Informaci televize Prima ČTK dnes potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Pokud by ministerstvo nemohlo uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí, bude ji od ledna zajišťovat vrtulník z Prahy, řekl ČTK mluvčí ministerstva Ladislav Šticha. Ústečtí záchranáři to považují za nedostatečné.
„Momentálně máme dohodu s ministerstvem vnitra, že tak jako dosud zajišťuje pražská letecká záchranná služba služby pro Ústecký kraj v noci, tak by od 1. ledna dočasně rozšířila svoji působnost i na den,“ uvedl Šticha.
„Vzhledem k letové dostupnosti letecké záchranné služby Praha pro území Ústeckého kraje vnímáme toto možné řešení jako nedostatečné pro poskytnutí potřebné péče občanům Ústeckého kraje,“ řekl ČTK mluvčí ústecké záchranné služby Prokop Voleník. O dalším postupu se bude záchranná služba v pondělí radit.
Oficiální zákaz ministerstvo zdravotnictví zatím nedostalo. „V tuto chvíli máme spíše obecnou informaci týkající se toho, že nám nebude povolena poslední smlouva,“ řekl mluvčí ministerstva. Termín pro vydání rozhodnutí podle něj vyprší v pondělí.
Vítězem tendru na Ústecku se stala slovenská firma Air-Transport Europe, před ní v oblasti působila konkurenční DSA, která zakázku napadla u ÚOHS. Podle DSA nemají vrtulníky slovenského dopravce v Česku potřebnou certifikaci. Současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku. DSA napadla výsledky u čtyř stanovišť, kde neuspěla. Sama má provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště. U dalších dvou jsou už podle Švandy podepsány smlouvy a úřad tam nezahájil ani správní řízení.
Společnost Air-Transport Europe, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, rozhodnutí antimonopolního úřadu ohledně provozu letecké záchranky v Ústí nad Labem nekomentovala.
„Náš tým manažerů pracoval a nadále pracuje na tom, abychom od 1. ledna 2017 byli připraveni a schopni provozovat vrtulník pro potřeby letecké záchranné služby v daném středisku v plném nasazení, a to na základě všech požadovaných kritérií a podmínek, které byly stanoveny v zadávací dokumentaci,“ sdělila ČTK mluvčí slovenské firmy Zuzana Hopjaková. Z jejího vyjádření také vyplynulo, že společnost minulý týden podepsala s českým ministerstvem zdravotnictví smlouvu na provoz záchranné služby na základně v Olomouci.
Rozhodnutí ÚOHS ohledně provozu na stanovišti v Ústí nad Labem firma DSA přivítala. „Teď čekáme, co bude dál. Jestli ministerstvo zdravotnictví svolá novou komisi nebo jak na to bude reagovat,“ řekl ČTK místopředseda představenstva firmy Daniel Tuček.
Proti zamítnutí předběžného opatření u jihlavského stanoviště se DSA chystá podat rozklad. „Námitky jsme podali také v případě olomouckého a ostravského stanoviště, ale k těm jsme se zatím nedočkali žádné odpovědi,“ řekl Tuček. Podle DSA hodnotící ministerská komise prokázala neznalost civilních leteckých předpisů a nerespektovala vlastní zadávací podmínky.
Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Jediným kritériem výběru byla cena.
Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje malý.
O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air-Transport Europe. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.