Nové možnosti specializačního vzdělávání

14. 5. 2012 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Specializační vzdělávání oboru Organizace a řízení zdravotnictví pro zdravotnické pracovníky podle zákona č. 96/2004 Sb. v platném znění bylo možné studovat pouze v NCO NZO v Brně. Od začátku příštího školního roku bude možné toto studium zahájit i v Praze, což uvítají zdravotníci z Čech. Akreditaci získala Škola veřejného zdravotnictví (ŠVZ) v Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví v Praze. Na několik otázek jsme se v souvislosti s tím zeptali PhDr. Ivany Mádlové, Ph. D., MBA, odborné asistentky ŠVZ.


PhDr. Ivana Mádlová, Ph.D., MBA

Mohla byste říct něco bližšího o tomto novém programu specializačního vzdělávání?

Vzdělávací program je určen pro zdravotnické pracovníky s odbornou způsobilostí podle zákona č. 96/2004 Sb. Cílem vzdělávání je naučit absolventy vnímat zdravotnictví jako systém s mnoha vstupy a výstupy, který je ovlivňován řadou faktorů, připravit účastníky ve stále se měnícím prostředí k výkonu manažerských rolí a funkcí, posílit jejich schopnosti efektivního vedení „svěřeného“ týmu a týmové a interdisciplinární spolupráce, rozvoje osobnosti a v neposlední řadě i rozvoje profesního oboru.

Proč vzdělávací program probíhá právě na Škole veřejného zdravotnictví?

Jednoduše řečeno proto, že obsah vzdělávání spadá do předmětu zájmu oboru veřejného zdravotnictví. Ten se systematicky zabývá problematikou zdraví a zdravotnictví a všech faktorů, které je ovlivňují včetně systémů organizací a řízení léčebných a ošetřovatelských služeb. Na různé modely zdravotnických systémů pohlíží z různých úhlů a dat, např. demografie, trendů vývoje populace, zdravotních problémů, počtu hospitalizovaných a využití lůžek, výdajů a nákladů na péči apod. Využívá a integruje poznatky z různých oborů, jako je statistika, ekonomie, medicínské obory, ošetřovatelství, sociologie, psychologie, medicínské právo a řada dalších. Je také multidisciplinárním medicínským oborem. Z uvedeného tedy vyplývá, že specializační vzdělávání je na správném místě.

Jaká je délka studia a obsahuje kromě teoretické části i praxi?

Výuka bude probíhat 24 měsíců a zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část výuky bude probíhat v IPVZ, kde je veškeré zázemí k výuce a budou se na ní podílet interní i externí lektoři ŠVZ. Odborná praxe bude probíhat na akreditovaných klinických pracovištích Thomayerovy nemocnice v Praze.

Co je náplní studia a jak bude probíhat výuka?

Vzdělávací program obsahuje sedm odborných modulů zaměřených na zdravotní a sociální politiku státu, ekonomiku a financování zdravotnictví, marketing, strategické řízení, personální řízení, kvalitu a bezpečí zdravotní péče, komunikaci včetně řešení problémových situací, vyjednávání a zvládání konfliktů, role a funkce manažera, osobnostní rozvoj atd. U mnoha témat jsou zařazeny moderní aktivizační a interaktivní metody výuky, které umožňují studentovi či pracovní skupině řešit praktické úkoly pod dohledem zkušeného lektora a získat okamžitě zpětnou vazbu, jak se podařilo problém či úkol zvládnout. V naší výuce klademe důraz na spojení teorie s praxí, proto jsou našimi lektory zkušení odborníci z různých oborů, bez nichž by zdravotnictví nemohlo fungovat, např. právníci, ekonomové, personalisté a další.

Jak bude probíhat ukončení studia a co všechno musí student splnit?

Studium je v souladu s legislativou zakončeno atestační zkouškou a obhajobou závěrečné práce. Téma práce si volí student po dohodě se svým školitelem a mělo by pochopitelně odpovídat odbornému a profesnímu zaměření studenta a jeho praxi. Chci tím zkrátka říct, že téma budeme volit takové, aby bylo využitelné pro jeho stávající nebo budoucí praxi.

Jaké vzdělávací aktivity ŠVZ nabízí a jaké máte plány do budoucna?

Škola veřejného zdravotnictví IPVZ má se vzděláváním vedoucích a řídících pracovníků ve zdravotnictví, především lékařů, dvacetiletou zkušenost a je mezinárodně akreditována ASPHER (The Association of Schools of Public Health in the European Region). Vedle specializačního vzdělávání organizujeme i školicí akce zaměřené na aktuální „horké“ problémy či novinky v oblasti organizace a řízení zdravotnictví, např. jaké novinky přinese zákon o zdravotních službách. Dále organizujeme např. intenzivní krátkodobé třítýdenní certifikované kurzy pro zdravotnické pracovníky (podle zákona č. 96/2004 Sb.) zaměřené na management a ekonomiku zdravotnictví. Tyto kurzy jsou realizovány v rámci projektu MZČR Vzdělávání nelékařů, který je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a rozpočtu ČR. Díky tomu je účastnický poplatek pro mimopražské zájemce zdarma. V květnu a v říjnu zahájíme první běhy. Absolventům těchto certifikovaných kurzů mohou být uznány vybrané moduly právě ve specializačním vzdělávání Organizace a řízení zdravotnictví.

Zaměření ŠVZ na nelékařské profese je sice v začátcích, ale již dnes máme, díky znalosti zdravotnického prostředí a praxe, jasnou představu o formách a typech vzdělávacích aktivit, které budeme nabízet. Chceme využít bohaté zkušenosti našeho pracoviště se zapojením do výzkumných problémů, s tvorbou koncepcí, analýzami různých oblastí zdravotnictví, spolupráce s významnými národními i mezinárodními institucemi, odbornými společnostmi, vzdělávacími institucemi apod. a zapojit se do práce a spolupráce i na úrovni nelékařů.

Jaká je vaše role ve Škole veřejného zdravotnictví?

Ve Škole veřejného zdravotnictví pracuji velmi krátce a mám na starosti přípravu a organizaci vzdělávacích aktivit zaměřených nejen na přípravu vedoucích pracovníků, ale i na oblasti veřejného zdraví a zdravotnictví, které do oboru veřejného zdravotnictví patří. V neposlední řadě bude mým úkolem více zapojit naše pracoviště na úrovni nelékařů do všech dalších činností a aktivit ŠVZ a aktivně se podílet na řešení profesních problémů, kterým tato skupina pracovníků v současnosti podle mého názoru čelí čím dál tím více, přibývá požadavků na změny a nároky kladené na tyto profese se neustále zvyšují.

Jaké mají studenti připravené zázemí?

Výuka probíhá v instituci, jejíž hlavní činností je vzdělávání, takže k dispozici je samozřejmě veškeré dnes dostupné vybavení, jako dataprojektor, přístup na internet v učebnách apod. Přímo v prostorách výuky je zajištěno stravování. Ubytování je možné zajistit si v hotelu ILF, kde jsou pro naše studenty uzpůsobeny ceny.

Můžete závěrem shrnout či vyzdvihnout, čím je vaše škola v systému vzdělávání nelékařů specifická?

Škola má mezinárodní akreditaci pro lékaře, což je známkou vysoké kvality poskytovaného vzdělávání, a díky zkušenostem může připravit stejně kvalitní výuku i pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Do výuky vždy zařazujeme také aktuální témata, která odrážejí současnou zdravotnickou praxi. Naši lektoři jsou zkušení profesionálové s teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi jak se vzděláváním řídících pracovníků, tak s řízením zdravotnických zařízení a dalších zdravotnických institucí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?