Technologické inovace zvané Optika 4.0 obor zcela promění

12. 3. 2018 7:11
přidejte názor
Autor: Redakce
Zásadní technologické inovace označované jako Optika 4.0 během následujících let naprosto změní tento obor. Podle soudního znalce a optika Ivana Vymyslického čeká řemeslo "devastace", protože čočky už dnes brousí stroje a řemeslné práce pomalu ubývá.


V některých případech může také navázat výrobce brýlí a zákazník přímý vztah a optika vynechají. Dalším dopadem bude telemedicína, tedy vyšetření na dálku, řekl při přednášce na brněnském veletrhu Opta. V Německu, kde vznikl a byl definován Průmysl 4.0, už je vidět, jaké změny přicházejí. „Očekávám, že proces zásadní změny bude trvat zhruba deset let. Nezbývá, než se přizpůsobit,“ řekl Vymyslický.

Zatímco dosud mnozí optici brousí čočky pro zákazníky sami v dílně, budoucnost je v broušení přístroji. „Optik už bude jen ten, kdo složí brýle dohromady,“ míní Vymyslický. Tento trend bude mít pozitivní dopad v eliminaci chyby optika. Ručně vyráběné brýle už budou muset být něčím výjimečné na první pohled, jinak manuální práce prakticky zmizí.

Další trend, který už nastupuje, je velká individualizace při výrobě čoček, protože nejnovější přístroje dokážou vymodelovat dokonalý 3D obraz obličeje. „Jeden z nich umí devíti kamerami sejmout obrázek, který rozdělí obličej na 40 milionů bodů a přesně navrhne brýle. Některé přístroje už na 3D tiskárně brýle přímo tisknou. Teď jsou ještě poměrně drahé, ale to nebude trvat dlouho,“ uvedl Vymyslický.

Díky novým přístrojům je na vzestupu telemedicína. „Přístroj sejme všechny parametry a vyhodnotit je může lékař klidně v Indii,“ řekl Vymyslický.

Do kontaktních čoček už se také výjimečně dají namontovat mikročipy, které odesílají v místě wifi signálu informace o uživateli, podobně to půjde i s brýlemi, které budou měřit různé zdravotní parametry. „Optici budou mít možnost pracovat s velkým množstvím dat, díky kterým můžou zacílit marketing. Změní se také kontakt se zákazníkem, který chce mít vše pod jednu střechou. A už se stává, že výrobce obchází optika a má vztah přímo se zákazníkem. Není se co divit, optik má největší marži v obchodním řetězci,“ řekl Vymyslický.

Zmínil také, že kdo se dokáže všem změnám přizpůsobit a bude je umět využít, získá mladé zákazníky, jejichž nákupní zvyklosti se začínají výrazně odlišovat od předchozích generací.

1)
poznámka

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?