Jak se jmenuje nemocnice, ve které se lékařům a sestrám dobře pracuje, ze které odcházejí spokojení pacienti a která nemá potíže s financemi?
Podle nejnovějšího žebříčku, který letos už počtvrté sestavilo sdružení HealthCare Institute (HCI), je to pražská Nemocnice Na Homolce. HN mají výsledky šetření exkluzivně k dispozici. Sdružení se při sestavování žebříčku nemocnic zaměřuje na tři základní kategorie: spokojenost pacientů, spokojenost personálu a finanční zdraví nemocnice. Pražská Homolka se stala v součtu letošním absolutním vítězem, ačkoliv se v žádné kategorii neumístila na prvním místě. Nejčastěji byla druhá.
Pokuty za chování
„Velice nás to potěšilo a vážíme si toho. Dlouhodobě se snažíme poskytovat kvalitní a bezpečnou péči,“ komentuje žebříček Michal Toběrný, náměstek pro léčebnou péči Nemocnice Na Homolce.
Tuto nemocnici podle žebříčku sdružení hodnotí kladně zaměstnanci i pacienti.
Pracovníci tady mohou být spokojeni hlavně se svými platy. Na Homolce se totiž měsíční mzda primářů může vyšplhat až přes sto tisíc korun hrubého, což je v českých nemocnicích pohodlně nejvíc. Lékaři a sestry, kteří se nechovají dobře k pacientům, pak podle pravidel nemocnice mohou počítat s pokutou. To je nutí chovat se přátelštěji a nemocným vše podrobně vysvětlovat.
„Ve zdravotnictví je všeobecně 90 procent stížností na chování personálu. Dobrý přístup k pacientům pokládáme za nezbytnou součást léčby. Stížnosti řešíme exemplárně, a to i finančně,“ říká Toběrný.
39 otázek pro pacienty
Podle žebříčku se však k pacientům chovají vůbec nejlépe v pražské soukromé rehabilitační klinice Mediterra.
„Jsme zařízení rodinného typu, žádná velká nemocnice. Zakládáme si proto na individuálním přístupu,“ říká ředitelka jedné ze dvou pacientsky nejoblíbenějších klinik Mediterra Helena Rögnerová.
„Pacientům při sestavování našeho žebříčku dáváme dotazník se 39 otázkami. Ptáme se jich například, jak hodnotí vstřícnost a komunikaci ze strany lékařů a sester, jestli byli spokojeni s poskytnutou péčí a jestli se k nim personál choval jako ke klientovi, který do zařízení přináší své peníze,“ říká předseda HCI Daniel Vavřina.
Vítězné nemocnice shodně tvrdí, že spokojenost pacientů si samy dlouhodobě sledují. Bez této zpětné vazby by totiž mohly na svém přístupu těžko něco změnit.
„Spokojenost pacientů sledujeme už deset let a pravidelně vyhodnocujeme. Z těchto šetření se ukazuje, že největším problémem je komunikace mezi lékaři a pacienty,“ říká mluvčí Fakultní nemocnice v Ostravě Tomáš Oborný.
Zaměstnanci nemocnice proto často absolvují různá školení, jak svůj přístup k nemocným zlepšit.
Různá školení a stáže svým pracovníkům platí také Karvinská hornická nemocnice, ve které jsou podle letošních žebříčků HCI nejspokojenější lékaři a sestry.
Celý článek si můžete přečíst na serveru iHNED.cz nebo ZDE.