Většina z nich si to ale neuvědomuje, ještě před testem o ostrosti svého zraku nepochybovalo 58 testovaných řidičů. Vyplývá to z měření, které na 2880 dobrovolnících uskutečnil Autoklub ČR ve spolupráci Besipem a optikou Carl Zeiss.
Řidiči si nechali změřit zrak při různých motoristických akcích v rámci osvětové kampaně nazvané Slepí vrazi, uvedl ředitel divize Carl Zeiss Marek Svoják. Dobrý zrak nebo vhodné optické pomůcky měla podle zjištění pouze čtvrtina lidí. Čtyři procenta kontrolovaných u sebe neměla brýle, které tak nebylo možné přeměřit.
Řada lidí má sníženou ostrost vidění o deset až 20 procent. To není nebezpečné při dobré viditelnosti, při špatné světelné situaci už to ale roli hraje, řekl Richard Baštecký z Živnostenské komory českých očních optiků. Ve tmě se rozšiřují zornice a oční vady se tak více projevují. Špatně vidící řidič má pomalejší reakce, to může vést k tragickým důsledkům.
Špatné světelné podmínky při řízení vozidla nejsou výjimkou, nyní na podzim představují nebezpečí zejména plískanice a časné stmívání. V létě zase řidičům jízdu komplikuje ostré slunce, nebo rychlé přechody ze slunce do stínu například při průjezdu lesem.
Pravidelné kontroly zraku v současnosti povinné nejsou. Poprvé si musí řidič nechat zkontrolovat zrak v rámci žádosti o vydání řidičského oprávnění a potom až v 65 letech. Ideální by ale podle Svojáka bylo, pokud by si šoféři nechali zrak zkontrolovat každý rok. To ale většina řidičů nedělá, 74 procent z kontrolovaných řidičů za poslední rok očního lékaře nenavštívilo.
Měření zraku řidičů se uskutečnilo od května do října letošního roku.
poznámka