější faktor úspěšnosti v komunikaci s médii ale považuji dodržování úmluv a domluvených termínů,“ shrnuje jedna ze studentek.

Zuzana Nevoralová, Strategie

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?