ČTK to při prezentaci nových vozů řekl liberecký hejtman Martin Půta (STAN). Záchranka navíc pořídila i čtyři nové terénní vozy pro lékaře, dohromady za 8,5 milionu korun. Ty však platila ze svého.
Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje má výjezdové skupiny rozmístěné ve 13 městech. Zaměstnává téměř 500 lidí a k naléhavým případům může vyslat i vrtulník. Ročně vyjedou záchranáři k více než 60.000 případů. Záchrannou službu letos kraj dotuje 184,6 milionu korun. V současnosti mají záchranáři v kraji k dispozici 43 vozů, z toho 16 jsou doktorská auta. Obměnu vozového parku už záchranka nutně potřebovala.
Nové sanitky dostali záchranáři naposledy v roce 2011, kdy převzali tři nové vozy. „Nejstarší sanitky mají přes deset let a najeto mají přes půl milionu kilometrů,“ poznamenal ředitel záchranné služby Vladimír Hadač. Za opravy a údržbu platila kvůli tomu záchranná služba ročně kolem sedmi milionů korun. Nové sanitky nahradí podle Hadače ty staré co nejdříve. Od Nového roku už by na všech stanovištích v kraji měly být nové vozy. Nejlepší ze starých sanitek si záchranka nechá jako zálohu. O ty, které vyřadí, mají podle hejtmana zájem dobrovolní hasiči.
Liberecký kraj pořídil díky dotaci z EU špičkově vybavené vozy. „Je to intenzivní péče na kolech,“ poznamenal lékařský náměstek krajské záchranné služby Jan Lejsek. Vozy jsou vybavené nejmodernějšími přístroji. Jsou natolik prostorné, že umožňují přístup k pacientovi z obou stran. Fixační materiál nebo kyslíkové lahve jsou přístupné zvenčí. Vše je upevněno tak, aby ani v případě nehody nemohly těžké kusy zranit posádku či pacienta. „Čtyři sanitky jsou vybavené pro přepravu pacientů nadměrných velikostí nebo hmotností, jsou vybavené samonakládacími nosítky,“ dodal. Vozy mají kamery a tablety, které usnadňují předávání informací mezi posádkou, dispečinkem a zdravotnickým zařízením.
Podle krajského radního pro zdravotnictví Petra Tulpy (Starostové pro Liberecký kraj) by už od příštího roku měla záchranná služba každoročně pořizovat nové vozy, aby zajistila pravidelnou obnovu svého vozového parku. „Počítáme s tím, že by se každý rok měly obměnit čtyři sanitky a dva vozy lékaře,“ upřesnil Tulpa. Zakázka by měla být na čtyři až pět let, aby se nemuselo soutěžit každý rok a také proto, aby každá sanitka nebyla jiná. Stejné sanity s totožným uspořádáním totiž záchranářům usnadní střídání ve vozech nebo spolupráci při větších akcích.