V současné době se nový systém testuje, operátoři a výjezdové skupiny se musí zaškolit pro používání nových technologií. Pro operátory se mění úplně všechno, nejenže se stěhují do nových prostor, ale přecházejí na nové technologie a nový program, řekl dnes ČTK vedoucí operátor liberecké záchranky Petr Matějíčka.
„Už druhý měsíc to učíme lidi pomalu krok za krokem ovládat, aby ve chvíli, kdy toho 1. února zazvoní telefon, byli schopni s novým systémem pracovat naplno,“ vysvětlil. S novým systémem se podle něj zásadně mění i styl práce z jednostupňového na dvoustupňový. „Je to organizačně složitější, ale v adekvátním poskytování přednemocniční neodkladné péče je to lepší řešení,“ doplnila mluvčí záchranné služby Lenka Moravcová.
Dispečer bude na základě priorit rozdělovat jednotlivé případy posádkám. Díky mapám bude mít přehled o tom, kde která posádka právě je a co dělá. „Nejnaléhavější případy, jsou pro nás priorita jedna a jsou to jednoznačně případy, kdy je ohrožen lidský život. To jsou stavy, kdy jde opravdu o vteřiny, jako je náhlá zástava oběhu, tepenné krvácení nebo dušení, nějaká překážka v dýchacích cestách,“ vysvětlil Matějíčka. Člověk, který dostal infarkt, podle něj může pět minut počkat. „Ale pro člověka, který má zástavu a nedýchá, je těch pět minut naprosto zásadních,“ řekl.
Nový operační systém je podle Moravcové kompatibilní s operačními systémy hasičů a policie, kde už nová operační střediska fungují. „Nebudeme už tolik potřebovat telefonní komunikaci, ale budeme komunikovat prostřednictvím datového spojení. Výhodou je i to, že jsme zastupitelní v rámci záchranné služby po celé České republice, takže v případě, kdy jedno operační středisko má nějaký výpadek, může jeho funkci částečně přebrat jiné,“ dodala Moravcová. Opakovat by se tak už podle ní neměl případ z roku 2011, kdy operační středisko zasáhl kulový blesk a vyřadil operační systém. Sanitky musely dispečerky navádět mobilem.