Podle květnového průzkumu, v němž odpovídalo 9959 lidí starších 15 let, se bez volně prodejných léků obejde jen necelých osm procent lidí. Lékárny navštěvují v průměru sedmkrát za půl roku.
V žebříčku volně prodejných léků vedou vitamíny, minerály a další potravní doplňky, občas je kupuje 64 procent lidí, léky na bolest 63 procent, přípravky na rýmu a uvolnění nosu 54 procent, na chřipku a nachlazení 53 procent a na zažívací potíže 22 procent lidí.
„Bolest, chřipku a zažívací potíže raději řeší nákupem volně prodejných léků ženy, u vitamínů je frekvence nákupu u obou pohlaví téměř shodná,“ řekla Terezie Vachová z GfK Czech. Prakticky stejný zájem o tyto léky je podle ní ve všech věkových skupinách, pouze volně prodejné léky na bolest v krku si kupují lidé spíše mladší, mezi 20 až 39 lety.
Podle průzkumu jdou volně prodejné léky na bolest nejvíc na odbyt u středoškoláků bez maturity v městských aglomeracích a jejich okolí v krajích Moravskoslezském, Praze, Jihomoravském a Středočeském. Podobné je to s vitamíny a minerály.
Mluvčí České lékárnické komory Aleš Krebs ČTK řekl, že zájem lidí ovlivňuje reklama. Problém někdy podle něj je se samodiagnostikou pacientů. „Přijdou, že chtějí konkrétní přípravek, a když s nimi lékárník probere obtíže a další užívané léky, mnohdy zjistí, že přípravek pro ně vhodný není a vhodnější by byl jiný,“ vysvětlil.
Lékárníci jsou podle Krebse připraveni lidem poradit, aktuálně stoupá zájem o rady lékárníků před dovolenými. Lidé se ptají, co by měli mít v cestovní lékárničce. Lékárník jim pomůže s výběrem přípravků podle toho, kam cestují a jaké zdravotní obtíže mají, nebo mohou na cestě očekávat.
V lékárničce by měly být léky na bolest a teplotu, oční kapky, dezinfekce, náplasti a obvazy, přípravky na střevní obtíže. „Nejlepší je, když si lidé vezmou do lékárny alespoň seznam toho, co mají, předtím doma zkontrolují, že lékům neprošla použitelnost, a pak my už poradíme, co potřebují doplnit,“ shrnul Krebs.