Ústavní soud jako druhé ministerstvo

7. 4. 2014 7:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Argumenty pro zrušení lázeňské vyhlášky mohou zásadně omezit politický prostor ministra zdravotnictví.


Nejvyšší instanci české justice bývá někdy (a zdaleka ne vždy spravedlivě) vytýkáno, že vystupuje jako třetí komora parlamentu. V případě rozhodnutí o zrušení lázeňské vyhlášky ovšem v Brně vyrostlo spíše druhé ministerstvo zdravotnictví. Princip, podle něhož Ústavní soud zrušil lázeňskou vyhlášku, vzbuzuje obavy.

Nález Ústavního soudu včetně všech disentních stanovisek

Nebezpečný precedens

Je to po zrušení nadstandardů a loňské úhradové vyhlášky třetí výrazný zásah ústavních soudců do systému zdravotnictví v rychlém sledu. Přestože se však týká v podstatě okrajového segmentu, může se do budoucna ukázat jako nejvýznamnější. Nadstandardy byly v podstatě mrtvě narozeným dítětem, u nějž brněnští soudci jen výrazně ztížili případné oživovací pokusy, k nimž se ovšem vzhledem k politické situaci už beztak nikdo nechystal. Zrušení loňské úhradové vyhlášky zase bylo postaveno na argumentech, které spíše vyzývaly k racionalizaci postupů při stanovování úhrad a regulací.

Lázeňský indikační seznam ovšem padl proto, že podle soudců nepřípustně omezil rozsah péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, a to formou vyhlášky, zatímco dle Listiny základních práv a svobod náleží taková možnost jen zákonu. Je to obdobný argument, jaký soudci použili při likvidaci nadstandardů, jenže – jak už bylo řečeno – tam šlo vzhledem k vývoji v zásadě o akademickou debatu. Rozhodnutí o indikačním seznamu se však stává dost nebezpečným precedentem.

Zbytečný úřad?

V případě, že se veřejnému zdravotnímu pojištění nebude dařit a ministr zdravotnictví bude nucen přijít s restriktivní úhradovou vyhláškou, budou se mu odteď už vždy nutně klepat kolena. Nelze totiž popřít, že restriktivní vyhláška rovněž nutně omezuje rozsah péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění a zároveň rovněž není ničím jiným než vyhláškou.

Pomůže jí před ústavními soudci fakt, že má v systému poněkud jiné postavení, případně že je až druhou možností, pokud selže dohodovací řízení? Mohl by, ale nemusel. K institutu dohodovacího řízení a samotné možnosti uzavření individuálních smluv poskytovatelů péče s pojišťovnami se Ústavní soud ve svém nálezu k loňské úhradové vyhlášce vyjádřil dost opovržlivě, i když nešlo o bezprostřední argument pro její zrušení.

Kdybychom argumenty soudců dovedli do důsledků, můžeme skončit v situaci, kdy ministr bude moci vydávat jen expanzivní nebo neutrální úhradové vyhlášky. V případě potřeby restrikce bude odkázán na zákon, jenž bude muset projít parlamentním schvalováním. Možnost ministerstva zdravotnictví dopustit se politického rozhodnutí by se tím radikálně snížila a bylo by na místě uvažovat o tom, zda je ministerstvo, které nesmí rozhodovat, vůbec k něčemu.

Fimfárum jako poučení

Právní jistotu Ústavní soud svým verdiktem do zdravotnictví nevnesl. Spíše naopak. Závěrem si nelze nevypůjčit slova soudce Stanislava Balíka, který k nálezu zaujal odlišný názor. Ve svém disentním stanovisku se zasazuje, aby Ústavní soud hrál raději roli „moudrého dědečka“ radujícího se z pokroků vnoučka než „věčně nerudného a mentorujícího Děda Nevěda“.

V závěru stanoviska pak píše: „Moudrý dědeček, o němž byla již řeč shora, by jistě četl vnoučkovi rozšafné Werichovo ‚Fimfárum‘. V pohádce o Palečkovi by pak spolu narazili na napomenutí, které uštědřil vůdce lupičů František Jizva svému druhovi Krvežíznivému poté, kdy tento na Palečkovu adresu chroptil: ‚Měli jsme ho rozmačkat, rozdrtit, rozmáznout!‘ Fulltextová odpověď (srov. Werich, Jan: Fimfárum. Praha: Albatros 1997, s. 102) budiž nedílnou součástí tohoto odlišného stanoviska.“ Nehledejte to. Franta Jizva Krvežíznivého napomenul: „Nežvaň. Ty bys porád jen drtil, hlupáku!“.

Unknown media type: poll

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?