Zdravotnické prádlo: parametry pro výběr dodavatele prádla nebo jeho údržby

9. 6. 2009 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Autor příspěvku koncipovaného jako praktický návod popisuje stručně a v logickém sledu podstatná kritéria, která by měla být požadována při nákupu prádla, jeho údržbě, případně sjednání komplexního servisu pronájmu prádla, tzv. doporučené technické specifikace pro zadávání podmínek pro výběrová řízení.


SUMMARY
The author of the article which is organized as a practical guideline describes shortly and in logical steps the main criteria that should be followed when buying and maintaining hospital clothes and linen. The advices for contracting complex services are included.

I když je v současné době k dispozici řada technických požadavků na textilie pro zdravotnická zařízení a ústavy sociální péče, nejsou ale využívány při vypisovaných výběrových řízeních na dodavatele. Tento návrh zadávacích podmínek pro výběrová řízení shrnuje podstatné parametry, jejichž splnění by každý zadavatel měl požadovat po dodavatelích. Mohou být využity jako technické specifikace pro zadávání podmínek při výběrových řízeních, ale i při nákupech bez výběrových řízení. Kurzivou uvedené části je třeba upřesnit nebo doplnit podle konkrétní situace.

1. Nákup prádla

1.1 V případě nákupu prádla musí prádlo splňovat pro jednotlivé skupiny určité dané parametry. Lůžkoviny, polštáře a prošívané přikrývky, ochranné kryty matrací, přikrývky, koupelnové prádlo, záclony a závěsy, oblečení pacientů, oblečení zdravotnického personálu: * výrobky musí splňovat požadavky normy ČSN P ENV 14237 (80 4110) Textilie ve zdravotnictví, případně požadavky PNJ 600-80-2005 Prádlo pro zdravotnictví. Technické požadavky, * prádlo pro děti do tří let musí splňovat požadavky vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do 3 let v platném znění, * pracovní oděvy zdravotnického personálu plnící zároveň ochrannou funkci musí splňovat požadavky aplikovatelných technických norem.

Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor: Tyto textilie musí splňovat požadavky ČSN EN 13795-3 (85 5810) Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor používané jako zdravotnické prostředky pro pacienty, nemocniční personál a zařízení - Část 3: Požadavky na provedení a úroveň provedení.

Pracovní oděvy ostatního personálu (mimo zdravotnický personál): * pracovní oděvy plnící zároveň ochrannou funkci musí splňovat požadavky aplikovatelných technických norem, * podle potřeb zdravotnického zařízení mohou být upřesněny požadavky na materiálové složení použitých textilií pro jednotlivé úseky.

Prádlo pro stravovací úsek: Stolní prádlo musí splňovat požadavky normy PNJ 602-80-2005 Prádlo pro hotely a restaurace. Technické požadavky. Zdravotní nezávadnost použitých materiálů: Pro materiály přicházející do přímého styku s pokožkou doloží uchazeč zdravotní nezávadnost v souladu s Metodickým doporučením Státního zdravotního ústavu č. 1/2000 k posuzování výrobků, které přicházejí do přímého styku s lidským organismem prostřednictvím kůže, případně sliznic, Acta hygienica Epidemiologica et microbiologica č. 3/2000.

Vhodnost pro průmyslovou údržbu: * doporučené způsoby údržby musí umožňovat bezproblémovou údržbu v průmyslové prádelně, * konfekční řešení musí být vhodné pro průmyslově používané dokončovací postupy.

1.2 Jako součást dodávky prádla musí dodavatel doložit požadovanou dokumentaci.

Doložení splnění požadavků: * plnění požadovaných parametrů bude doloženo platnými výrobkovými certifikáty akreditovaného certifikačního orgánu výrobků nebo aktuálními protokoly akreditované zkušební laboratoře, ze kterých vyplyne plnění požadavků příslušných norem protokoly dokládajícími splnění parametrů z materiálových listů, * pro definovaný rozsah uchazeč dodá vzorky nabízeného prádla určené pro posouzení chování při průmyslové údržbě. Zadavatel tyto vzorky podrobí stanovenému počtu cyklů údržby.

Související dokumenty: * materiálové listy, ze kterých vyplynou základní konstrukční charakteristiky použitých materiálů, * prohlášení o shodě pro ty produkty, které spadají do stanovených výrobků, * pro výrobky spadající do působnosti ČSN EN 13795 detailní informace a návody v rozsahu uvedeném v ČSN EN 13795-1 (včetně informací uváděných v normě „na vyžádání“), * návody na průmyslovou údržbu nabízených produktů. 1.3 U vybraných dodavatelů si zadavatel může vyžádat také tzv. referenční vzorek. Pro zadavatelem vyžádané druhy dodá vybraný uchazeč jednotlivé kusy, které budou označeny a oběma stranami potvrzeny jako referenční vzorky. Budou sloužit jako etalony materiálového složení, konstrukčních charakteristik materiálů a konfekčního zpracování při případných sporech.

2. Údržba prádla

2.1 Zadavatelem vybraná prádelna pro údržbu prádla musí doložit splnění následujících požadavků na provoz prádelny: Stavební uspořádání a související předpoklady: * nečistá a čistá část prádelny je oddělena dělicí stěnou, * prací stroje (zabudované do dělicí stěny) mají plnicí otvor ve špinavé a vyprazdňovací otvor na čisté straně prádelny, * manipulační prostředky použité na nečisté straně prádelny mohou být použity v čisté části prádelny jen po dezinfekci, * je-li nezbytné přecházení pracovníků mezi oběma částmi prádelny, musí být k dispozici patřičně vybavená personální propust, * podlahy a stěny provozních prostor jsou omyvatelné, * pro personál jsou k dispozici toalety zvlášť pro čistou i nečistou stranu prádelny, * personál musí mít v čisté a nečisté části, na toaletách, v umývárnách a šatnách příležitost k umytí rukou a jejich dezinfekci.

Požadavky na technologii: * voda použitá k praní a máchání musí mikrobiologickou jakostí odpovídat pitné vodě, * tvrdost technologické vody nepřesahuje 0,5 mmol/l Ca, s obsahem nejvýše 0,1 mg/l železa, 0,03 mg/l manganu, * při praní zdravotnického prádla používá prádelna výhradně dezinfekční prací postupy, * sušení vlhkého prádla musí být provedeno neprodleně po jeho odvodnění, * kvalita rozhodujících postupů praní musí splňovat požadavky normy PNJ 601-80-2005 „Textilie. Hodnocení jakosti praní. Vliv praní na textilie“, * prádelna má validované postupy praní infekčního a operačního prádla nebo je schopna takové postupy zavést.

Organizační a systémové předpoklady: * pracovníci čisté a nečisté části provozu mají barevně odlišené ochranné pracovní oblečení, * v provozních prostorách prádelny je zakázáno jíst, pít a kouřit mimo vyhrazené prostory, v čisté části je povoleno pití pro dodržení pitného režimu, * v postupech prádelny musí být zapracovány požadavky přílohy č. 4 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR č. 195/2005 Sb., * prádelna musí zpracovat hygienický plán, jehož plnění se pravidelně kontroluje, musí být určena odpovědnost za jeho plnění, * prádelna má validované postupy praní infekčního a operačního prádla.

Hygienické požadavky: * Podlahy, stěny, vnější plochy zařízení a strojů musí dovolovat mokré čištění a dezinfekci. Podlahy pracovních prostor se musí pravidelně dezinfikovat a nejméně jednou týdně čistit mechanicky zavlhka. * Přepravní zařízení, nádoby, místa na odkládání, police atd., které přicházejí do styku se špinavým prádlem, musí být 1krát týdně vyčištěny a vydezinfikovány. Základní úklid se provádí denně. * Sanitární a společné místnosti musí být udržovány v čistotě. Čištění a dezinfekce se řídí hygienickým plánem. * Přepravní prostor automobilů musí být před přepravou čistého prádla dezinfikován. * Čisté prádlo musí být prosto všech nákazu způsobujících škodlivých zárodků. Tato podmínka je splněna, pakliže neobsahuje více než dvě kolonie tvořící jednotky (CFU) na 10 cm2 a při provedení 10 přímých otisků na krevní agar musí 9 otisků vyhovět. Plocha otisku musí být větší než 20 cm2.

Monitoring a kontroly: * Prádelna zajistí každodenní monitoring základních technologických a hygienických parametrů. * Kvalitu praní rozhodujících postupů dokumentuje prádelna nejméně 2krát ročně praním zkušebních klůcků podle normy PNJ 601-80-2005, které nechá vyhodnotit u akreditované zkušební laboratoře. * Prádelna zajistí nejméně 1krát ročně hygienicko-epidemiologickou kontrolu v oblastech: kontrola čistého prádla, kontrola technologické vody a lázní, kontrola dezinfekce kontejnerů a přepravních vozíků, kontrolní otisky z rukou personálu a povrchů zařízení a stěn. * Prádelna zajistí nejméně 2krát ročně ve spolupráci s nezávislou organizací nebo dodavatelem pracích prostředků kontrolu dodržování předepsaných parametrů technologických postupů zaměřenou zejména na tyto parametry: poměr lázně, teplota lázně, doba zdržení při teplotě praní, koncentrace pracích, pomocných a dezinfekčních prostředků, pH poslední lázně.

2.2 Nutné je také doložení kvalifikačních požadavků. Doložení splnění požadavků na provoz prádelny: * Certifikát Asociace prádelen a čistíren osvědčující splnění Zásad pro odborné ošetření prádla ze zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče bude považován za doklad splnění požadavků na provoz prádelny, vyjma oblasti údržby operačního textilu. * Jako vyšší stupeň zajištění mikrobiologické kvality dodávaného textilu bude chápán certifikát dokládající certifikovaný systém Řízení biokontaminace podle ČSN EN 14065 (80 0876), navazující na certifikát z předchozího bodu. * Nedoloží-li uchazeč certifikát Asociace prádelen a čistíren osvědčující splnění Zásad pro odborné ošetření prádla ze zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, vyhrazuje si zadavatel možnost ověřit plnění požadavků nezávislým auditem u uchazeče, na náklady uchazeče.

Další dokumenty k prokázání kvality nabízených služeb: * Platný certifikát systému řízení kvality podle ČSN EN ISO 9001 (01 0321) pro oblast praní a čištění prádla. * Smlouva s jinou prádelnou splňující základní požadavky na manipulaci a praní prádla ze zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, která zajišťuje dostatečnou kapacitu pro případ výpadku prádelny uchazeče.

3. Komplexní servis prádla

3.1 Rozsah služeb * Pořízení veškerého textilního sortimentu (prádla) v množství dostatečném pro zajištění plnění předmětu veřejné zakázky a pronájem tohoto prádla zadavateli. Uvést požadovaný sortiment prádla a informaci, kolik prádla se dnes v zařízení spotřebuje, např. odkazem na přílohu apod. * V místě zadavatele vybavit sběrná a dodací místa přepravníky určenými pro manipulaci s prádlem, specifikovat požadovaný rozsah. * Označení osobního prádla s barevným odlišením podle profesních skupin. * Dodávky čistého prádla zadavateli v množství a složení podle denních objednávek jednotlivých pracovišť. * Sběr použitého prádla, jeho praní, chemické čištění, dezinfekce, dezinsekce, žehlení, opravy, vyřazování, doplňování, skládání a balení. * Veškeré dopravní a manipulační činnosti související s poskytováním služby, a to při použití vlastních či najatých přepravních prostředků a obsluhy, včetně logistického zabezpečení. * Předmětem veřejné zakázky jsou rovněž dodávky (pronájem) prádla v případě krizových situací (hromadné havárie, průmyslové havárie, havárie dopravního letadla apod.), a to ve lhůtě do xx hodin od nahlášení (v pracovní dny, soboty, neděle a svátky), v předpokládaném množství xxx ks ložních souprav prádla, xxx ks pacientského prádla (košile anděl, župan, ručník), xxx ks osobního prádla (směnná halena i směnné kalhoty) a xxx ks souprav operačního prádla ve velikostech podle upřesnění zadavatele.

3.2 Způsob provádění služby Z uvedených bodů lze použít, případně upravit ty, které jsou vhodné pro daný případ. Je samozřejmě možné doplnit také další, vlastní požadavky.

* Prádlo bude objednáváno písemně nebo elektronicky. Preferována je (uvést formu) objednávka. Objednávka bude provedena na objednávkových listech, jejichž návrh předloží uchazeč v nabídce. Zadavatel si objedná pouze takové množství, aby se pokryla jeho denní potřeba včetně sobot, nedělí a svátků a netvořily se zásoby. * Objednávka bude doručena dodavateli den předem, nejpozději do xx.00 hodin. * Prádlo bude přepravováno v kontejnerech. Použité v pytlích dodaných dodavatelem, čisté v krytých kontejnerech. * V této části je vhodné uvést požadavky na způsob dodávky (celkově, pro jednotlivá oddělení, budou k dispozici prostory pro mezisklad uchazeče apod.). * Dodavatel zajistí odvoz a dovoz prádla 5krát týdně (v pracovní dny) v následujících časech: - od xx.xx do xx.xx hodin na operační sály (operační prádlo), - od xx.xx do xx.xx hodin na ostatní oddělení zadavatele, - eventuálně jiné požadavky. * Dodavatel se zavazuje na základě objednávky zadavatele zajistit dodávku čistého prádla a odvoz špinavého prádla i v sobotu, neděli či svátek. Taková objednávka musí být zadavatelem učiněna minimálně xx dní předem. V případě, že budou 3 dny a více po sobě jdoucích volných dnů, zavazuje se dodavatel třetí den doplnit stavy prádla a odvézt znečištěné prádlo. * Čisté prádlo předá dodavatel zadavateli v sídle zadavatele, v jednotlivých provozech, v místech určených pro předání čistého prádla, tříděné podle druhu, balené do fólie a uložené v kontejneru jednotlivě pro každé oddělení. Dodavatel je povinen nechat si potvrdit dodací list odpovědným pracovníkem zadavatele. Bez potvrzeného dodacího listu nebudou provedené služby zadavatelem uhrazeny.

Nebo: Čisté prádlo bude vydáváváno z meziskladu dodavatele, pro který zadavatel poskytne prostory. * Použité, špinavé prádlo, tříděné podle druhu a typu prádla (infekční, operační a ostatní), uzavřené proti kontaminaci v nepropustném prostředí, v barevně odlišeném, pevném pytli, se transportuje v kontejneru, který převezme dodavatel od zadavatele v jednotlivých provozech v místě určeném pro předání špinavého prádla v sídle zadavatele. Špinavé infekční i operační prádlo bude uzavřeno v nepropustném a pevném označeném (uvést jakým způsobem označeném) pytli. Spolu s předávajícím vystaví protokol o předání. * Přepravu převzatého špinavého prádla ze sídla zadavatele do provozovny dodavatele zajišťuje dodavatel stejně jako přepravu čistého prádla do sídla zadavatele. Přepravu prádla v sídle zadavatele do jednotlivých provozů nemocnice zajišťuje rovněž výhradně dodavatel. * Praní, dezinfekci, dezinsekci, žehlení, skládání a balení prádla zajistí dodavatel v zařízení, jehož specifikaci uvede uchazeč v nabídce, a rovněž v návrhu smlouvy. Požadavky na toto zařízení jsou uvedeny v bodě 2.1 Požadavky na provoz prádelny, je třeba je převzít do zadávacích podmínek. * Dodavatel při žehlení, skládání a balení čistého prádla provede kontrolu tohoto prádla, opraví poškozené kusy a vyřadí poškozené neopravitelné kusy. * Dodavatel se zavazuje zabezpečit řádné plnění předmětu veřejné zakázky i v případě výluky či havárie na straně dodavatele, a to způsobem definovaným v návrhu smlouvy.

3.3 Požadované parametry prádla Lůžkoviny, polštáře a prošívané přikrývky, ochranné kryty matrací, přikrývky, koupelnové prádlo, záclony a závěsy, oblečení pacientů, oblečení zdravotnického personálu: * je vhodné, aby výrobky vyhovovaly požadavkům normy ČSN P ENV 14237 (80 4110) Textilie ve zdravotnictví, případně požadavkům PNJ 600-80-2005 Prádlo pro zdravotnictví. Technické požadavky, * prádlo pro děti do tří let musí splňovat požadavky vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do 3 let v platném znění,* pracovní oděvy zdravotnického personálu plnící zároveň ochrannou funkci musí splňovat požadavky příslušných technických norem.

Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor: Tyto textilie musí splňovat požadavky ČSN EN 13795-3 (85 5810) Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor používané jako zdravotnické prostředky pro pacienty, nemocniční personál a zařízení - Část 3: Požadavky na provedení a úroveň provedení.

Pracovní oděvy ostatního personálu (mimo zdravotnický personál): * pracovní oděvy plnící zároveň ochrannou funkci musí splňovat požadavky příslušných technických norem, * podle potřeb zdravotnického zařízení mohou být upřesněny požadavky na materiálové složení použitých textilií pro jednotlivé úseky.

Prádlo pro stravovací úsek: Je vhodné, aby stolní prádlo splňovalo požadavky normy PNJ 602-80-2005 Prádlo pro hotely a restaurace. Technické požadavky.

Zdravotní nezávadnost použitých materiálů: Pro materiály přicházející do přímého styku s pokožkou doloží uchazeč zdravotní nezávadnost v souladu s Metodickým doporučením Státního zdravotního ústavu č. 1/2000 k posuzování výrobků, které přicházejí do přímého styku s lidským organismem prostřednictvím kůže, případně sliznic, Acta hygienica Epidemiologica et microbiologica č. 3/2000.

Parametry pro výměnu prádla: Uchazeč dodá specifikace popisující, kdy budou používané kusy vyřazeny a nahrazeny novými.

3.4 Doložení parametrů nabízeného prádla Doložení splnění požadavků: * materiálové listy, ze kterých vyplynou základní konstrukční charakteristiky použitých materiálů, * prohlášení o shodě pro ty produkty, které spadají do stanovených výrobků, * pro výrobky spadající do působnosti ČSN EN 13795 detailní informace o splnění požadavků ČSN EN 13795-3 a návody na sterilizační postupy (v souladu s ČSN EN 13795-1).

Vzorek prádla: Pro definovaný rozsah uchazeč dodá vzorky nabízeného prádla prošlé minimálně dvaceti cykly údržby. Tyto vzorky budou sloužit zadavateli pro posouzení vhodnosti pro potřeby zadavatele a jako etalon pro vzhled opakovaně udržovaného prádla.

Referenční vzorky: Vybraný uchazeč dodá pro zadavatelem vyžádané druhy jednotlivé kusy, které budou označeny a oběma stranami potvrzeny jako referenční vzorky. Budou sloužit jako etalony materiálového složení, konstrukčních charakteristik materiálů a konfekčního zpracování při případných sporech.

3.5 Požadavky na kvalitu služby Prokázání jakosti nabízených služeb: * platný certifikát Asociace prádelen a čistíren, o splnění Zásad pro odborné ošetření prádla ze zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče pro prádelnu, která bude prát pronajímané prádlo, * platný certifikát systému řízení jakosti podle normy ČSN EN ISO 9001 (01 0321) min. pro oblast praní a čištění prádla vydaný akreditovaným orgánem; zadavatel uzná rovněž jiné doklady o rovnocenných opatřeních k zajištění jakosti, * jako doložení vyššího stupně zajištění mikrobiologické kvality dodávaného textilu bude považován platný certifikát podle normy ČSN EN 14065 (80 0876) pro celou službu.


O autorovi: Ing. Jaromír Klaška, Textilní zkušební ústav, s. p., Brno (klaskova@tzu.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?