„Zkušenosti policie ukazují, že řidiči motorových vozidel, kteří dosáhli věku 65 let, jsou jednou z nejrizikovějších skupin účastníků provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí zpráva. Navrhované zvýšení věkové hranice pro první povinné lékařské prohlídky až na 68 let věku by tak prý mohlo vést k nárůstu počtu dopravních nehod.
Tvůrci novely, senátoři vládní ODS Jiří Oberfalzer a Tomáš Grulich, považují povinné kontroly zdravotní způsobilosti neprofesionálních řidičů v 60 letech věku za přežitek. „Věk odchodu do důchodu se již řadu let prodlužuje a bude v blízké budoucnosti dosahovat 65 let. Jsou-li lidé do 65 let v kondici pracovat, je neadekvátní pochybovat o jejich schopnosti řídit,“ tvrdí senátoři.
Vládní zpráva ale poukazuje na to, že v 65 letech budou lidé odcházet do starobního důchodu až v roce 2030. „Nelze odhlédnout ani od neustále rostoucí hustoty silničního provozu, která na řidiče a jejich schopnosti i zdravotní způsobilost klade čím dál větší nároky,“ uvádí autoři zprávy. Připomínají také, že profesionální řidiči musí absolvovat zdravotní kontrolu už po padesátce a poté každé dva roky.
Předkládací zpráva také uvádí, že v řadě členských států EU se musí řidiči povinně podrobit lékařské prohlídce i v nižším věku, než je tomu v Česku. EU se navíc snaží do budoucna sjednotit standardy pro posuzování zdravotní způsobilosti všech řidičů, dodává se ve zprávě.