Vozíčkáři: V Praze chybějí nízkopodlažní autobusy a tramvaje

6. 8. 2003 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Pohyb lidí na vozíčku po Praze je omezen - nízkopodlažních autobusů je málo a podobně upravené tramvaje nejsou vůbec. Zlepšit by to mohl program Mobility pro všechny...


PRAHA - Pohyb lidí na vozíčku po Praze je omezen - nízkopodlažních autobusů je málo a podobně upravené tramvaje nejsou vůbec. Kromě autobusové linky, která spojuje místa největší koncentrace vozíčkářů a je určena jen jim, nemají mnoho možností. Nízkopodlažní autobusy jezdí například ze Smíchova k Nemocnici Na Homolce. Nové trasy metra jsou vozíčkářům dostupné a starší se postupně upravují. Jinak moc šancí není.

Zlepšit by to mohl program Mobility pro všechny. Vyhlásila ho včera Národní rada zdravotně postižených. Obce a města v něm mohou požádat o příspěvek na odstraňování bariér. Mohou získat až 80 procent prostředků od Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Chybějí nízkopodlažní autobusy a tramvaje, na ty by se měl program pro Prahu zaměřit,“ řekl Bohumil Kábrt z centra Paraple, kde nacházejí pomoc lidé odkázaní na vozík. Speciální linka jen pro vozíčkáře se podle něj nevyplatí, není to ani dobré pro integraci postižených. „Nízkopodlažní vozy jsou přínosem nejen pro vozíčkáře, potřebují je i maminky s kočárky nebo staří lidé,“ dodal.

Zástupci Dopravního podniku jsou přesvědčeni, že v posledních letech se cestování hromadnou dopravou v metropoli stalo pro lidi se sníženou pohyblivostí výrazně pohodlnější a snazší. „Pražský dopravní podnik nabízí cestujícím se sníženou schopností pohybu takzvané garantované spoje provozované nízkopodlažními městskými autobusy, tři speciální autobusové linky pro invalidy a bezbariérové přístupy do 22 stanic pražského metra,“ uvádí se na internetových stránkách podniku. Od začátku června se o 90 minut prodloužil provoz eskalátorů mezi vestibuly stanic a vnějším chodníkem, a to až do 23:30.

Dopravní podnik provozuje celkem 254 nízkopodlažních autobusů. Cestující mohou rovněž využít tři takzvané midibusy jezdící na lince 291 v oblasti Karlova, uvedla na internetu mluvčí společnosti Michaela Kuchařová. Dopravní podnik počítá s dalším odstraňováním bariér - do konce roku například pořídí dalších 20 nízkopodlažních autobusů.

V přístupu do pražských nemocnic Kábrt větší problémy nevidí. Rovněž úřady jsou relativně přístupné. Bezbariérový přístup je na ministerstvo zdravotnictví, problém je ale na ministerstvu práce a sociálních věcí, kde je zadní vchod pro vozíčkáře, ale nejprve se musí občan dozvonit, aby mu někdo umožnil tudy vstoupit. Podobné je to na pražském magistrátu.

Předseda Národní rady zdravotně postižených Václav Krása řekl, že obecně se situace v České republice zlepšila a zejména v posledních letech obce a města budují sjezdy z chodníků a upravují prostředí na bezbariérové.

Na příští rok je na tyto programy připraveno 95 milionů korun, města a obce mohou odevzdat žádost o příspěvek Národní radě zdravotně postižených do konce listopadu.

ČTK

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?