Svět jde do boje s obezitou rozdělen

27. 1. 2004 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Spojené státy podporované Ruskem, Indií a řadou dalších států na straně jedné, Velká Británie, Kanada či Francie na druhé. Nepřítele přitom mají společného: obezitu. V názoru, jak se s ní vypořádat, se ale liší...


Každý šestý člověk na světě trpí nadváhou. Tři sta miliónů lidí je obézních, přes tři čtvrtě miliardy dalších má kvůli nadbytečným kilogramům menší či větší zdravotní problémy.

Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že za posledních dvacet let se počet obézních zvýšil trojnásobně. Je jich nyní už více než těch, kteří hladovějí.

WHO považuje rychle se šířící obezitu za globální epidemii a chce jí co nejdříve čelit mohutnou celosvětovou kampaní. Její strategii původně zamýšlelo schválit již letos v květnu. Naráží však na to, že se svět nedokáže dohodnout.

Vedení WHO navrhuje, aby státy doporučovaly svým občanům jíst méně tučných a sladkých jídel a omezily jejich reklamu, zejména tu, která působí na děti. Chce také, aby se vyšším zdaněním pokusily snížit konzumace jídel způsobujících obezitu, která má za následek především nemoci krve a cév. „Zdravé“ potraviny by podle představ WHO měly být naopak podporovány subvencemi.

Obézní proti obézním

Proti tomu se staví Spojené státy. Nepovažují za vhodné odrazovat lidi od konzumace konkrétních druhů potravin a zpochybňují vliv televizní i jiné reklamy na nadváhu.

„Nelíbí se nám, že dokument o chystané kampani klade velkou zodpovědnost na státy. Za své zdraví musí odpovídat především každý člověk individuálně,“ řekl médiím americký delegát William Steiger v Ženevě, kde o víkendu skončilo bez jasné dohody jednání dvaatřicetičlenného Výkonného výboru organizace. USA mají na své straně kromě Ruska a Indie i státy, které jsou závislé na vývozu cukru, například Mauricius. Naopak Británie spolu s Kanadou nebo Francií podporuje kampaň tak, jak jí navrhuje vedení WHO.

Firmy se brání regulacím

Proti návrhům zdravotnické organizace se hlasitě ozývají i potravinářské firmy. Zejména se jim nelíbí plánované omezení reklamy či případné vyšší zdanění některých výrobků. „Uznáváme, že obezita je problém a potravinářský průmysl je připraven najít řešení. Ale vyšší zdaňování potravin nikam nepovede, podobně jako v případě cigaret,“ prohlásil na Světovém ekonomickém fóru v Davosu šéf společnosti Unilever Anthony Burgmans.

Jednou z možných cest je podle Burgmanse dávat zákazníkům jasněji najevo, jaké složení jejich výrobky mají.

Mimořádně postiženy jsou obezitou hlavně USA a Velká Británie. Mnozí experti to dávají do souvislosti s oblibou řetězců rychlého občerstvení i rozšířeným pitím slazených nápojů. Americká pediatrická akademie prosazuje, aby automaty na tyto nápoje a vůbec jejich prodej zmizely ze škol, protože podle ní jde o hlavní příčinu obezity mezi mládeží.

Britská vláda již začala proti obezitě bojovat. Na mnoha základních školách dostávají od Nového roku žáci zdarma ovoce. Ministerstvo dopravy se snaží popularizovat pěší turistiku a cyklistiku.

Češi patří k nejtlustším

Česká republika zatím vládní kampaň proti obezitě neměla a podle sdělení Ministerstva zdravotnictví se ani žádná nyní nechystá. „Odhadujeme, že je u nás až čtvrtina mužů až pětina žen obézních. Úspěchem je snad to, že se u dětí snižují případy extrémní, těžké obezity,“ říká předsedkyně České obezitologické společnosti Marie Kunešová z Endokrinologického ústavu v Praze.

Češi podle ní v poledních letech zlepšují svoji skladbu přijímaných potravin a konzumují méně tuků, ale stále to nestačí. V USA je situace podobná, říká Kunešová. Například firma PepsiCo tvrdí, že jí stoupají tržby za produkty, které nezpůsobují tloustnutí.

Martin Novák, Hospodářské noviny, 27.01.2004

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?