Význam nízkoprahových center pro děti a mládež

18. 4. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Bydlím v menším městě, kde byl vždy klid a nikdy nebyly problémy s vandalstvím a kriminalitou. V průběhu posledních deseti let jsem si postupně všímala různých náznaků a situace v posledních 2 letech se stává neúnosnou. Spolu s výstavbou a novými obyvateli, kteří nemají k místu žádný vztah, stouply počty krádeží v mém okolí (kola z půdy, auta apod.). Na budovách se objevují nápisy od sprejů a poslední kapkou je, že v ulici kousek od náměstí má prý vzniknout nějaký klub pro starší děti, kde budou mít jakousi „klubovnu“…



Starousedlíci už vytvořili otevřený dopis radnici, aby o vzniklé aktivitě informovala obyvatele, ale zatím jsme bez odezvy. Od pracovnice z úřadu jsem se jen dozvěděla, že tam má vzniknout nízkoprahový klub pro děti, pod čímž si stejně nedovedu nic moc představit, a hlavně mi připadá, že tam bude „oficiální“ feťácké doupě a nic se nevyřeší. Děkuji za odpověď.
Jarmila K.

Do jisté míry chápu vaše obavy, strach a rozhořčení. Rozumím tomu, že jste byli ve městě zvyklí na určitý způsob života, ale situace se bohužel změnila, jak sama píšete. Je otázkou, do jaké míry město počítalo s přílivem nových lidí a jaké jsou reálné možnosti využití volného času třeba právě pro děti v odpoledních hodinách, kdy se vracejí ze školy. Je škola v místě? Nabízí po vyučování volnočasové a zájmové kroužky a odpovídají poptávce? Fungují třeba ve městě zájmové kroužky? Otázek by bylo mnoho a asi se shodneme, že vnímáte potřebu stávající situaci ve městě změnit a cítit se znovu bezpečněji a využívat veřejné prostory nezničené a nepoškozené. Jako jedna z možností může být i vybudování právě jmenovaného nízkoprahového klubu pro děti, a to v rámci systému sociálních služeb, který by měl být plánovaný a měl by umět reagovat na aktuální potřeby a problémy v dané lokalitě.

Z dopisu předpokládám, že nápad vytvořit smysluplný prostor pro děti vznikl na radnici či u nějakého sdružení, které má s největší pravděpodobností za cíl změnit stávající situaci a vybudovat vhodný prostor pro děti a mládež a tím zajistit i lepší kvalitu života ve městě pro všechny obyvatele.
Namátkou jsem vybrala z webových stránek nízkoprahových zařízení některé informace, které mohou asi nejlépe prezentovat obsah činnosti takových zařízení.

„Je to prostor, kde máš spoustu možností, jak trávit svůj volný čas nebo přijít pro radu a pomoc, když máš nějaký průšvih nebo problém. Nevedeme žádné přihlášky, nechceme žádné poplatky.

Pro koho tu Archa je?

Děti a mládež ve věku 10–18 let z Náchoda a okolí, které:
* se mohou ocitnout v obtížné životní situaci,
* jsou ohrožené sociálně-patologickými jevy,
* nevyužívají běžně dostupné volnočasové aktivity,
* žijí v sociálně vyloučených lokalitách.“

(Zdroj: http://archa.dokoran.eu/)

„Posláním nízkoprahového zařízení pro děti a mládež ZRNKO Charity Vsetín je aktivně vyhledávat a oslovovat možné uživatele služby ve věku 6–18 let, kteří se ocitají v nepříznivé sociální situaci nebo jsou touto situací ohroženi. Vytvářet pro ně bezpečné a podnětné prostředí, nabídnout podporu a odbornou pomoc a usilovat o pozitivní změnu v jejich způsobu života. Dále vytvářet podmínky pro sociální začlenění a poskytnout prostor pro vlastní aktivity, a to formou ambulantní nebo terénní.“

(Zdroj: http://www.vsetin.caritas.cz/charitni-sluzby/15nizkoprahove-zarizeni-pro-deti-a-mladez-zrnko.html)

Možná je ještě vhodné vysvětlit termín „nízkoprahové“. Takové služby jsou nastavené tak, aby byly maximálně přístupné, a to bez prostorových, časových, psychologických a finančních překážek, a neznemožňovaly tím využití a fungování služby.

Sociální služba nízkoprahového centra pro děti a mládež patří mezi služby sociální prevence a detailněji je popsána v § 62 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách:
* odst. 1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně.

* odst. 2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
c) sociálně terapeutické činnosti,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Rozsah základní činnosti těchto úkonů je pak detailněji upraven v § 27 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity,
2. pracovně výchovná činnost s dětmi,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
4. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
* aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí,
c) sociálně terapeutické činnosti:
* socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.

Pracovníci takových zařízení vytvářejí bezpečný a smysluplný prostor pro využití volného času a snaží se reagovat na problémy dětí, a to nejen v daném „klubu“, ale služba je velmi často doplněna i o tzv. terén, což znamená, že pracovníci chodí v pravidelný čas na vytipovaná místa, kde předpokládají, že se takto ohrožené děti scházejí, a snaží se jim nabídnout služby a program „klubu“. Pro základní představu o nabídkách aktivit a činností lze využít uvedené odkazy na konkrétní zařízení. V zájmu každého takového zařízení je mít dobře nastavená vnitřní pravidla, která jsou velmi jednoduchá, srozumitelná a všem přístupná a jejich smyslem je udržovat pořádek nejen v prostorách, ale i mimo ně. Pokud se jedná, jako ve vašem případě, o registrovanou sociální službu, má takové pracoviště za povinnost mít vypracované standardy kvality sociálních služeb.

V případě, že se podaří vybudovat dobře fungující prostor, dá se v pozdější době využívat v mnohem větší a zajímavější šíři i pro širší veřejnost k pořádání výstav, představení, přednášek a podobně zaměřených aktivit.
S pozdravem a přáním příjemných jarních dní a úspěšného vyjednávání na radnici


O autorovi: Bc. Jana Bednářová, sociální pracovnice

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?