Vím, že tehdy jí bylo řečeno, že za ni měli poplatky platit rodiče, ale ti nebyli schopni postarat se ani sami o sebe, natož o nějaké poplatky za dceru, která ani nebyla doma. Moji rodiče prý mají platit ještě popelnici za chatu, kterou mají kvůli zahrádce na okraji města. Používají tam vlastně jen kompost na zahradě, který zužitkovávají pro své účely, a případný odpad odvezou domů.
Pavel K.
Pane Pavle, ve výběru místních poplatků došlo k několika podstatným změnám, protože na začátku července 2012 nabyl účinnosti zákon č. 174/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákonná úprava přinesla zásadní změny při správě místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Důležitá je zejména změna v rozšíření okruhu poplatníků poplatku a zvýšení horní hranice části poplatku, která je stanovena na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu.
Stanovení poplatku patří do samostatné působnosti obce, která jej na svém území zavedla. Tyto změny bylo nutné zapracovat do obecně závazné vyhlášky a přijmout zastupitelstvem obce nejpozději do poloviny prosince 2012, aby začala platit od 1. ledna 2013. S novou, obecně závaznou vyhlášku ve vaší obci, městě, vám doporučuji se seznámit, protože v ní najdete přesné informace ohledně platby, příp. osvobození od platby za odpad.
Skupina poplatníků
fyzické osoby, které mají na území města, obce evidován trvalý pobyt, * fyzické osoby, kterým byl podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky povolen přechodný pobyt v obci na dobu delší než 90 dnů, * fyzické osoby, které podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky pobývají v obci přechodně po dobu delší 3 měsíců, * fyzické osoby, kterým byla udělena mezinárodní ochrana podle zákona upravujícího azyl nebo dočasná ochrana podle zákona upravujícího dočasnou ochranu cizinců, * fyzické osoby, které mají na území města ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu.
Zákonodárce nově umožňuje vybrat poplatek od vlastníka bytu či rodinného domu, který například byt pronajímá a nájemci nedovolí být v tomto bytě přihlášen k trvalému pobytu, což je v dnešní době poměrně běžná praxe. Nájemce však tvoří komunální odpad stejně jako jiný obyvatel obce, a i když je poplatek vybírán od pronajímatele, ten má možnost poplatek získat zpět např. zvýšením nájmu.
Sazba poplatku
Poplatek za odpad tak může od ledna 2013 narůst až na 1000 Kč.
Sazba poplatku se skládá ze dvou částek: a) z částky s horní zákonnou hranicí až 250 Kč za poplatníka a kalendářní rok a b) z částky stanovené podle skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu rozpočítaných na jednoho poplatníka, která po novele zákona může činit až 750 Kč.
Splatnost poplatku
Nejzazší datum splatnosti je k 31. květnu 2013, platit lze obvykle již od ledna 2013. Pro poplatkové povinnosti vzniklé v období od 1. 5. do 31. 12. je poměrná část poplatku splatná do posledního dne v měsíci následujícím po měsíci vzniku poplatkové povinnosti. Platba poplatku: * převodem na účet, * v pokladně úřadu, * složenkou.
Je vhodné svou platbu blíže identifikovat např. do zprávy pro příjemce, o jaký typ nemovitosti se jedná (byt, rodinný dům, chata) a číslo popisné nebo evidenční dané nemovitosti.
Osvobození od poplatku
Obec má možnost přijmout ve své obecně závazné vyhlášce osvobození od poplatku. Například když má nájemce i pronajímatel adresu trvalého bydliště na území obce a pronajímatel by tak platil poplatek fakticky dvakrát. Osvobození je možné zavést i pro další okruhy poplatníků podle vůle vedení obce, vždy je však nutné jej jasně a jednoznačně formulovat a vyvarovat se osvobození diskriminačnímu. Pro všechny takové poplatníky „nepoplatníky“ platí ohlašovací povinnost. Ohlašovací povinnost je tedy vázána i na existenci skutečností majících za následek vznik, změnu nebo zánik poplatkové povinnosti či nárok na osvobození od placení poplatku ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala.
Příklady osvobození od poplatku: * vlastníci staveb určených k individuální rekreaci, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, z důvodu vlastnictví takové stavby, a kteří současně mají trvalý pobyt na území obce, * fyzické osoby, které mají místo trvalého pobytu na úředních adresách, * třetí a další dítě, které žije ve společné domácnosti s nejméně dvěma svými nezaopatřenými sourozenci a které v příslušném kalendářním roce nedosáhlo věku 15 let, * nezletilé fyzické osoby, které jsou na základě rozhodnutí soudu umístěny v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy anebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc či v jiném obdobném zařízení.
Společná odpovědnost nezletilého a zákonného zástupce
Z praxe bylo toto ustanovení dlouho vyžadováno a nově zavedená společná odpovědnost poplatníka a jeho zákonného zástupce za zaplacení poplatku je v případě, že je poplatník v době vzniku poplatkové povinnosti nezletilý. Zákonný zástupce má v takovém případě stejné procesní postavení jako nezletilý poplatník a správce poplatku může v případě, že není poplatek zaplacen, vyměřit poplatek jednomu z nich. Protože dosud za poplatek odpovídal pouze nezletilý, což byl patrně příběh vaší ženy v minulosti. V případě, že neměl vlastní příjem a zákonný zástupce za něj poplatek neuhradil, čekalo ho nepříjemné překvapení v podobě exekuce. Nově má správce daně možnost zvolit si, zda nezaplacený poplatek vyměří nezletilému, nebo jej vyměří přímo zákonnému zástupci. Zákonný zástupce má tudíž stejné procesní postavení jako nezletilý poplatník, a pokud je mu poplatek za nezletilého vyměřen, je povinen jej do 30 dnů uhradit, jinak mu hrozí exekuce.
Po všech úpravách a změnách může dojít i ke snížení poplatku vlivem přepočtu (rozpočet nákladů na jednotlivou fyzickou osobu). Až praxe asi ukáže, do jaké míry jsou legislativní změny přínosné pro samotné obce a města, a potažmo pro občany. Nicméně Poslanecká sněmovna se má zabývat novelou tohoto zákona, takže lze očekávat ještě další úpravy.
S pozdravem
O autorovi| Bc. Jana Bednářová, sociální pracovnice