Internet jako práce, zábava, či ohrožení?

21. 1. 2013 13:14
přidejte názor
Autor: Redakce

Dotaz: Máme dva chlapce, 9 a 13 let, a už si moc nevíme rady, protože oba kluci tráví hodně času na internetu, a to i přesto, že se tento čas snažíme s manželem regulovat. Nabízíme jim i jiné alternativy trávení volného času – sport, společné výlety, chodíme všichni do kina a na koncerty. Velkou zálibou je hlavně pro manžela historie a architektura, on je velký nadšenec. Jeho otec byl profesorem na univerzitě, který se věnoval dějinám. Dovedou si oba kluky v tomto směru doslova omotat kolem prstu. I přesto vnímám hlavně u staršího syna, že tráví hodně času u počítače a internetu, setkávám se pak s mnohem větším odporem a negací, když mu beru jeho „nejmilejší zábavu“.




Bojím se, aby na internetu nebyl závislý. Snažíme se, aby se kluci ve virtuálním prostředí chovali obezřetně a využívali ho jen ke smysluplným věcem. Vysvětlujeme jim i negativa, aby nahlíželi na věci kriticky a nebyli neustále propojeni s klávesnicí a s myší u monitoru. Po nedávných třídních schůzkách jsem o tom mluvila s jednou maminkou, a i ona by měla zájem vyvinout nějakou iniciativu. U nich je to tedy jiné, její dcera i přes opakované domluvy, výstrahy a zákazy navštěvuje různé e-shopy a utrácí tam veškeré kapesné. Nemluvě o tom, že se pohybuje na několika seznamovacích portálech. Oslovila jsem tedy třídní učitelku, která slíbila, že se domluví s panem učitelem na občanskou výchovu. Také bych se sama chtěla o této problematice dozvědět něco víc, protože osobně počítač příliš nevyužívám. Ale zato slyším řadu stesků dospělých kolem sebe, kteří tohle řeší u svých dětí.
Kamila D.

Dobrý den Kamilo, chápu vaše stesky a domnívám se, že pro danou věc děláte opravdu maximum. Možná bych vás měla trochu uklidnit, že v situaci, kdy děti běžně potřebují počítač a internet do školy, využívají ho i jako komunikační zdroj mezi sebou, a mnohdy i škola samotná je velmi „interaktivní“, a to jak směrem k žákům, tak k rodičům, se asi opravdu počítači „nevyhnete“. Pro řadu prací již nestačí jen běžná uživatelská znalost práce na počítači, ale i speciální dovednosti a znalost speciálních programů.
V situaci, kdy vaši synové mají dané jasné hranice a i vy jim doma nabízíte řadu aktivního a kvalitního využití volného času, bych se asi tolik neobávala. Možná je dobré nezaměřovat se tolik na čas, který kluci na internetu a u počítače stráví, ale spíš na to, co a proč tam dělají.
V České republice funguje Národní centrum bezpečného internetu (NCBI), což je neziskové nevládní sdružení, které bylo založené v roce 2006 jako Online Safety Institute. V roce 2011 bylo sdružení přejmenováno na současný název. Cílem tohoto centra je přispívat k bezpečnějšímu užívání internetu, moderních informačních a komunikačních technologií, k osvojování etických norem v on-line komunikaci a napomáhat předcházení a snižování možných sociálních rizik spojených s jejich užíváním. Toto sdružení je členem celoevropské sítě národních osvětových center bezpečnějšího internetu INSAFE a spolupracuje s mezinárodní sítí horkých linek IN HOPE.
Na datum 5. února 2013 je plánovaný 10. ročník Dne bezpečnějšího internetu, který je organizovaný právě mezinárodní sítí INSAFE, s cílem upozornit na bezpečnější a zodpovědnější užívání on-line technologií či mobilů zejména dětí a mládeže po celém světě (zdroj: http: www.saferinternet.cz/aktivity-projektu/saferinternet-day/sid-2013).
Jinak existují i přímo specializované semináře, např. „Nebezpečný a nezákonný obsah na internetu a jak s ním naložit“, který je v rozsahu 6 hodin a je určený pro malý počet účastníků. Obsah kurzu je zaměřený přesně na problém užívání internetu u dětí a mladistvých. Dozvíte se zde, jak rozlišit nezákonný a nebezpečný obsah, ale i o technických bariérách (nastavení kontroly) a o prevenci negativního vlivu obsahu internetu na dětskou psychiku. Frekventanti semináře jsou seznámeni i s organizacemi, na které se lze obracet pro radu a pomoc, a obdrží také výukové a metodické poklady.
Možná je zajímavé podívat se i na internetové stránky Centra adiktologie (on-line poradna), které má na svých stránkách uveřejněný takový testovací dotazník, týkající se právě závislosti na internetu, a pro vás může být do určité míry inspirativní: http://poradna.adiktologie. cz/otestujte-se/?poll_id=5. Na těchto stránkách naleznete i poradnu se zodpovězenými dotazy.
Pro rodiče, ale i ostatní, kteří narazí na nezákonné či nevhodné internetové stránky, je určena internetová Horká linka (Internet Hotline), která přijímá od uživatelů hlášení k těmto problémům. Takové hlášení je zde vyhodnoceno a případně předáno orgánům, které mají kompetence v takových konkrétních případech účinně zasáhnout (Policie ČR, mobilní operátoři, provozovatelé internetových služeb a právě také mezinárodní organizace INHOPE).
Moderní technologie jsou jednou z věcí, které do naší současné společnosti patří, a jako u většiny věcí existuje možnost jejich zneužití či nadužívání. Je tedy potřeba rozlišit, jak děti s internetem nakládají. Uvádím několik užitečných odkazů na internetové stránky organizací, kde najdete odpovědi na řadu svých otázek. Podle obsahu vašeho dotazu se ale domnívám, že ve vaší rodině tyto věci úspěšně řešíte osobním příkladem, aktivním a opravdovým zájmem o své děti, a to je to důležité a podstatné.
Přeji tedy pevné nervy a dostatek nápadů na různé akce.

**

Odkazy na organizace

Národní centrum bezpečného
internetu (NCBI) www.ncbi.cz
…pro bezpečnější internet
www.saferinternet.cz (projekt NCBI)
Internetová Horká linka
http://www.horkalinka.net
(součást projektu www.saferinternet.cz, NCBI)

O autorovi| Bc. Jana Bednářová, sociální pracovnice

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?