Podle statistik za uplynulý rok záchranáři vyjeli k téměř 124.000 událostí, které si vyžádaly ošetření zhruba 98.000 pacientů. Podle ředitele pražské záchranné služby Zdeňka Schwarze na jediný den připadlo v průměru až 350 výjezdů. Ve většině případů si stav pacienta vyžádal pouze zásah záchranářů. Přítomnost lékaře byla nezbytná jen v 17 procentech všech výjezdů. „Pacienti se na nás často obracejí s banalitami, které by spíš měl řešit jejich praktický lékař, ne záchranka… Pravidlem je to například u cizinců nebo bezdomovců,“ konstatoval Schwarz.
Na druhou stranu je podle něj povzbudivé, že podle zkušeností pracovníků v terénu až 80 procent obyvatel metropole zvládá základy resuscitace. I v souvislosti s tím se pražská záchranná služba pyšní až 35 procenty úspěšných resuscitací při náhlé zástavě oběhu. „V tomto případě jsou naše výsledky v porovnání se světem na špičkové úrovni,“ dodává Schwarz.
Podle evidence výjezdů z uplynulého roku jsou záchranáři nejvytíženější ve středu a v dopoledních hodinách. Nejpočetnější skupinou pacientů tvoří starší lidé a chronicky nemocní (68 procent). O zbylá procenta se dělí úrazy (25 procent), intoxikace a alergie. Vozy záchranné služby jsou na místě v průměru do sedmi až osmi minut.
Sám Schwarz uplynulý rok hodnotí kladně. Pražská záchranná služba se sice podle něj stále potýká s nedostatkem lékařů a chybí jí zázemí v centru Prahy, například v minulosti mediálně hojně zmiňované případy napadení lékařů jsou ale podle Schwarze zanedbatelné. „Debaty o tom, že by měli mít statut veřejného činitele, jsou naprostý nesmysl. Loni to bylo jen osm případů,“ míní Schwarz. „Když vám někdo bude chtít dát pěstí, tak se vás nebude ptát, jestli jste veřejný činitel. To by pak statut veřejného činitele museli mít i prodavačky nebo obsluha čerpacích stanic, které se s napadeními setkávají častěji,“ dodal.
Náklady na provoz záchranné služby hlavního města loni přesáhly 380 milionů korun. Největší objem prostředků jde podle ředitele na mzdy zhruba 450 zaměstnanců. Více než 330 z nich jsou zdravotníci, kteří do terénu vyjíždějí z celkem 19 výjezdových stanovišť.
Vozový park pražských záchranářů čítá přes 70 sanitních vozidel a osobních aut, a to včetně elektromobilu Smart ed, který je k dispozici v centru města. Doplňkovou službou pozemních složek je pak také posádka letecké zdravotnické záchranné služby, která loni z pražské Ruzyně uskutečnila zhruba 560 vzletů. Až v 85 procentech se její nasazení týkalo zásahů ve Středočeském kraji.