Hlavní výhodou je právě sloučení čtyř samostatných dispečinků pod jedinou střechu. Nyní již občané Pardubického kraje volají na linku 155 právě do centrály v Pardubicích. Ta je kromě nejmodernější komunikační techniky vybavena velkoplošnou obrazovkou, která dává záchranářům dosud nepoznané možnosti.
„Naši operátoři tak mají přehled o dění v celém kraji a jsou okamžitě schopni k volajícímu poslat posádku se záchrankou, která je mu v daném momentu nejbližší. To dříve nebylo možné. Představme si modelovou situaci, že na hranici jednotlivých okresů dojde k nehodě. Volající se spojil s příslušným okresním dispečinkem, který na místo poslal svoji sanitku z výjezdového stanoviště. Přitom by se však po nedaleké silnici vracela na základnu prázdná sanitka ze sousedního okresu, která převážela pacienta. Protože každý okres měl svou vlastní radiovou frekvenci, tato posádka by vůbec nevěděla, že projíždí nedaleko místa nehody, kde lidé potřebují jejich pomoc. K takovéto situaci nyní už dojít nemůže. Operátor nyní přijme hovor a hned vidí jak místo události, tak nejbližší dosažitelnou sanitku, kterou okamžitě může na místo poslat,“ vysvětluje zlepšení systému Otomar Kušička.
„Navíc moderní technika nám dává i další výhodu. Všechny sanitní vozy jsou teď vybaveny satelitním navigačním systémem (GPS). Ve chvíli, kdy operátoři hovor přijmou, označí v počítači místo události a tyto souřadnice zároveň odešlou do navigačního systému přímo v sanitce, který automaticky najde nejrychlejší cestu k místu. Posádka z Pardubic tak může bez obav vypomáhat ve svitavském okrese, ačkoliv takzvaně nezná , místní mapu'. GPS systém také poskytuje výhodu v případě, že bude potřeba pomoci na místě, které postrádá orientační body. Třeba vodní záchranáři na Sečské přehradě mohou společně s voláním o pomoc odeslat i své souřadnice, takže posádka už nemusí zdlouhavě prohledávat břehy celé nádrže, ale jet najisto. I to šetří drahocenné minuty,“ pokračuje Otomar Kušička.
Navigace v sanitce však umí i další věci. Spolu s údaji o místu volání také dokáže přijímat a vytisknout takzvané datové zprávy - tedy údaje o zraněném. Lékař tak má k dispozici stejné množství údajů o události, jako kdyby vyjížděl ze základny. „S nadsázkou můžeme říci, že teď už můžeme být lepší jen tím, že zrychlíme sanitky,“ dodává Kušička.
Jiří Sejkora, Regionální deník