Kvůli změně provozovatele letecké záchranné služby létají od začátku roku k nemocným či zraněným lidem výrazně starší helikoptérou než dosud. Změna ale byla bez problémů, řekl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Zdeněk Hošák. Hejtmanství však způsob výměny provozovatele letecké záchranné služby kritizuje a chce o tom jednat s ministerstvem zdravotnictví.
Od 1. ledna se kvůli zásahu ministerstva zdravotnictví letecká záchranná služba podle hejtmana Oto Košty (ANO) po technické stránce vrátila do doby před pětadvaceti lety, kdy v kraji začínala. „Konkrétní kroky, včetně jednání s ministrem zdravotnictví, chce hejtman Košta uskutečnit během prvního čtvrtletí letošního roku,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová.
Provoz letecké záchranné služby v Olomouckém kraji v předchozích letech pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010 zajišťovala firma Alfa-Helicopter, které na konci loňského roku skončila smlouva. Výběrové řízení na provozovatele letecké záchranné služby v kraji vyhrála slovenská firma Air-Transport Europe (ATE), která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku. V Olomouckém kraji nasadila 25 let starý vrtulník Agusta A109 K2.
Hejtmanství mělo k tendru organizovanému ministerstvem zdravotnictví podle mluvčí krajského úřadu Kamily Navrátilové zásadní připomínku. „Jediným hodnotícím kritériem byla cena, což je z pohledu vedení hejtmanství i naší zdravotnické záchranné služby opravdu málo a v případě letecké záchranky kritérium zcela nedostačující,“ uvedla Navrátilová.
Záchranná služba kvůli změně typu vrtulníku musela přeškolit personál. „Školení pilotů a posádek trvalo zhruba měsíc. V novém roce nadále létáme od úsvitu do soumraku, což bylo i v podmínkách tendru,“ uvedl Hošák. Helikoptéra Agusta nemá podle něj ve srovnání s předchozím modernějším vrtulníkem Eurocopter zásadní nedostatky.
Vrtulníky Agusta v Olomouckém kraji řídí lidé, kteří dříve létali pro Alfa Helicopter, i noví piloti. Helikoptéru Agusta bylo na konci minulého roku vidět často ve vzduchu na Olomoucí, kde posádka nacvičovala manévry. „Vrtulník je po technické stránce upraven pro potřeby poskytování letecké záchranné služby v ČR. Zdravotnický personál je vyškolen, absolvoval rekondiční lety a je připraven pokračovat ve své činnosti s novým typem vrtulníku,“ řekla Navrátilová.
Ministerstvo zdravotnictví loni vypsalo výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 mld. Kč bez DPH na šest základen letecké záchranné služby, přičemž jediným kritériem byla cena. Kromě ATE, která dostala na starost vrtulníky v Olomouci a Ústí nad Labem, se na provozu letecké záchranné služby v ČR od ledna podílí rakouská firma Helikopter Air Transport, která v tendru získala základny v Jihlavě a Ostravě. Společnost DSA létá z Hradce Králové a Liberce. Čtyři stanoviště provozuje stát.