Záštitu nad akcí, která se letos konala ve středu 19. září v areálu Žlutých lázní, převzal Magistrát hlavního města Prahy a Ministerstvo zdravotnictví ČR. O historii, cílech i plánech do budoucna jsem hovořila se zástupkyněmi organizátora, občanského sdružení S-WORLD, Kateřinou Malou a Mgr. Terezou Pečánkovou.
Máte za sebou již čtvrtý ročník akce se zajímavým názvem SestraFest, která není určena pouze sestrám, respektive se jejím prostřednictvím obracíte především na širokou veřejnost. Jak a proč myšlenka na zorganizování takového eventu vlastně vznikla?
Kateřina Malá: Myšlenka uspořádat festival pro sestřičky vznikla po jednom večerním předání služby na koronární jednotce. Povídaly jsme si společně s kolegyněmi o hudebních festivalech, které jsme navštívily, co v televizi dávají za seriály ze zdravotnictví, kde zesměšňují roli sester, a strašně jsme se nad tím zlobily. Až některá z nás řekla, že si pořád na něco stěžujeme a že bychom s tím měly něco udělat, protože takto jsme jako všichni ostatní a nic na tom, co kritizujeme, se nezmění. Chvilku jsme se nad tím zamyslely a usoudily, že na tom něco bude Až některá z nás navrhla zorganizovat si svůj vlastní festival. V tu chvíli začala jedna přes druhou vymýšlet, kde by měl festival být, jak by měl vypadat, že by tam měla být odborná část a že nejlépe stany a v nich odborníci a pódium a na něm by hrály kapely… Bylo úžasné, kolik nápadů se v ten večer vymyslelo. Ale přišlo velké ale. Jsme jen čtyři zdravotní sestřičky, které by chtěly udělat hudební festival s odborným programem. Jak to všechno uděláme? Za kým jít, aby nám pomohl? Kde vezmeme peníze? Těch otázek najednou bylo také plno.
V tiskových materiálech vyzdvihujete hlavní cíl festivalu - představit široké veřejnosti práci sester v různých oborech a předat si navzájem informace o novinkách ve zdravotnictví… Jaký je zájem ze strany zdravotníků takto aktivně participovat na prezentaci vlastní profese a práce?
Směřuji ke skutečnosti, že se prostřednictvím vaší akce letos veřejnosti představilo 22 odborných pracovišť, což je velmi pěkné číslo, a následně k dotazu, jaké byly jejich reakce po ukončení akce. KM: Zájem ze stran zdravotníků je velký, každý rok se nám hlásí noví zájemci o prezentaci svého oboru nebo své společnosti, což nás velmi těší. Moc si totiž dobře uvědomujeme, jak záslužný díl práce na úspěchu festivalu oni mají. A kdyby nebylo jejich odborných zkušeností a jejich chuti udělat něco navíc a ještě k tomu zadarmo, SestraFest by vůbec nemohl být. Za to jim od nás patří velké poděkování. Ono totiž stát ve stánku od rána do večera a vysvětlovat návštěvníkům, jak se mají stravovat, jaké jsou služby v sociální sféře nebo kdo je dobrovolník v nemocnici, a ještě se u toho usmívat, je vážně náročné. Reakce odborníků po festivalu byly kladné, pro mě až překvapivě. Moc mě zklamalo počasí, kvůli kterému se „zbortilo“ plno plánů a celý festival jak s odborným, hudebním, tak i doprovodným programem se musel přesunout do uzavřeného prostoru… Přesto byly reakce odborníků jednotlivých stanovišť kladné a někteří naopak říkali, že letos to byl úplně nejhezčí SestraFest To je pro nás dalším impulsem k tomu, abychom začaly plánovat další ročník
Celý SestraFest se skládá ze dvou hlavních částí. Můžete obě představit s tím, komu jsou určeny a na co byly letos zaměřeny?
KM: Celý festival je opravdu již od 1. ročníku postaven na dvou částech, a to odborné a zábavné. Odborná část je od 2. ročníku ještě rozdělena na dvě části - odborné ambulance a konference pro nelékaře. Odborné ambulance jsou určeny hlavně pro širokou veřejnost, říkám pro širokou veřejnost, protože je v nich opravdu připravený program jak pro malé děti, tak i pro dospělé a také pro seniory. Návštěvníci těchto odborných stánků se mohou dozvědět různé informace z oblastí, jako je prevence nádorových onemocnění, redukce váhy, jak přestat kouřit, jak si správně čistit zuby, ale také jaké různé společnosti či sdružení zdravotníci vedou a komu jsou určeny, např. Centrum Paraple, Naděje pro Vaše srdce atd. Zábavná část je také rozdělená, a to až od letošního ročníku. Začínaly jsme s tím, že jsme chtěly pódium a hudební kapely, což se nám podařilo. Letos nám to ale přišlo málo, a to kvůli prostorům, které ve Žlutých lázních jsou a které nám jejich vedení dovolilo použít. Musím říct, že jejich trpělivost s námi - s našimi velkými plány nebo naopak stesky a škrty - byla obrovská, jsou to muži na svých místech a jim od nás také patří velké poděkování, protože ani bez nich by festival nemohl letos být Ale zpátky k zábavnému programu, letos se nám na SestraFestu poprvé představil doktor Přemek Podlaha s manželkou a programem se samými bezva nápady, Edita Berková se strolleringem a cvičením s dětmi, které bylo naprosto úžasné, Lenka Šnajdrová se zumbou a pro seniory zumbou gold, dále byla v programu řada soutěží nejen pro děti, ale i pro dospělé, například pro děti hod kroužků na tyčku, pro jejich rodiče hod dudlíkem nebo hod plenou. Další z velkých soutěží byla střela na bránu, které se dokonce zúčastnila i 81letá návštěvnice, která se trefila, a tak pro svoje vnoučata, protože ona sama, jak se nám přiznala, je celý život slávistka, vyhrála dres podepsaný hráči fotbalového mužstva AC Sparta Praha. Tuto soutěž si vzala na starost kapitánka ženského fotbalového týmu AC Sparta Praha a reprezentantka ČR Iva Mocová, které také velmi děkujeme, protože si udělala čas a ještě nám přinesla mnoho krásných dárků do soutěže… takže Méďo, díky. Závěr festivalu patřil hudebním kapelám. Nejdříve zahrála kapela Trombenik a po ní kapela Roooombaaaa. Obě kapely byly naprosto úžasné, návštěvníci tančili, zpívali, no, prostě skvělá atmosféra. Závěr festivalu jak se sluší a patří MINI bar Žlutých lázní, což je pro ty, kteří dosud areál nenavštívili, klasický letní bar pod stanem, byl tentokrát operativně zvolen místem konání další části programu, III . odborné konference SestraFest 2012 pro NLPZ. Důvodem přesunu byla nepřízeň počasí, zima a déšť…
Jaký program nabídla, když stačily mobilní plátěné stěny a jeden teplomet, a přesto účastníci zůstali na svých místech a poslouchali všechny přednášky až do konce?
Tereza Pečánková: Témata přednášek volíme tak, aby byly zaměřeny všeobecně, nejen na jednu oblast zdravotnictví. V letošním roce se uskutečnily přednášky věnované vzdělávání, zdravotnickým reformám, propojení zdravotní a sociální péče, péči o agresivního pacienta apod. Všichni přednášející si připravili velmi zajímavá sdělení, která zaujala natolik, že většina posluchačů, i přes nižší teplotu, vydržela až do konce. Jsem za to velmi ráda. I v příštím roce chceme zvolit témata, která nejsou tak často diskutována. „Noční můrou“ organizátorů jakýchkoli akcí jsou nepředvídatelné změny všeho druhu. Budí je v noci před akcí, po celou dobu konání eventu se modlí za zdárný a bezproblémový průběh…
Jako odlehčení na závěr: Můžete se s námi podělit o nějakou „veselou“ historku z…? Letošní počasí jste zmiňovaly, jako zástupce mediálního partnera a jeden z přednášejících chválím, reagovaly jste operativně, efektivně, účastníci rozhodně výrazně netrpěli! Událo se ale například něco, co možná ani nezaregistrovali, vám z toho však naskočila husí kůže, naštěstí bylo zažehnáno a dnes je to zařazeno ve škatulce „úsměvné, leč poučné“?
A nemusíme se omezovat pouze na letošní ročník TP: Dalo by se říci, že s deštěm, který je takový náš největší strašák, jsme se všichni setkali každý rok, ale jen letos vydržel skutečně dlouho. Určitě jsme se díky letošnímu ročníku poučily, že je pro akce tohoto typu nutné mít dobře propracovanou také mokrou variantu a v takovém případě o tom zároveň i více informovat možné návštěvníky. KM: Musím jen potvrdit slova Terky, že každý rok před festivalem usínáme s tím, že prší, a probouzíme se s tím, že pršet přestalo, anebo v průběhu rána, kdy se již stavěly stany, pódium a další, pršet přestalo. Ale letos jsme usínaly s tím, že byl krásný teplý den a jen meteorologové hlásili na den konání festivalu déšť, pokles teplot o deset stupňů… doufaly jsme, že jim to nemůže vyjít, když na ostatní dny zase hlásí krásné počasí. I tak jsme raději zajely do Žlutých lázní a společně se zástupci vedení Žlutých lázní se všichni připravili na mokrou variantu. Bohužel jsme se probudily a pršelo a byla strašná zima a nepřestalo až do odpoledne Ale všichni jsme to zvládli a bylo to zase strašně fajn Ještě si vzpomínám na jednu příhodu, která nám výrazně zkomplikovala ranní přípravy a kterou jsme už zavřely do škatulky. Bylo to při loňském festivalu, kdy jsme v pět hodin ráno přijely na Staroměstské náměstí a v místech, kde se mělo stavět pódium, stál obří náklaďák s plazmou, protože se den předtím hrál hokej. Stály jsme tam, společně s pány od produkce a cateringu, jako opařené a přemýšlely, jak tohle vyřešíme. Sehnaly jsme telefonní číslo, ale pán, který to měl na starosti, hokejové vítězství slavil a… spal. Nebyl absolutně k probuzení, nikdo nevěděl, kde bydlí. A my tam všichni stále stáli připravení stavět pódium a nic… Nemohli jsme absolutně nikdo nic dělat. Honí se vám hlavou spousta myšlenek, kolik lidí, kolik práce, kolik času to všechny stálo, a teď to zkazí jeden člověk, který si zapomněl odvézt náklaďák. Asi po hodině se to povedlo, pán byl probuzen, přijel a náklaďák si odvezl a my mohli s hodinovým zpožděním stavět. Ale postavili jsme
Uzavřely jste čtvrtý ročník akce s názvem SestraFest. Pracujete už teď na pátém, jubilejním ročníku a můžete už nyní třeba poodhalit, na co nového se účastníci z řad odborné i laické veřejnosti mohou těšit?
TP: Ano, již jsme se domluvily na organizaci dalšího ročníku. V příštím roce by se měl opět konat ve Žlutých lázních, ale chtěly bychom se vrátit ke květnovému termínu. Opět plánujeme zorganizovat odbornou konferenci, připravit odborné stánky a rozšířit doprovodný program o více hudebních kapel a sportovních aktivit. Chceme také rozšířit naši propagační kampaň, aby se o této události dozvědělo co nejvíce lidí. Po této stránce vítáme každou pomoc, protože je to naše slabina, i když se to každým rokem o něco zlepšuje. Tradičně budeme návštěvníky informovat na našich webových stránkách www.sestrafest.cz, Facebooku - SestraFest a určitě, kdyby někdo měl návrhy na možná zlepšení nebo měl zájem spolupracovat na této akci, může nás kontaktovat na sworld@sworld.cz. Bude to opět hodně práce, ale naštěstí na to každoročně nejsme samy dvě, a také proto bychom ještě jednou chtěly poděkovat dalším organizátorkám SestraFestu 2012 Ivaně Červenkové a Elišce Zvolské za spolupráci při organizaci celého festivalu nejen v den konání, ale také za všechny přípravy předem.
Přejeme hodně štěstí při pořádání dalšího ročníku a myslím, že za časopis Sestra mohu slíbit pomoc…
Témata přednášek volíme tak, aby byly zaměřeny všeobecně, nejen na jednu oblast zdravotnictví.