Šestina telefonátů na středočeskou záchrannou službu zneužívá tísňovou linku. Minulý rok přijali středočeští záchranáři téměř 180.000 hovorů, z toho ve zhruba 31.000 případů lidé linku vytočili, aby vzápětí zavěsili nebo začali nadávat operátorům. ČTK to sdělila mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová.
Zneužívání linky pak může zkomplikovat zásah u člověka v ohrožení života. Kvůli vytíženosti nejbližších posádek pak totiž musí k vážným případům vyjíždět posádky ze vzdálenějších základen, a tím se prodlužuje dojezdový čas sanitního vozu.
Operátoři se často podle Effenbergerové setkávají s vulgárními nadávkami, zlomyslnými i jinak obtěžujícími hovory, a to jak od dětí, tak i dospělých. Jsou mezi nimi například ti, kteří linku 155 opakovaně prozvánějí a aniž něco operátorovi řeknou, zavěsí. „Od jednoho takového volajícího se může jednat i o desítky telefonátů denně,“ uvedla mluvčí.
Další skupinou jsou volající, kteří oznámí smyšlenou událost, na jejímž základě vyjede posádka záchranářů a po příjezdu na místo nenalezne nejen pacienta, ale ani nic, co by nasvědčovalo tomu, že se oznámená událost stala. „Ty se dají naštěstí počítat v řádu jednotek,“ uvedla Effenbergerová.
Linku 155 zneužívají i takzvaní notoričtí pacienti, kteří volají, i když není ohroženo jejich zdraví, ale znají způsob, jak operátorovi podat informace, aby k nim byl nucen záchranáře poslat. „A tak to mnohdy vypadá tak, že si takový pacient zavolá sanitku k bolestem na hrudi, a když k němu přijede posádka, stěžuje si třeba jen na bolest krční páteře, která trvá dva týdny, nebo rovnou záchranářům přizná, že se cítí sám a smutný, že chtěl jen společnost,“ uvedla mluvčí.