Jihlavské územní středisko záchranné služby je opravdu moderním pracovištěm, kde všechno běží jak na drátkách. První, co vás při návštěvě napadne, je, že by sem neproklouzla ani myš. Všude vás totiž vítají zavřené dveře, takže se pořád musíte hlásit. Všechno zde má prostě svůj přesný řád. Není divu, vždyť tu jde o záchranu lidských životů, o kterých mnohdy rozhodují i sekundy. Důvodem je i to, že tu skladují velké množství opiátů a paliva pro vrtulník, protože jihlavská záchranka je zařízena i pro letecký provoz.
Nad tím vším bdí chytrý počítačový program Dispečer, který řídí absolutně celý chod záchranky od ošetření nemocného, přes otevírání vrat, lokalizace vozidel jejich spotřeby až po zdravotnickou dokumentaci a archiv, který v Jihlavě vymysleli a s úspěchem používají už řadu let. „Všechno řídí počítač, o všem a o všech máme absolutní přehled a se záznamy výjezdu jednotlivých sanitek se nedají opravovat. To pro případ, že by nás chtěl někdo obvinit, že jsme například přijeli k pacientovi pozdě,“ vysvětlil ředitel Územního střediska záchranné služby Jan Sedlák. Právě on je duší, která stála u zrodu programu, který záchranářům v mnohém usnadňuje práci a nedá se nijak ovlivnit. Zajet si se sanitkou jen tak pro svačinu nebo na oběd, tu totiž vůbec neexistuje. Jihlavská záchranka si vůbec razí svou vlastní cestu a neustále se snaží svoji práci zdokonalovat. Dalším vylepšením, které zde začali používat je systém kódů v sanitkách, který výrazně šetří čas záchranářů a dokumentuje na zásahu přesný „atomový“ čas. Spočívá v tom, že lékaři už nemusí hlásit radiostanici polohu vozidla a činnost posádky a dlouze čekat na spojení se základnou, nyní po zadání kódu 1, 2, 3 nebo 4 a v programu dispečer se nesmazatelně objeví aktuální přesný čas jednotlivých činností posádky. Každé číslo má totiž svůj konkrétní význam. Posádky jsou řízeny dokonalým mapovým softwarem, který jednak pokrývá celou Českou republiky, jednak dokonale mapuje město Jihlavu včetně čísel domů a umístění vchodů do objektů. „Podobné podklady máme pro jednotlivé posádky,“ doplnil ředitel.
Převratnou změnou v činnosti zdravotnického operačního střediska je smlouva s Českým Telecomem. „Tato smlouva je řešením našeho dlouhodobého požadavku, na základě znalosti telefonního čísla chceme identifikaci adresy a jména postiženého. Zvláště pak v případě, když pacient volá sám a hovor pro svůj zdravotní stav nedokončí, budeme schopni zjistit odkud volal a jeho jméno,“ uvedl Sedlák. Právě díky dohodě s Telecomem bude mnohem jednodušší vyhledat nemocného či zraněného. „to pak doplní připravovaná satelitní navigace vozidel rychlé lékařské pomoci,“ objasnil své plány ředitel.
Květa Pavlíčková, Vysočina, 10.7.2002