Z doporučení Guidelines 2005 vyplývá, že hlavní důraz při laické kardiopulmonální resuscitaci (dále KPR) je v současné době kladen na včasné zahájení KPR, a to s důrazem na nepřímou srdeční masáž. Umělé dýchání již není v absolutním popředí KPR. Nově k postupům při KPR přibyla možnost včasné defibrilace. Změnilo se tedy základní resuscitační pravidlo „A, B, C“
A - airway - zajištění průchodnosti dýchacích cest B - breathing - umělé dýchání C - circulation - zajištění oběhu (masáž srdce)
na „A, C, B, D“ - kdy se KPR zahajuje zprůchodněním dýchacích cest záklonem hlavy (A), poté ihned následuje masáž hrudníku (C) a umělé dýchání (B) - nově v poměru komprese: ventilace 30:2. Resuscitace se zahajuje 30 kompresemi hrudníku při frekvenci 100 stlačení za minutu. Po prvních stlačeních hrudníku následují dva umělé vdechy. V případě, že zachraňující nechce z jakékoli příčiny zahájit umělé dýchání, považuje se za správný postup pouze masáž srdce. Úplnou novinkou je zařazení bodu „D“ - defibrilation - včasná defibrilace, a to především s využitím automatizovaných externích defibrilátorů.
Moderní výuka předmětu první pomoc na naší škole
Na naší škole (Střední zdravotnická škola Ruská, Praha 10) se předmět první pomoc vyučuje ve všech maturitních i nematuritních oborech: Zdravotnické lyceum, Zdravotnický asistent, Ortoticko-protetický technik a Ošetřovatel. Dále škola získala akreditaci od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na pořádání kurzů Zdravotník zotavovacích akcí, ve kterých se vyučuje předmět poskytování první pomoci.
Předmět první pomoc se také vyučuje v kurzech „Moderní vzdělávání sociálních pracovníků orientované na dodržování standardů kvality sociálních služeb v návaznosti na zákon o sociálních službách“, které jsou součástí projektu spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky a hlavního města Prahy. Vzhledem k tomuto rozšíření výuky první pomoci bylo nutné kvalitně vybavit naše učebny moderními výukovými modely a pomůckami pro poskytování první pomoci. Modernizace výukových pomůcek nám dává možnost širšího využití teoretických znalostí při praktickém nácviku.
Moderní učební pomůcky
Škola zakoupila dva moderní výukové modely dospělého a jeden model dětského pacienta pro nácvik KPR. Modely jsou vybaveny přídavnými panely, které vyhodnocují hloubku masáže, objem ventilace při umělém dýchání, místo nesprávné polohy rukou při masáži a distenzi žaludku. Pomocí těchto modelů, které svými fyziologickými a anatomickými poměry velmi reálně napodobují skutečného postiženého, mají žáci větší prostor pro nácvik KPR. Jako úplnou novinku škola zakoupila automatizovaný externí defibrilátor (AED).
Přístroj je určen k použití při reálné situaci a zároveň je vybaven modulem pro nácvik defibrilace a KPR. Pro výukové účely slouží tréninková sada, která je vybavena osmi simulovanými situacemi. Tréninkový režim obsahuje nápovědu k resuscitaci v českém jazyce, která po celou dobu navádí zachraňujícího k potřebným úkonům. Koupí defibrilátorů se škola začlenila do projektu Dejte srdci šanci. Jeho cílem je vytvoření tzv. bezpečných míst s dostupností AED. Tím se stáváme nejen výukovým pracovištěm, ale i místem možné pomoci při akutní srdeční příhodě.
Závěr
Naše škola se svým vybavením a přístupem k výuce předmětu první pomoc snaží držet krok s nejmodernějšími postupy při výuce KPR, a tím zajistit kvalitní přípravu našich žáků. Cílem našeho snažení při přípravě žáků na jejich budoucí povolání je, aby byli ochotni a schopni poskytnout kvalitní první pomoc při působení na svém pracovišti i v běžném životě.
| Literatura a zdroje | ||
| Kapesní vydání doporučených postupů v resuscitaci 2005. 1. vyd., | Evropská rada pro resuscitaci. | Praha, Česká rada pro resuscitaci, 2006. |
| Učební dokumenty pro jednotlivé studijní obory SZŠ Ruská - Zdravotnické lyceum, Zdravotnický asistent, Ortoticko-protetický technik a Ošetřovatel Učební dokumenty kurzů Zdravotník zotavovacích akcí a Moderní vzdělávání sociálních pracovníků orientované na dodržování standardů kvality sociálních služeb v návaznosti na zákon o sociálních službách | ||
Mgr. Lenka Šolcová, R. S.1, PhDr. Ivanka Kohoutová, R. S.2 odborná učitelka SZŠ1, ředitelka SZŠ a odborná asistentka Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích2 (solcova.l@szs-ruska.cz, kohoutova@szs-ruska.cz)