Časté noční můry mohou vést k psychickým problémům i poruchám srdce. Jak s nimi zatočit?


Sny jsou iluzionistické vjemy, které nám v době spánku vytváří mozek. Jejich podoba proto obvykle souvisí s naším momentálním psychickým stavem. A jelikož často odrážejí naše největší obavy a strachy, mohou pro nás být velmi frustrující. Pravidelný a dlouhodobý výskyt nočních můr může vyústit až v psychické problémy či poruchy srdce.

Každý z vás to jistě zažil. Letíte volným pádem dolů, ale ne a ne dopadnout na zem. Nemůžete udělat vůbec nic, jen čekat, až se naplní představa blížící se smrti. Zdlouhavý pád končí v momentě, kdy konečně otevřete oči a rázem zjistíte, že to celé byl jenom ošklivý sen.

Co jsou to sny?

Ačkoli se zkoumáním snů zabývala a stále zabývá spousta odborníků, jsou tak trochu záhadou. Vesměs se však jedná o zážitek tvořený iluzionistickými vjemy, které mozek vytváří během spánku. Sny často ukazují události, které jsou ve skutečnosti naprosto nepravděpodobné. Spící člověk jejich podobu navíc obvykle neovládá.

Někteří o snech mluví jako o „oknu“ do lidského podvědomí. Spousta vědeckých studií je založena právě na práci psychologa Carla Junga, který věřil, že sny jsou klíčem k porozumění našemu pravému já. Mohou navíc poskytovat inspiraci k řešení našich problémů. Právě pomocí snů se totiž mozek snaží vyrovnat s tím, co ho nejvíce tíží.

Přestože si většinou pamatujeme jen jeden krátký sen, ve skutečnosti se dostavují hned několikrát za noc. Zatímco dříve byli odborníci toho názoru, že trvají jen pár sekund, dnes už vědí, že probíhají v reálném čase. Mohou však být smrsknuty do časové zkratky, podobně jako film. Podle vědců sníme všichni přibližně stejně často, nejvíce snů si přitom dokážeme zapamatovat v REM fázi spánku, kdy je aktivita mozku velmi podobná jako při probouzení.

Proč máme noční můry?

Přestože nejsou skutečné, dokáží nás sny pořádně vyděsit. A ačkoli v této oblasti proběhla řada výzkumů, nemají vědci na otázku příčiny špatných snů jednoznačnou odpověď. Došli však k několika zajímavým závěrům. Podle některých studií například existuje souvislost mezi nočními můrami a délkou spánku.

Jak už jsme si řekli, většina snů přichází v REM fázi spánku, která je poslední a nejdelší. Takže čím déle člověk spí, tím větší je pravděpodobnost, že se zlý sen objeví. Stejně tak mohou časté noční můry upozorňovat na to, že tělo trpí nedostatkem spánku.

Podstatný je i fakt, že se sny tvoří v našem podvědomí. Objevují se v nich tedy často právě ty vjemy, které se za bdělého stavu z nějakého důvodu snažíme vytěsnit. Ve snech se tak často odráží největší strachy a obavy člověka. Opakování těchto nočních můr pak ovlivňuje jeho každodenní prožívání. Špatné sny se častěji opakují u těch jedinců, kteří:

  • Prožívají silné stresové období
  • Jsou zahlceni problémy
  • Přetěžují své fyzické síly
  • Prožili traumatizující či negativní zážitek

Noční můry mohou vyvolávat i některé medikamenty. Nejčastěji se tak děje u léků na vysoký krevní tlak a léků určených k léčbě psychických onemocnění. Zlé sny údajně souvisí i s konzumací těžkých jídel před spaním.

Jak s nočními můrami bojovat?

Pokud se noční můra vyskytne jednou za pár měsíců, je obvykle spojována jen s menší únavou, podrážděním či zhoršenou náladou. Pozornost tento problém vyžaduje až tehdy, objevuje-li se příliš často. Pravidelný a dlouhodobý výskyt nočních můr totiž může vést k:

  • Poruchám spánku
  • Problémům se srdcem
  • Permanentní únavě
  • Psychickým problémům

Chcete-li se zlých snů zbavit, musíte nejprve odhalit jejich příčinu. Snažte se proto ihned po probuzení sen analyzovat. Vhodné je si tyto sny také pravidelně zapisovat. Lépe v nich pak budete číst, a tím spíše pak odhalíte své problémy a strachy. Jak už zaznělo výše, právě ty se v našich snech často zrcadlí. Zapřemýšlejte proto o tom, čemu momentálně čelíte. Máte z něčeho stres? Bojíte se blížící se události? Potýkáte se s nevyřešenými vztahy v rodině? To všechno mohou být spouštěče.

Velkou roli hraje také místo spánku. Je důležité, abyste se cítili pohodlně a měli v místnosti dostatek čerstvého vzduchu. Doporučuje se ji proto těšně před spánkem vyvětrat. Pamatujte také na teplotu, při které usínáte. Ta by v ložnici neměla být příliš vysoká.  Před odchodem do postele se snažte vyvarovat nezdravým, pikantním, mastným nebo příliš sladkým jídlům.

Skvělou pomůckou je také autosugesce. Když si budete těsně před spaním opakovat, že se vám budou zdát hezké sny, navodíte příjemný pocit, který se zapíše do vašeho podvědomí a následně také do samotného snu. Pokud se vám nad nočními můrami nedaří vyhrát dlouhodobě, nebojte se oslovit odborníka.


 

Časté noční můry mohou vést k psychickým problémům i poruchám srdce. Jak s nimi zatočit?

Napsat komentář

Your email address will not be published.

top