Zdravotní pojišťovna refunduje platbu za lékaře v cizině

21. 6. 2013 8:11
přidejte názor
Autor: Redakce
Pokud musel český turista v cizině zaplatit za lékařskou péči hotově, jeho zdravotní pojišťovna mu platbu refunduje. ČTK to sdělil mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Oldřich Tichý. Podle zjištění ČTK stejně postupují i ostatní zdravotní pojišťovny. Podle Tichého se stává tisícům Čechů každý rok, že je v cizí zemi odmítnou ošetřit bezplatně na evropský průkaz pojištěnce (EHIC) a péči musejí zaplatit. Důležité podle něj je, aby si lidé s účtem uschovali i lékařskou zprávu.


„VZP svým klientům tyto platby refunduje. Jen loni bylo takto vyplaceno 3,183 milionu korun. Podobné problémy lze navíc omezit cestovním připojištěním,“ uvedl Tichý s tím, že loni bylo v cizině přinuceno hotově zaplatit 983 klientů VZP, rok předtím 1121. Nejčastěji to bylo na Slovensku a v Německu, z dovolenkových destinací pak v Itálii a Chorvatsku.

Mluvčí největší zaměstnanecké Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV) Hana Kadečková ČTK řekla, že tyto účty také refundují. „Je to základní pravidlo a právo všech pojištěnců,“ zdůraznila. Loni ZPMV refundovala 132 svým klientům 533.766 korun. V průměru to podle Kadečkové bývá 5000 až 10.000 na klienta, loni celkovou částku výrazně navýšil jeden klient, který potřeboval péči za víc než 250.000 korun.

Evropská legislativa zaručuje občanům EU lékařské ošetření na evropské průkazy EHIC ve státních zařízeních - VZP loni za ošetření 83.959 svých klientů na průkaz EHIC zaplatila přes 438 milionů korun, ZPMV za 4648 klientů vydala přes 41 milionů korun.

Než pojišťovna účet za léčení v cizině refunduje, musí se klient rozhodnout, zda to má být podle českých nebo zahraničních předpisů. Podle českých předpisů je to rychleji, do 30 dnů, ale většinou je částka výrazně nižší, než kolik klient v cizině zaplatil. Pokud je refundace podle zahraničních předpisů, zjistí si pojišťovna, kolik by tamní pojišťovna uhradila za stejnou péči místnímu klientovi. Vše proto trvá déle, ale výsledná částka bývá obvykle daleko vyšší, popsal postup Tichý.

Mluvčí obou pojišťoven se shodli, že pokud chtějí mít klienti jistotu, že nebudou muset v cizině u lékaře platit, případně se potýkat s jazykovou bariérou ve zdravotnickém zařízení, měli by uzavřít cestovní zdravotní připojištění. VZP má k tomu dceřinou Pojišťovnu VZP a.s., ostatní pojišťovny mají smlouvy s některou z komerčních pojišťoven.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?