Novela zákona o zaměstnanosti

9. 9. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Od 1. ledna 2012 můžeme počítat s přísnější a efektivnější právní úpravou podmínek pro zprostředkování zaměstnání a vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti.


Vláda České republiky dne 18. května 2011 projednala a schválila v rámci sociální reformy novelu zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, která by po projednání a schválení Parlamentem České republiky měla nabýt účinnosti od 1. ledna 2012. V této novele zákona Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR mj. navrhuje přísnější a efektivnější právní úpravu podmínek pro zprostředkování zaměstnání a pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti. Zákon o zaměstnanosti stanoví, že si fyzická osoba může zabezpečit zaměstnání prostřednictvím krajské pobočky úřadu práce, a to jako zájemce o zaměstnání nebo jako uchazeč o zaměstnání. Informace o možnostech zaměstnání a volných pracovních místech může fyzická osoba požadovat u kterékoli krajské pobočky úřadu práce.

Rozšíření definice vhodného zaměstnání

Zákon o zaměstnanosti přiznává fyzické osobě právo na zprostředkování vhodného zaměstnání, přičemž vhodným zaměstnáním,pokud tento zákon nestanoví jinak, je zaměstnání,
a) které zakládá povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
b) jehož délka pracovní doby činí nejméně 80 % stanovené týdenní pracovní doby,
c) které je sjednáno na dobu neurčitou nebo na dobu určitou delší než 3 měsíce a
d) které odpovídá zdravotní způsobilosti fyzické osoby a pokud možno její kvalifikaci, schopnostem, dosavadní délce doby zaměstnání, možnosti ubytování a dopravní dosažitelnosti zaměstnání.

Pro uchazeče o zaměstnání, který je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání po dobu delší než 1 rok, je vhodným zaměstnáním i takové zaměstnání, které
a) splňuje podmínky stanovené v předchozím odstavci pod písm. a), b) a d), nebo
b) splňuje podmínky stanovené v předchozím odstavci pod písm. a), c) a d) a délka jeho pracovní doby činí nejméně 50 % stanovené týdenní pracovní doby.

Nově se navrhuje, aby pro uchazeče o zaměstnání, který má být umístěn na výkon veřejně prospěšných prací, bylo vhodným zaměstnáním i takové zaměstnání, jehož délka pracovní doby činí nejvýše polovinu délky stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce a které odpovídá jeho zdravotní způsobilosti. Nabídky a přijetí veřejně prospěšných prací a veřejné služby by měly být více provázány na zprostředkování zaměstnání a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání. Zákon o zaměstnanosti stanoví, co se rozumí vhodným zaměstnáním. U uchazečů o zaměstnání, kterým krajská pobočka úřadu práce momentálně není schopna nabídnout vhodné zaměstnání, by měl být okruh možností nabídnout vhodné zaměstnání rozšířen o veřejně prospěšné práce v rozsahu nejvýše poloviny stanovené týdenní pracovní doby, samozřejmě za předpokladu respektování jejich zdravotní způsobilosti.

Cílem navržené změny je více motivovat uchazeče o zaměstnání k aktivnímu přístupu k řešení své situace a vytvořit podmínky pro zachování nebo získání pracovních návyků. Úřad práce by měl každého uchazeče o zaměstnání, kterému v konkrétní době nebude moci zajistit vhodné zaměstnání, zařadit do systému veřejně prospěšných prací nebo veřejné služby (§ 18 a) zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů). Pro naplnění stanoveného cíle se navrhuje, aby v případech veřejně prospěšných prací byla kritérii vhodnosti zaměstnání zdravotní způsobilost uchazeče o zaměstnání a rozsah pracovního úvazku nejvýše 50 % stanovené týdenní pracovní doby. Odmítnutí takové nabídky nebo nabídky veřejné služby bez vážných důvodů může vést k vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Tím bude zajištěno, aby uchazeči o zaměstnání využívali nabízených uplatnění v systému veřejně prospěšných prací a veřejné služby.

Vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání

Uchazeče o zaměstnání krajská pobočka úřadu práce z evidence uchazečů o zaměstnání rozhodnutím vyřadí, jestliže bez vážného důvodu

a) odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání,
b) odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci, neúčastní se rekvalifikačního kurzu ve stanoveném rozsahu teoretické a praktické přípravy, neplní studijní a výcvikové povinnosti stanovené vzdělávacím zařízením, které rekvalifikaci provádí, nebo se nepodrobí závěrečnému ověření získaných znalostí a dovedností, anebo uchazeč o zaměstnání, který je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 5 měsíců a odmítne nabídku krajské pobočky úřadu práce na rekvalifikaci,
c) neposkytne součinnost při vypracování individuálního akčního plánu, jeho aktualizaci nebo vyhodnocování anebo neplní podmínky v něm stanovené,
d) odmítne nabídku vykonávat veřejnou službu v rozsahu nejvýše 20 hodin týdně v případě, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 2 měsíce, e) odmítne se podrobit vyšetření svého zdravotního stavu nebo psychologickému vyšetření anebo f) maří součinnost s krajskou pobočkou úřadu práce.

Uchazeč o zaměstnání, který byl vyřazen z evidence uchazečů o zaměstnání z některého z výše uvedených důvodů, může být na základě nové písemné žádosti do evidence uchazečů o zaměstnání znovu zařazen nejdříve po uplynutí doby 6 měsíců ode dne vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Uchazeč o zaměstnání maří součinnost s krajskou pobočkou úřadu práce, jestliže
a) je podle lékařského posudku schopen plnit povinnosti vůči krajské pobočce úřadu práce, a přesto je neplní,
b) neprojedná doporučené zaměstnání ve lhůtě stanovené krajskou pobočkou úřadu práce,
c) se nedostaví na krajskou pobočku úřadu práce nebo kontaktní místo veřejné správy ve stanoveném termínu bez vážných důvodů,
d) neplní povinnosti stanovené zákonem v souvislosti s posouzením svého zdravotního stavu a vydáním lékařského posudku,
e) jiným jednáním zmaří zprostředkování zaměstnání nebo nástup do zaměstnání.

Navrhuje se rozšířit důvody pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání o nový důvod spočívající v odmítnutí nabídky veřejné služby v rozsahu nejvýše 20 hodin týdně uchazečem o zaměstnání vedeným v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 2 měsíce. Nepřijetí nabídky veřejně prospěšných prací a odmítnutí nabídky veřejné služby bez vážných důvodů bude mít za následek vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání pro odmítnutí vhodného zaměstnání a odmítnutí nabídky veřejné služby se navrhuje jako nový důvod pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání.

Rozšíření okruhu překážek pro zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání

Podle současné právní úpravy se mohou uchazeči o zaměstnání, kteří nastoupili do zaměstnání zprostředkovaného krajskou pobočkou úřadu práce a po krátké době jej bezdůvodně sami ukončili (či jejich chování bylo důvodem ke skončení zaměstnání ze strany zaměstnavatele), ihned znovu evidovat jako uchazeči o zaměstnání. Vzhledem k tomu, že se ve většině případů jedná o uchazeče o zaměstnání bez nároku na podporu v nezaměstnanosti, nelze jejich nezodpovědné chování nijak postihnout, ačkoli se zprostředkováním zaměstnání a se zaškolením zaměstnance jsou ze strany krajské pobočky úřadu práce i zaměstnavatele spojeny nezanedbatelné náklady.
Cílem je zamezit účelovému jednání uchazečů o zaměstnání, kteří bez vážných důvodů po krátké době ukončují zaměstnání zprostředkované jim krajskou pobočkou úřadu práce a bezprostředně se znovu evidují jako uchazeči o zaměstnání se všemi výhodami.

Navrhuje se, aby zákon nově stanovil, že překážkou pro zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání je, pokud
a) fyzická osoba bez vážného důvodu ukončí sama nebo na základě dohody se zaměstnavatelem vhodné zaměstnání zprostředkované krajskou pobočkou úřadu práce, nebo
b) zaměstnavatel s fyzickou osobou ukončí vhodné zaměstnání zprostředkované krajskou pobočkou úřadu práce z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jí vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.

V případech podle písmene a) nebo b) může být fyzická osoba zařazena na základě nové písemné žádosti do evidence uchazečů o zaměstnání po uplynutí 6 měsíců ode dne sjednaného jako den nástupu do zaměstnání, zprostředkovaného krajskou pobočkou úřadu práce.
Navrhuje se rozšíření okruhu překážek pro zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání tak, aby překážkou zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání byla skutečnost, že fyzická osoba bez vážného důvodu ukončí sama nebo dohodou se zaměstnavatelem vhodné zaměstnání zprostředkované krajskou pobočkou úřadu práce nebo s ní zaměstnavatel skončí toto zaměstnání z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jí vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. V těchto případech může být na základě nové písemné žádosti znovu zařazena do evidence uchazečů o zaměstnání po uplynutí doby 6 měsíců ode dne sjednaného jako den nástupu do zaměstnání zprostředkovaného krajskou pobočkou úřadu práce. Tato doba je navrhována shodně s dobou vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání z důvodu odmítnutí vhodného zaměstnání. Vzhledem k tomu, že mohou nastat případy, kdy zaměstnanec má vážné důvody ke skončení zprostředkovaného zaměstnání, navrhuje se zohlednit tyto situace vážnými důvody uvedenými v zákoně o zaměstnanosti.

Rozhodné období pro posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti se zkracuje

Zákon o zaměstnanosti stanoví, že nárok na podporu v nezaměstnanosti má uchazeč o zaměstnání, který
a) získal v rozhodném období zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností dobu důchodového pojištění podle zvláštního právního předpisu v délce alespoň 12 měsíců; překrývajíli se doby důchodového pojištění, započítávají se jen jednou,
b) požádal krajskou pobočku úřadu práce, u které je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti a
c) ke dni, k němuž má být podpora v nezaměstnanosti přiznána, není poživatelem starobního důchodu.

Rozhodným obdobím pro posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci jsou poslední 3 roky před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání.
Navrhuje se upravit rozhodné období pro posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci z posledních 3 let na poslední 2 roky před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání.

Touto úpravou dojde k přiblížení právní úpravy rozhodného období obvyklým úpravám v jiných evropských zemích. Rozhodné období je například na Slovensku konstruováno jako čtyřleté s tím, že je třeba splnit pojištění v tomto období v délce 3 let. Přísnější úprava rozhodného období bude i po této úpravě například ve Slovinsku, Polsku a Lotyšsku (12 měsíců doby pojištění v posledních 18 měsících). V důsledku toho vznikne uchazeči o zaměstnání nárok na podporu v nezaměstnanosti, pokud splní podmínku získání 12 měsíců doby důchodového pojištění. Cílem navrhované právní úpravy je motivovat uchazeče o zaměstnání ke zvýšení vlastní aktivity při hledání a udržení zaměstnání. V souvislosti s navrhovanou úpravou je nevyhnutelné sjednotit i období, ve kterém se posuzuje plynutí podpůrčí doby za účelem opětovného nároku na podporu v nezaměstnanosti.

Pracující a zároveň studující fyzické osoby budou moci být evidovány na ÚP

Zákon o zaměstnanosti stanoví, že uchazečem o zaměstnání může být, pokud tento zákon dále nestanoví jinak, pouze fyzická osoba, která má na území České republiky bydliště a která není fyzickou osobou soustavně se připravující na budoucí povolání.
Nově se navrhuje, že zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání nebrání, aby fyzická osoba, pokud se soustavně připravuje na budoucí povolání, získala v rozhodném období zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností dobu důchodového pojištění podle jiného právního předpisu v délce alespoň 12 měsíců.

Skutečnost, že se soustavně připravuje na budoucí povolání, je fyzická osoba povinna krajské pobočce úřadu práce oznámit při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání, osobně anebo písemně do 8 dnů ode dne zahájení soustavné přípravy na budoucí povolání. Navrhovaná právní úprava odstraňuje nesystémovost dosavadní právní úpravy spočívající v tom, že fyzické osoby, které pracují a zároveň studují formou prezenčního vysokoškolského studia, nemohou být v případě ztráty zaměstnání evidovány na úřadu práce. Jedná se tak o odstranění faktické nerovnosti vůči těmto fyzickým osobám, které přispívají do pojistného systému, ale následně nemohou čerpat podporu v nezaměstnanosti.

Shrnutí závěrem

Změna podmínek pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti spočívá v úpravě rozhodného období, ve kterém je možno získat alespoň 12 měsíců doby důchodového pojištění, ze 3 let na 2 roky. Dále dojde ke změně podmínek pro vstup do evidence uchazečů o zaměstnání. V případech, kdy zaměstnanec ukončí bez vážného důvodu sám nebo dohodou se zaměstnavatelem vhodné zaměstnání zprostředkované Úřadem práce České republiky, bude moci být evidován na Úřadu práce České republiky až po uplynutí 6 měsíců ode dne vzniku tohoto zaměstnání. Další změnou bude také zavedení nabídky veřejně prospěšných prací nebo veřejné služby v rozsahu až 20 hodin týdně pro uchazeče o zaměstnání. Nepřijetí nabídky veřejně prospěšných prací bez vážných důvodů bude mít za následek vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání pro odmítnutí vhodného zaměstnání. Stejný dopad bude mít i odmítnutí veřejné služby uchazečem o zaměstnání vedeným v evidenci krajské pobočky úřadu práce déle než 2 měsíce.

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?