Pro pojišťovny však nebude snadné informace rozesílat. Ministr zdravotnictví Leoš Heger proto apeluje na pacienty, aby jim dali své e‑mailové adresy.
„Pokud bude pacient chtít znát detaily výpisu, tak si je může objednat, popřípadě může dát pojišťovně e‑mailovou adresu. Což bych všechny pojištěnce prosil, aby tomu vyhověli, protože za 10 milionů lidí je poštovné poměrně drahá záležitost, takže by tím pojišťovnám ušetřili a mohli dostat podrobný výpis, co za ně bylo účtováno,“ doporučuje Heger.
odle prezidenta Svazu zdravotních pojišťoven Jaromíra Gajdáčka zasílání vyúčtování stále častěji pomáhá odhalit nesrovnalosti. V krajním případě odhalí i lékaře‑podvodníka, který pojišťovně naúčtoval neposkytnutou péči.
„Když nás na to upozorní, tak provedeme kontrolu zdravotnického zařízení. Ve většině případů se jedná o administrativní pochybení, které se napraví a klient v tom nemusí sehrávat žádnou úlohu,“ říká Gajdáček.
„V případě, že se jedná o zjištění trestné činnosti, což také jsou případy a jsou to jednotlivci, tak pak potřebujeme klienta, aby nám to u soudu potvrdil a aby svědčil. Tam už je to trošku problematické, i když si myslím, že i v této věci se to vzhledem k atmosféře a tlaku na platy lékařů trochu mění,“ dodává šéf Svazu zdravotních pojišťoven.
První výpisy podle nových pravidel by pacienti mohli dostat už za letošní rok.