Na zkušenou do Rakouska

19. 3. 2014 8:44
přidejte názor
Autor: Redakce

Loňský podzim nám nepřinesl jen příjemné slunečné počasí, ale také zajímavou pracovní zkušenost v rámci projektu VETPRO/Leonardo da Vinci, díky kterému jsme navštívily rakouské kolegy – pedagogy – ve vídeňské škole pro vzdělávání budoucích zdravotníků.




Vídeňská Schule für allgemeine Gesundheitsund Krankenpflege je špičkové a moderní vzdělávací centrum pro mládež i dospělé. Tato státní vzdělávací instituce je navíc součástí areálu Nemocnice Franze Josefa, takže je zajištěna perfektní dostupnost pracovišť pro odbornou praxi žáků.

Než se začneme věnovat tématu samotného vzdělávání, je třeba zmínit neobvyklou architektoniku školní budovy (obr. 1). Stavba je stará něco málo přes tři roky, a tak stále přitahuje pozornost nejen zahraničních návštěvníků, ale také místních obyvatel. Jako hlavní stavební materiál bylo totiž použito sklo, a to především pro důmyslné prosvětlení celé budovy, v jejíchž interiérech (obr. 2) máte dojem, jako byste byli stále uprostřed parku, který školu obklopuje. Prosklené zdi pak doplňuje nápadité propojení prostorů, což s použitými prvky minimalismu působí nadčasovým dojmem.

Co se týká aspektů výuky, zajímavá je již samotná nabídka vzdělávacích oborů. Škola poskytuje kvalifikaci v oboru Diplomovaná zdravotní sestra a v oboru Ošetřovatel. Přijetí ke studiu je realizováno za předpokladu úspěšného splnění přijímací zkoušky, která sestává ze tří jednotlivých etap, z nichž první je předložení patřičných dokumentů (vysvědčení od 8. třídy ZŠ, životopis, výpis z trestního rejstříku, fotografie) a žádosti o přijetí. Další dvě etapy představuje individuální a poté skupinový pohovor. Žáci jsou tedy již od začátku vybíráni na základě vcelku přísných kritérií, jež poskytují nástin jejich předpokladů ke studiu. Studium v oboru Diplomovaná zdravotní sestra pak trvá tři roky a je zakončeno diplomovou zkouškou (obhajoba diplomové práce, praktická a teoretická část zkoušky) a u oboru Ošetřovatel totéž s výjimkou diplomové práce.

Profily absolventů se vcelku významně liší oproti českému modelu. Diplomovaná zdravotní sestra je obdobou naší všeobecné sestry a absolvent oboru Ošetřovatel je kompetentní například k aplikaci léků sub cutis nebo k měření fyziologických funkcí pod dohledem diplomované sestry. Obory se vzájemně liší financováním. Zatímco obor Diplomovaná zdravotní sestra je po celé tři roky studia dotován státem (podle ročníku studia kapesné od 212 € do 415 €/měsíc + stravné 97,5 €/měsíc), obor Ošetřovatel je hrazen žákem, a to částkou 2735 €/rok.

Ve škole nás také velmi zaujal systém výuky odborné praxe. Ta probíhá blokově čili tři měsíce výuky v pololetí tvoří teorie a tři měsíce výuky praxe. Praxe na oddělení je realizována pod dohledem sestry mentorky. Mentorka je staniční sestra, která absolvovala jednoletý kurz mentoringu (pořádá přímo škola). Tyto sestry nemají za dohled nad žáky žádné benefity, příplatky či dovolenou navíc. Žáky přijímají jako členy týmu na oddělení a po celou dobu praxe je vedou na základě požadavků vyplývajících ze školního kurikula. Hodinová dotace pro praktické vyučování činí celkem 2480 hodin/3 roky studia oboru Diplomovaná zdravotní sestra a 800 hodin/1 rok studia oboru Ošetřovatel.

Za zmínku stojí také ekologické a zdravé zaměření školy. Škola se pyšní certifikátem Ökolog a na základě využití volné hodinové dotace (120 hodin ročně) se pod taktovkou samotných žáků věnuje různým projektům na podporu zdraví a environmentálních strategií. Jako příklad můžeme uvést projekt, při kterém žáci na týden pozvou sociálně vyloučené občany, kteří se ve škole angažují přípravou zdravých jídel a žáci si je pak za symbolický poplatek kupují na svačiny. Cílem je ukázat vyloučeným či jinak handicapovaným občanům, že stále může existovat jejich čestné místo ve společnosti.

Na posledním místě zmiňme ještě pár drobností, které pro nás byly zajímavými či doposud nevídanými. Škola vlastní unikátní systém výměny prádla (obr. 3). U výdejny čistých uniforem se nachází automat, ke kterému stačí přiložit osobní kartu. Na osobní kartu jsou při nástupu ke studiu načteny anonymní údaje týkající se individuální velikosti oděvů, takže počítač jen přečte data a elektronicky vydá potřebné kusy, navíc již perfektně vyžehlené a zavěšené na ramínku.

Upoutal nás i způsob přenášení, nebo spíše převážení pomůcek pro výuku. Každý z učitelů vlastní plastový vozík (obdoba nákupního vozíku), který usnadňuje přepravu pomůcek z jedné učebny do druhé, a odpadá tak nošení těžkých knih či objemných pomůcek v náručí.

Během pracovního týdne jsme tedy nabyly množství nových poznatků z oblasti vzdělávání zdravotníků, získaly řadu zkušeností v rámci odlišného školského systému a snad i zdokonalily své jazykové dovednosti. Je velkým přínosem, že se v dnešní době mohou pedagogové účastnit obdobných projektů a obohacovat tak své spektrum odborných dovedností.

O autorovi| Mgr. Lucie Hromková, Mgr. Jitka Vokounová, Mgr. Hana Ulíková Střední zdravotnická škola Ruská, Praha (hromkova@szs-ruska.cz, vokounova@szs-ruska.cz, ulikova@szs-ruska.cz)

Obr. 1: Exteriér školní budovy
Obr. 2: Interiér školní budovy
Obr. 3: Systém výdeje prádla

1)
R

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?