Bariatrická a metabolická chirurgie. Nové postupy v léčbě obezity a metabolických poruch - recenze

přidejte názor
Autor: Redakce
Martin Fried a kol. Mladá fronta a. s., ISBN 978-80-204-2424-2, 268 stran, barevně, vazba pevná, cena 500 Kč

Bariatrická a metabolická chirurgie.
Nové postupy v léčbě obezity a metabolických poruch
Martin Fried a kol.

V roce 2011 byla v nakladatelství Mladá fronta vydána a na dubnovém kongresu České diabetologické společnosti ČLS JEP v Luhačovicích slavnostně pokřtěna kniha, která se zabývá chirurgickou léčbou obezity – bariatrickou chirurgií. Hlavním autorem je význačný český chirurg, který publikaci napsal společně s obezitology, anesteziologem, psychologem a řadou dalších specialistů. Knihu lze doporučit každému lékaři, přestože její velká část je věnovaná chirurgické léčbě obezity a zvláštnostem anestézie u nemocných s extrémní obezitou. Svým zaměřením jsem internista se specializací v diabetologii a klinické výživě. Knihu jsem si koupil mimo jiné proto, že očekávám značný nárůst bariatrických výkonů u diabetiků 2. typu s BMI nad 25 kg/m2. Této problematice je věnována útlá kapitola italského spoluautora (prof. Nicola Scopinaro), ale na jednoznačné ověření této indikace si ještě musíme počkat. Podrobně se ve své kapitole zabývá dopady bariatrické léčby na metabolická onemocnění prof. Štěpán Svačina. Tuto kapitolu by měl znát každý progresivní diabetolog.

V knize najdeme výborný přehled etiopatogeneze obezity (doc. Vojtěch Hainer) i kvalitní přehled endokrinní funkce tukové tkáně se zaměřením na inkretiny (prof. Martin Haluzík). V této kapitole se dozvíme kompletní a velice recentní informace o inkretinech. Jejich účinek je zkoumán nejen diabetology, ale i neurology – při léčbě demence či Alzheimerovy nemoci – a také kardiology. Jádro publikace však tvoří podrobný popis jednotlivých výkonů v bariatrické chirurgii, včetně chirurgické indikace, kontraindikací a výsledků léčby (prof. Martin Fried), společně se zvláštnostmi, způsoby vedení a komplikacemi anestézie (MUDr. Helena Bedřichová). Kniha však obsahuje i řadu dalších kapitol, které se věnují multidisciplinárnímu přístupu a řešení psychických i fyzických komplikací po bariatrickém výkonu.

Protože ošetřuji po mnoho let řadu pacientů se syndromem krátkého střeva a podávám jim domácí parenterální výživu, zvlášť se zmíním o kapitole „Výživa po bariatrických operacích“ (doc. Dana Müllerová). Tato kapitola je přínosná pro každého, kdo se stará o pacienty po gastrektomii a samozřejmě i po různých bariatrických výkonech. Upozorňuje na možné karence a ukazuje způsoby jejich řešení. Věnuje se jednotlivým výkonům a upozorňuje na taktiku nutriční léčby. Kniha je celkově velmi zajímavá, multidisciplinární a moderní. Velice přínosným způsobem doplňuje českou literaturu v této oblasti medicíny. Pokud se podaří identifikovat hormony, které mimo inkretiny a redukci hmotnosti vedou ke zlepšení nebo plnému vyléčení diabetu, dojde v léčbě diabetu 2. typu k revoluci.

O autorovi: Prof. MUDr. Zdeněk Rušavý, Ph. D.
Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta a Fakultní nemocnice Plzeň, 1. interní klinika

1)