Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

8. 10. 2010 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Sestra se svou činností prostřednictvím konkrétních ošetřovatelských intervencí, edukace a komunikace s pacientem podílí na všech úrovních prevence. Základní vědomosti sestry o onemocněních, jejich příznacích, včasné diagnostice, léčbě a prevenci jsou laickou veřejností považované za samozřejmost. Z pohledu efektivní realizace prevence jsou tyto znalosti považované za nevyhnutelné.


Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

Aby sestra mohla být v preventivních aktivitách úspěšná, musí mít dostatečné vědomosti a schopnost zprostředkovat je pacientům správným způsobem, na přiměřené úrovni a v rámci svých kompetencí. Příprava sester na formování a vzdělávání druhých, jejich získání pro spolupráci při upevňování a podpoře zdraví, je součástí obsahu vzdělávání budoucích sester v rámci studijního odboru Ošetřovatelství. Multidisciplinární vzdělávání v ošetřovatelství zahrnuje i výuku sester v oblasti podpory zdraví (Schmidtová, Zrubcová, 2008, s. 25).

Oblasti podpory zdraví a prevence onemocnění je v současné době nutné věnovat zvýšenou pozornost také z důvodu vysoké incidence a prevalence mnohých civilizačních chorob. V současnosti existuje mnoho rizikových faktorů, které mohou zapříčinit smrt a které jsou dávány do souvislosti s tím, jak se stravujeme, pijeme a pohybujeme. Vyrovnaný nutriční příjem, pravidelná pohybová aktivita a vyhýbání se nikotinu jsou nejdůležitější faktory podpory a udržení zdraví. Nejvíce „ohrožení“ jsou právě ti, jejichž vzdělanostní úroveň a příjem je nižší (http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/lifestyle_en.htm).

Účast sester na podpoře zdraví z pohledu mezinárodních sesterských organizací

Úlohou primární zdravotní péče je pomoc při řešení problémů konkrétního jedince, přičemž je počítáno s jeho aktivní účastí, stejně jako s účastí širší společnosti. Primární zdravotní péče se zaměřuje na podporu, upevňování a ochranu zdraví, prevenci onemocnění. Mezi další oblasti zájmu patří i léčba, ošetřování nemocných, návrat ke zdraví a uspokojování potřeb pacienta (Sklářová, 2000, s. 15).
Primární zdravotní péče je vnímaná jako základní zdravotní péče založená na praktických, vědecky a společensky přijatelných metodách a technologiích, všeobecně přístupná jednotlivcům a rodinám v komunitě a podporující jejich plnou účast v procesu poskytování zdravotní péče. Primární zdravotní péče vyžaduje a podporuje maximální účast jednotlivců a komunit na plánování, organizovaní, poskytovaní a řízení primární zdravotní péče (ICN, 2008, s. 45).

Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

Ošetřovatelství zaujímá v primární zdravotní péči důležité místo a dodržováním hlavních zásad a hodnot primární zdravotní péče přispívá k dosažení zdraví pro všechny. O potřebě působení ošetřovatelství v oblasti primární zdravotní péče hovoří i Asociace registrovaných sester v kanadské Albertě - AARN (2003). Podle ní by měl nastat posun směrem od systému zaměřeného na chorobu k systému zaměřeného na zdraví a blaho. Měl by být orientovaný na včasné zjištění ohrožení zdraví, podporu zdraví a prevenci onemocnění. AARN shrnula pět zásad primární zdravotní péče jako rámec pro rozvoj a změny ošetřovatelské praxe. Zahrnují přístup ke zdravotnickým službám, používání vhodných technologií, účast jedinců a komunit na zdravotní péči, zvýšenou podporu zdraví a prevence chorob a mezioborovou spolupráci. Tyto zásady se vztahují na celosvětově uznávaný dokument Ottawská charta podpory zdraví (ICN, 2008, s. 45).

Podle Mezinárodní rady sester (ICN) je sestra připravená a oprávněná zapojovat se do všeobecné ošetřovatelské praxe včetně podpory zdraví, prevence onemocnění a péče o duševně nemocné a postižené osoby různého věku ve všech zdravotnických a komunitních zařízeních. Taktéž je schopná vyučovat obory spadající do zdravotnické péče.

Působení sester v oblasti podpory zdraví je zahrnuto také v etickém kodexu sester podle Mezinárodní rady sester (ICN), Americké asociace sester (ANA) i Asociace kanadských sester (CNA).
Etický kodex sester, vypracovaný Mezinárodní radou sester (ICN), mezi čtyři základní zodpovědnosti sestry zahrnuje pečovaní o zdraví, předcházení chorobám, navracení zdraví a zmírňovaní utrpení. Hovoří o zodpovědnosti sestry za zahájení a podporu aktivit zaměřených na uspokojování zdravotních a sociálních potřeb občanů, především občanů patřícím k ohroženým skupinám. V druhém článku kodexu, věnovaném sestrám a jejich práci, je zahrnuta i péče sestry o své vlastní zdraví. Sestra se má starat o své vlastní zdraví, aby nebyla narušená její schopnost poskytovat péči. ICN ve svém kodexu navrhuje pedagogickým pracovníkům v ošetřovatelství, aby propagovali význam osobního zdraví a poskytovali informace o jeho významu a ilustrovali jeho vztah k ostatním hodnotám (Etický kodex sester vypracovaný Mezinárodní radou sester, 2001).

Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

Vzdělávání sester v oblasti primární zdravotní péče

Příprava sester na formování a vzdělávání jiných a její získání ke spolupráci na upevňování a podpoře zdraví jsou součástí obsahu vzdělávání budoucích sester v rámci studijního odboru Ošetřovatelství. Multidisciplinární vzdělávání v ošetřovatelství zahrnuje i výuku sester v oblasti podpory zdraví. Budoucí sestra získá potřebné kompetence v průběhu přípravy na povolání v instituci poskytující daný typ vzdělání. Hlavním posláním ošetřovatelství je poskytování péče nejen nemocným, ale i lidem zdravým. I přes množství dostupných informací je stále nevyhnutelné přesvědčování veřejnosti o opodstatněnosti primární a sekundární prevence onkologických onemocnění. Je potřebné vést lidi k zodpovědnosti za vlastní zdraví, podporovat je ve zdravém způsobu života anebo je motivovat ke změně životního stylu (Schmidtová, Zrubcová, 2008, s. 25).

Vzdělávání sester má významný vliv na vykonávání ošetřovatelské praxe. Rozvoj ošetřovatelských vědomostí a kompetencí přidává hodnotu roli ošetřovatelství v oblasti rozvoje zdraví. Multidisciplinární vzdělávání by mělo být povinnou součástí vzdělávacích programů ošetřovatelství v primární zdravotní péči. Prolomení bariér a profesionálních hranic je významným faktorem v rozvoji vhodných služeb primární zdravotní péče. Ve vzdělávání by neměly chybět vědomosti z oblasti epidemiologie, imunologie, statistiky a posouzení rizik. V učebních osnovách pro ošetřovatelství by měly být zahrnuty i inovační strategie učení. Aby se sestry dostaly k informacím o kompetencích vedoucích k podpoře zdraví, je potřebné zavést inovativní metody vzdělávání, jako je e-learning, blended learning (e-learning kombinovaný s prezenční formou výuky), problémové vzdělávání a vzdělávání na pracovišti. Sestry v primární zdravotní péči by měly mít zodpovědný přístup ke kontinuálnímu profesnímu rozvoji. Za účelem aktualizace vědomostí a kompetencí a přizpůsobování se změnám v politice zdravotní péče a trendům v ukazatelích zdraví by sestry měly mít pravidelnou příležitost k profesionálnímu rozvoji (ICN, 2008, s. 45).

Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

Výzkum v ošetřovatelství ve velké míře ovlivňuje poskytování kvalitní a efektivní primární zdravotní péče. Sestry by se měly zaměřovat na kvalitativní studie z ošetřovatelské praxe a navzájem si tyto poznatky vyměňovat prostřednictvím odborných časopisů, konferencí apod. Díky výzkumu mohou identifikovat potřeby populace, mezery ve vědomostech a naplánovat intervence k odstranění těchto nedostatků (ICN, 2008, s. 46).

Praxe sester je nejvýznamnější způsob, jakým sestry mohou působit na zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Aby sestry poskytovaly kvalitní primární zdravotní péči, musí být vzdělané, informované o výsledcích nejnovějších výzkumů v oblasti primární zdravotní péče a tyto nové poznatky aplikovat v praxi (ICN, 2008, s. 48).

Aktivní účast studentek odboru Ošetřovatelství v programu podpory zdraví

Možnost aktivní účasti na jednom z programů podporujících zdraví měli studenti Fakulty zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave ve dnech 10. a 11. června 2010. Na Trojičním náměstí v Trnavě se uskutečnil již 15. ročník Dnů zdraví, kterých se zúčastnila i FZaSP. Ve stánku měly své zastoupení obory Ošetřovatelství a Veřejné zdravotnictví. Studentky Ošetřovatelství nabízely široké veřejnosti možnost měření tlaku krve, výpočet BMI a informace o hodnotách, které jsou fyziologické. Informovaly i o zásadách správné výživy, rizikových faktorech a prevenci řady onemocnění. Součástí jejich práce byla edukace mužů o samovyšetření varlat a edukace žen o zásadách samovyšetření prsů prostřednictvím makety, na které bylo možné vyhmatat nádor. K dispozici měly množství letáků a informačních brožur. Největší zájem byl o brožury o zdravém stravování. Zájem veřejnosti byl vysoký, lidé byli aktivní při získávání nových vědomostí o svém zdraví, prevenci nemocí a zdravém životním stylu. Studentky získaly novou zkušenost aktivní účasti na programu podpory zdraví a měly možnost identifikovat potřeby veřejnosti vzdělávání v různých oblastech výchovy ke zdraví.

Vzdělávání studentů: Ošetřovatelství v prevenci nemocí

Závěr

Vzdělávání zdravotnických pracovníků v oblasti prevence nemocí a podpory zdraví je nutné zahájit již v průběhu studia i vzhledem ke skutečnosti, že už tehdy jsou v bezprostředním a častém kontaktu s pacienty. Výsledkem efektivního vzdělávání budou sestry s dobrými vědomostmi o prevenci nemocí, které mohou poskytovat pacientům i laické veřejnosti. Činnostmi, které sestra může v rámci svých kompetencí vykonávat, je schopná působit na názory, vědomosti a chování lidí takovým způsobem, který povede ke zdravému a zodpovědnému životnímu stylu, dodržování doporučení v oblasti preventivních opatření a eliminaci rizikových faktorů v jejich životě. V průběhu praktické výuky studenti mohou vést lidi k zodpovědnosti za vlastní zdraví, podporovat je ve zdravém způsobu života anebo je motivovat ke změně životního stylu.

Mohou je informovat o možnostech a zásadách preventivních vyšetření, určených k diagnostice onemocnění. Jejich působení v oblasti prevence se tak nastartuje už na začátku vzdělávání v oblasti zdravotnictví. Dalším důvodem vzdělávání sester v prevenci onemocnění je fakt, že pokud studenti nebudou znát rizikové faktory, význam absolvování preventivních vyšetření a základní principy prevence onemocnění, stanou se i oni ohroženými vznikem mnohých chorob. Chování sestry by mělo představovat příklad zodpovědného přístupu k vlastnímu zdraví. Čím více budou sestry informované o prevenci onemocnění, tím více mohou působit na jedince rodiny a komunity a dosáhnout tak podpory zdraví v mnoha oblastech.


O autorovi: Mgr. Jarmila Jakubeková, Mgr. Karin Liptáková, PhDr. Ľubica Ilievová, Ph. D., PhDr. Andrea Botíková, Ph. D. Katedra Ošetrovateľstva, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej Univerzity v Trnave

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?