Pacienti mají v důsledku onkologické léčby (zejména chemoterapie, radioterapie a biologické léčby) oslabený imunitní systém, a proto se u nich setkáváme s řadou zdravotních i psychických komplikací doprovázejících tento typ léčby. Vzhledem k tomu je třeba minimalizovat vznik dalších rizik souvisejících s ošetřovatelskou péčí o tuto kategorii pacientů. Z tohoto důvodu jsme se rozhodly připravit grant, jehož prostřednictvím by byly vybaveny odborné laboratoře speciálními modely a pomůckami, a tím byla zefektivněna praktická výuka odborných klinických předmětů na Fakultě zdravotnických studií Univerzity Pardubice (FZS UPa). Grant byl podán v roce 2010 v rámci projektu Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) „Inovace odborných laboratoří pro výuku onkologických a chirurgických předmětů“.
Jeho realizace proběhla v období od dubna do září 2011, díky tomu mohly být pomůcky a modely využity již při výuce v zimním semestru akademického roku 2011/2012. Byly inovovány 2 odborné laboratoře tak, aby si studenti již v laboratorních podmínkách mohli zdokonalit nácvik péče o onkologického pacienta s využitím moderní techniky používané na onkologických pracovištích. Celkem bylo zakoupeno 70 modelů, přístrojů či pomůcek, které byly rozděleny do 3 sad – onkologické, chirurgické a edukační. Inovované odborné laboratoře jsou využity u 14 studijních předmětů v bakalářských studijních oborech (Všeobecná sestra, Zdravotnický záchranář, Porodní asistentka), konkrétně ve 297 hodinách praktických cvičení a seminářů a u 7 studijních předmětů v magisterských studijních oborech (Ošetřovatelství, Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech) v přibližně 154 hodinách praktických cvičení či seminářů. Inovované učebny slouží mimo jiné i k výuce v rámci celoživotního vzdělávání všeobecných sester nebo při výuce posluchačů univerzity třetího věku.
Studenti mají možnost nacvičit si odběry krve na simulátoru paže s kolabujícími cévami, práci s inzulinovou pumpou (obr. 1), cévkování na zdokonaleném simulátoru, zavádění nazogastrické sondy na tzv. hladové figuríně včetně napojení na enterální pumpu, eventuálně zavedení parenterální výživy. Z hlediska léčby bolesti se studenti mohou zdokonalit v ovládání injekčních a lineárních dávkovačů u pacientů s řízenou analgezií (PCA), dále pak v manipulaci s jednorázovými infuzory sloužícími pro aplikaci chemoterapie, v odběru arteriální krve, péči o intravenózní port či o různé typy kožních defektů atd.
Prostřednictvím chirurgické sady si studenti zdokonalí nácvik techniky šití, zajištění a odsávání z dýchacích cest (obr. 2), zavádění intraoseálních přístupů, péči o hrudní drenáž, péči o chirurgické a chronické rány, imobilizaci pacienta prostřednictvím pomůcek při akutním příjmu. V rámci edukační sady si studenti na trenažéru vyzkoušejí vyšetření konečníku včetně simulace patologických stavů. Na podobném principu funguje také simulátor na vyšetření lymfatických uzlin.
Hodnocení inovace učeben probíhalo prostřednictvím metody focus group během listopadu 2011. Z odpovědí studentů vyplývá, že je pro ně zakoupené vybavení velkým přínosem, neboť přístroje jsou totožné s těmi, které využívají zdravotnická zařízení. Výhodu spatřují v tom, že se s moderními přístroji naučí zacházet již před vstupem na praxi a odpadá tak strach, že přístroj např. rozbijí nebo neumí použít. Také výukové trenažéry jsou hodnoceny kladně, protože jsou kvalitní a velice se přibližují realitě v ošetřovatelské praxi. Studenti se mohou prostřednictvím simulace připravit i na zvládání krizových situací. Spokojenost s vybavením učeben je i ze strany vyučujících, a to obzvláště proto, že modely jsou doplněny příslušenstvím k daným ošetřovatelským postupům (např. cévkovací model je vybaven permanentním katétrem se sběrným sáčkem, emitní miskou, peánem, jednorázovou podložkou a gelem). Povrch modelů je snadno omyvatelný a dezinfikovatelný. Ve většině případů jde o torza v životní velikosti uložená v přenosných kufrech, což usnadňuje manipulaci a díky čemuž je lze snadno uložit.
Po ukončení projektu můžeme konstatovat, že díky inovaci odborných laboratoří prostřednictvím projektu Fondu rozvoje vysokých škol došlo ke zkvalitnění a zefektivnění výuky ve výše jmenovaných studijních oborech.
O autorovi: PhDr. Magda Taliánová, Ph. D., Mgr. Marie Holubová, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice (magda.talianova@upce.cz; marie.holubova@upce.cz)