Zvýšení testosteronu dosáhnete cvičením a omezením alkoholu. Jaké jsou další možnosti?

zvýšení-testosteronu
Zdroj: Unsplash

Testosteron je nejdůležitějším mužským pohlavním hormonem, neboť ovlivňuje reprodukční zdraví i kostní a svalovou hmotu. S přibývajícím věkem je přirozené, že jeho hladiny klesají, ale existují způsoby, jak tento pokles zpomalit a udržovat zdravé hodnoty testosteronu co nejdéle. Zajímá vás, co pomáhá?

Co je testosteron?

Testosteron je hormon produkovaný z většinové části pohlavními orgány. U mužů testosteron tvoří především varlata a u žen pak v malé míře vaječníky. Částečně je testosteron utvářen také nadledvinami, které produkují hormon zvaný dehydroepiandrosteron (DHEA) a ten poté přeměňují na testosteron nebo estrogen.

Protože je testosteron dominantní právě u mužů, bývá označován jako mužský hormon. U žen se většina testosteronu ve vaječnících přemění na estradiol. Tento hormon podporuje u obou pohlaví sexuální touhu a u mužů hraje důležitou roli v tvorbě zdravých spermií.

Dále testosteron ovlivňuje kostní a svalovou hmotu u mužů i žen a dokonce i způsob, jakým se v mužském těle ukládá tuk. Zdravé hladiny testosteronu tak chrání tělo před kostními poruchami, jako je osteoporóza. Vliv má také na psychickou pohodu a hladinu energie v těle. [1, 2, 3]

Jak se projevuje nedostatek testosteronu?

Nedostatek testosteronu postihuje zejména muže. S tím, jak stárnou, se hladiny testosteronu snižují asi o 1 až 2 % ročně. Více než třetina mužů ve věku nad 45 let může mít sníženou hladinu testosteronu. V některých případech nemusí být na vině pouze věk, ale také poranění varlat, nějaký zdravotní problém nebo špatný životní styl. Mezi typické projevy nízké hladiny testosteronu u mužů patří:

  • snížené libido,
  • úbytek svalové hmoty,
  • zhoršená koncentrace,
  • únava,
  • podrážděnost nebo deprese,
  • impotence,
  • snížený počet spermií a neplodnost,
  • zvětšená velikost prsou,
  • méně ochlupení na těle,
  • křehké kosti.

U dospělých žen hladiny testosteronu klesají pozvolna, nicméně příliš nízké hladiny mohou vyvolat některé z výše uvedených příznaků, jako jsou:

  • podrážděnost a deprese,
  • snížené libido,
  • snížená pevnost kostí,
  • špatná koncentrace. [4, 5]

Jak zjistit hladinu testosteronu?

Pokud máte zájem o změření hladiny testosteronu, obraťte se buď na vašeho praktického lékaře, který vám doporučí návštěvu specializovaného odborníka, nebo můžete přímo vyhledat lékaře, který se této problematice věnuje.

Zpravidla se jedná o androloga, sexuologa, urologa nebo endokrinologa. Lékař s vámi projde anamnézu a provede laboratorní vyšetření vzorku krve. Nejpřesnější výsledky dostanete při odběru krve v ranních hodinách.

Hladina testosteronu podle věku

Hladina testosteronu se měří v nanogramech na decilitr (ng/dcl). Normální hladiny mužského testosteronu se obvykle pohybují mezi hodnotami 280 a 1100 ng/dcl a 15 až 70 ng/dcl u dospělé ženy. U chlapců a dospělých mužů jsou za normální hladiny testosteronu považovány následující hodnoty:

  • do 1 roku: méně než 12 ng/dcl,
  • 1 až 5 let starý: méně než 12 ng/dcl,
  • 6 až 10 let: méně než 25 ng/dcl,
  • 11 až 15 let: méně než 830 ng/dcl,
  • 16 až 17 let: 102 až 1010 ng/dcl,
  • 18 až 99 let: 193 až 824 ng/dcl. [6, 7, 8]

Vysoká hladina testosteronu u žen

Hormonální nerovnováhu u žen mohou způsobit různá onemocnění nebo hormonální poruchy. Mezi nejčastější z nich patří například syndrom polycystických ovarií (PCOS), hirsutismus a vrozená adrenální hyperplazie. Příznaky, které signalizují zvýšené hladiny testosteronu u žen, mohou být například:

Jak zvýšit hladinu testosteronu u mužů?

Hladinu testosteronu lze přirozeně zvýšit mnoha způsoby bez nutnosti léčby, tedy za předpokladu, že za poklesem testosteronu nestojí nějaký zdravotní problém. Pokud se cítíte unaveni, máte nízké libido nebo se špatně soustředíte, měli byste zvážit následující změny životního stylu:

  • Udržujte zdravý jídelníček s vyváženým poměrem bílkovin, sacharidů a tuků. To, co jíte, má velký vliv na hladiny vašich hormonů. Zejména protein přispívá k udržení zdravé hladiny testosteronu i optimální tělesné váhy.
  • Pravidelně cvičte: zvýšení fyzické aktivity a budování svalové hmoty podporuje produkci testosteronu.
  • Mějte stres pod kontrolou cvičením nebo relaxačními technikami, abyste eliminovali hladiny stresového hormonu (kortizolu), který snižuje hladinu testosteronu a vede k přibírání na váze.
  • Spěte 7 až 8 hodin: nedostatek spánku může nepříznivě ovlivnit hodnoty testosteronu i dalších hormonů. Podle odborníků klesá hladina testosteronu po jednom týdnu omezeného spánku až o 15 %.
  • Omezte alkohol: pití alkoholu ovlivňuje žlázy, které produkují testosteron i další hormony, jež se podílejí na reprodukčním zdraví.
  • Doplňte důležité vitamíny a minerály: pro zdravé hodnoty testosteronu je nezbytný především vitamín D, hořčík a také zinek.
Máte příliš nízkou hladinu testosteronu?

Bylinky na zvýšení testosteronu

Na rozdíl od klasické substituční léčby testosteronem bylinky nepřidávají tento hormon do vašeho těla, ale stimulují organismus k jeho produkci. Kromě toho mohou pomoci zmírnit příznaky spojené s hormonální nerovnováhou. Než ale jakékoli bylinky vyzkoušíte, poraďte se nejprve se svým lékařem o vhodnosti užití a optimálním dávkování. Bylinky na podporu produkce testosteronu jsou zejména následující:

  • gokshura,
  • ašvaganda,
  • Safed Musli (Chlorophytum borivilianum),
  • Shilajit Mumio,
  • Mucuna puriens (sametové fazole),
  • mučenka (Passiflora),
  • serenoa plazivá,
  • Tongkat Ali (Eurycoma longifolia). [11, 12, 13, 14, 15]

Léčba na zvýšení testosteronu

Nízké hladiny testosteronu v důsledku dědičného onemocnění, jako je Klinefelterův syndrom a hemochromatóza, nebo jiných zdravotních problémů, jako je porucha funkce hypofýzy, hypotalamu či varlat, vedoucích k nízké produkci testosteronu, je také možné řešit substituční testosteronovou terapií. Zpravidla se ale jedná o krajní řešení.

Není ovšem prozatím jasné, zda má tato terapie i nějaké zdravotní výhody pro muže, kteří mají snížený testosteron v důsledku stárnutí. Doposud provedené studie ukazují protichůdné důsledky, neboť je tato terapie spojena s několika zdravotními riziky, a to včetně infarktu. [16, 17]

Zdroje: webmd.com, healthline.com, my.clevelandclinic.org, medicalnewstoday.com, health.harvard.edu, sdeleni.idnes.cz, news-medical.net, honehealth.com, bestsourcenutrition.com

Napsat komentář

Vaše emeilová adresa nebude zveřejněna

top