„Naštěstí bylo nedopatření včas zjištěno a nesterilní flexily se mezi pacienty nedostaly. Ředitel okamžitě zpřísnil kontroly a záchranka přešla na výrobky, u kterých se dá snadněji poznat, že už byly použity.
„Často vyjíždíme v noci k dopravním nehodám nebo úrazům. Jde o čas a zdravotnický personál pracuje pod velkým tlakem. Mohlo tedy při zanedbání kontroly dojít k tomu, že by flexilu se zbytky krve použil u dalšího pacienta, aniž by si všiml, že není nová.
Ošetřovaný pacient by se tak mohl nakazit některým typem hepatitidy, v horším případě by mohl být infikován jiným, závažnějším infekčním onemocněním,” nastínil závažnost situace ředitel.
Kontroly zdravotnického kufru, jehož minimální obsah je stanoven platnou vyhláškou, se provádějí na základě denních a týdenních harmonogramů práce středního zdravotnického personálu.
Za vybavení lékařského kufru odpovídá ředitel záchranné služby, před každou směnou jej na základě směrnice kontrolují sestry, které musí doplnit chybějící zdravotnický materiál nebo léky, vyřadit ten použitý nebo s prošlou lhůtou a nahradit ho novým.
„Právě jedna z těchto kontrol byla hrubě nedbalá a neodhalila, že jsou v kufříku už použité flexily. Považuji za hrubou nedbalost, že jich tam bylo najednou hned devět. Naštěstí ta další kontrola už tuto věc zachytila.
Také nevíme, jak se tam materiál mohl dostat. Někdo si dal zřejmě nevědomky tento zdravotnický materiál do kapsy a pak ho omylem vrátil zpět do kufříku,” nastínil Tukinski.
Ředitel udělil pokutu a podal trestní oznámení
Ten okamžitě uplatnil finanční postih sestry, která kufr kontrolovala ještě před nálezem použitého materiálu. Ředitel zároveň věc konzultoval s právníky a podal trestní oznámení. „Chtěl bych, aby se prošetřilo, jak se do kufříku nesterilní materiál dostal a kdo za to může,” dodal ředitel záchranky.
Záchranka také nechala zkontrolovat všechny ostatní kufry a udělala i další opatření. „Přešli jsme okamžitě na flexily od jiného výrobce. Ty jsou zakryty fólií, která se při použití musí porušit. Nyní je tedy už mnohem jednodušší i pouhým okem poznat, že jde o použitý materiál. Zároveň na začátku směny neprovádí kontrolu jedna, ale dvě osoby,” komentoval opatření ředitel.
Zpráva o kontrole se také povinně uvádí do hlášení sester.
„Kvalita a úspěch práce v záchranné službě víc než kde jinde závisí na vzájemné důvěře v týmu. Věřím, že šetření policie prokáže, jak přesně se věc udála, abychom zachovali dobrou atmosféru v kolektivu,” přeje si ředitel záchranky.
„Došlo sice k zásadní chybě, ale na druhé straně je vidět, že kontroly opravdu fungovaly už před posílením, když se použitý zdravotnický materiál nedostal k pacientům. Další zpřísnění ale vítám,” řekl k tomuto případu Václav Larva, krajský radní pro oblast zdravotnictví.