Studie ukáže, zda je možné přistávací plochu pro záchranářské vrtulníky provozovat i v následujících letech, nebo bude nutné ji přestěhovat například na nedaleké městské letiště. Novinářům to dnes po společném jednání krajské a městské rady řekl hejtman Oto Košta (ANO).
Krajský úřad si studii zadal kvůli tomu, že jeden z letových koridorů záchranářských vrtulníků vadí developerské firmě Gemo, která v této části Olomouce plánuje postavit nové obytné domy. Gemo přitom vlastní důležitý pozemek pod heliportem. Kraj se v závěru loňského roku dohodl na prodloužení pronájmu této parcely o další čtyři roky.
„Provádí se audit neboli studie, zda je možné, aby byl heliport provozován v této podobě, v jaké je, anebo zda je možné, aby jižní koridor, tak jak požadoval developer, byl nějakým způsobem omezen,“ řekl Košta. V případě, že studie dá dalšímu fungování heliportu v Neředíně zelenou, tak už tam nebude prováděn servis vrtulníků i výcvik pilotů a posádek vrtulníků, aby se snížilo hlukové zatížení okolí.
Pokud ovšem autoři studie upozorní na to, že letecká záchranná služba se při používání heliportu v Neředíně neobejde bez jižního koridoru a Gemo bude trvat na svém odmítavém stanovisku, tak bude zřejmě nutné najít jiné řešení. „Teoretickou úvahou budiž i případné přemístění heliportu,“ podotkl Košta.
Pokud to bude nutné, tak je podle primátora Antonína Staňka (ČSSD) možné heliport záchranné služby „za určitých podmínek“ přestěhovat na městské letiště v Neředíně. „Nyní to ale není aktuální téma. Studie má být hotova do 15. března,“ řekl Staněk.
Problém s pozemkem vznikl v roce 2005, kdy restituent prodal parcelu pod heliportem společnosti Technologický park ze skupiny Gemo. Stavbu bytů a domů v této části Olomouce poté umožnil nový územní plán. Podle vedení developerské firmy může být v západní okrajové části Olomouce postaveno nejméně 600 bytů a 180 rodinných domů.