NEJLEPŠÍ ČESKÉ NEMOCNICE JSOU V PRAZE, V BRNĚ A V HRADCI KRÁLOVÉ … MŮŽE SE DO NICH DOSTAT KAŽDÝ. MUSÍ SI ALE TÝDNY AŽ MĚSÍCE POČKAT
Pokud chtějí lidé opravdu vědět, jak kvalitní zdravotní péče je v jejich nemocnici, měli by začít tlačit na politiky a na své pojišťovny, aby někdo začal data o kvalitě péče co nejdřív zveřejňovat. „Lidé na informace o kvalitě péče nekladou tak výrazný tlak, jak by bylo třeba,“ říká v rozhovoru pro HN šéf pacientského sdružení Občan a odborník na kvalitu péče Pavel Vepřek.
Podle čeho vlastně já jako pacient poznám dobrou nemocnici?
Na Západě se hodnotí nemocnice podle tří základních kritérií: Podle měřitelných výsledků léčby, mezi něž patří například komplikace při léčbě konkrétní diagnózy nebo délka pobytu v nemocnici, podle kvality lékařů, přístrojů a počtu zákroků a třetí kritérium jsou názory lidí v oboru kteří hodnotí své vlastní kolegy. To je velmi směrodatné. Kdo jiný ví, jací jsou ostatní kardiochirurgové než samotný kardiochirurg, který se v tom pohybuje a přebírá pacienty svých kolegů?
U nás se ale kvalita péče nezveřejňuje. Před dvěma lety se tehdejší ministr zdravotnictví David Rath pokusil o žebříčky nemocnic, které sice byly velmi kritizované, ale teď se v pokusech změřit kvalitu péče úplně přestalo….
Myslím si, že je škoda, že se v tom nepokračuje, a že se tomu nikdo nevěnuje. Věřím, že až se vyřeší základní problémy našeho zdravotnictví, že se v tom bude pokračovat. Pravdou ale je, že když se před rokem zveřejnily první informace o porodnicích, tak to žádný velký pohyb nevyvolalo. Lidé na informace o kvalitě péče nekladou tak výrazný tlak, jak by bylo třeba. Více se rozhodují o tom, co vědí ze svého okolí - od svých známých, ale i od samotných lékařů. Ve skutečnosti mají i tyto informace docela dobrou vypovídací hodnotu.
Věřím ale, že po reformě zdravotnictví budou pojišťovny uzavírat smlouvu hlavně s těmi opravdu kvalitními pracovišti a budou tlačit na to, aby data o kvalitě péče byla lidem volně přístupná.
Dobře, pokud reforma zdravotních pojišťoven projde, kdy by měli mít lidé data o kvalitě péče v jednotlivých nemocnicích k dispozici?
Pacienti budou mít tyto informace ve chvíli, kdy je budou opravdu požadovat. V té chvíli na to budou muset pojišťovny reagovat a nabízet data o kvalitě péče jako součást svých pojistných plánů. Pokud budou chtít tvrdit, že zajišťují péči o své pojištěnce v síti, která má parametry kvality, tak to budou muset pojišťovny doložit.
Mluvil jste o Národním referenčním centru, které má srovnávat jednotlivé nemocnice. Ono ale zveřejnilo pouze data o počtu zákroků - například o počtu porodů nebo operací kyčelního kloubu. Ale o kvalitě se tam laik nic nedozví. Platí rovnice, že čím víc zákroků určitá nemocnice udělá, tím větší kvalitu pacienti v nemocnici najdou?
Platí, že když někdo něco dělá často, tak to dělá dobře. Pokud má nemocnice dostatek pacientů, tak nemůže svou práci dělat špatně. Je to jejich denní chleba a není moc velký prostor pro chybování. Při velkém počtu pacientů umíte dobře řešit většinu komplikací.
Celý článek si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED.cz nebo ZDE.
Hospodářské noviny