Zdravotně postižení pacienti
Osoby s handicapem patří k běžným návštěvníkům a pacientům, proto je potřeba s nimi umět jednat a komunikovat. Především od zdravotníků, ale také ostatních zaměstnanců zdravotnického zařízení (zejména těch, kteří jsou v prvním kontaktu s postiženými), se očekává, a mělo by být samozřejmostí, umění jednat a komunikovat s lidmi, kteří jsou určitým způsobem znevýhodněni. Vedení FN u sv. Anny v Brně se rozhodlo formou odborných seminářů přispívat ke zlepšení vzájemné komunikace mezi pacienty, a zejména zdravotnickými pracovníky. Cílem bylo zorientovat se v druzích a stupních postižení, dokázat je rozpoznat při kontaktu s postiženým a vyjít vstříc jeho konkrétním potřebám. Důraz byl kladen na schopnosti přizpůsobit svůj přístup a komunikační styl druhu a hloubce postižení druhé osoby, ovládat techniky alternativní komunikace. K diskusi byli pozváni sami postižení – nevidomá s vodicím psem či vozíčkáři s osobními asistenty a také odborníci z brněnského tyflocentra, kteří posluchačům zprostředkovali osobní zážitky a zkušenosti z běžného života i ze zdravotnického prostředí. „Za velmi důležité jsme pokládali sdělit, jak komunikovat neurážejícím a vstřícným způsobem. Jak nevtíravým způsobem nabídnout účelnou pomoc. A chtěli jsme také dosáhnout toho, aby se naši lidé dokázali na svá pracoviště podívat očima handicapovaných a podíleli se na odstraňování nejen komunikačních, ale i věcných bariér tak, aby pro postižené bylo pracoviště vždy přívětivé a také bezpečné,“ sdělila iniciátor