Vzhledem k tomu, že se jedná o významná sdělení, která se nás mohou bezprostředně dotýkat, bude jistě užitečné si činnosti a kompetence těchto institucí přiblížit podrobněji.
Odbornou činnost Krajské hygienické stanice zajišťují jednotlivé obory – protiepidemický, obor hygieny obecné a komunální, obor hygieny práce, obor hygieny výživy a předmětů běžného užívání a obor hygieny dětí a mladistvých.
Při výkonu státního zdravotního dozoru Krajská hygienická stanice (dále jen KHS) v rozsahu své působnosti kontroluje plnění povinností stanovených k ochraně veřejného zdraví přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zvláštními právními předpisy a rozhodnutím či opatřením vydaným KHS (orgánem ochrany veřejného zdraví) na základě těchto právních předpisů.
Obor protiepidemický nařizuje, organizuje, řídí i provádí opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních onemocnění, vyhlašuje nařízení při epidemii a nebezpečí jejího vzniku, provádí sběr a analýzu dat o infekčních onemocněních, vytváří prognózy trendů výskytu infekčních nemocí, provádí epidemiologická posuzování infekčních chorob v souvislosti s výkonem povolání, provádí státní zdravotní dozor ve zdravotnických zařízeních, ústavech sociální péče a u fyzických osob.
Obor hygieny obecné a komunální vykonává státní zdravotní dozor a provádí kontroly kvality pitné vody ve veřejných vodovodech včetně kontroly plnění povinností provozovatelů vodovodů a malých vodních zdrojů (studny), které slouží k veřejnému zásobování pitnou vodou; provádí kontroly jakosti povrchových vod určených ke koupání, poskytuje informace o kvalitě vody určené ke koupání osob; provádí kontroly koupališť, krytých bazénů a saun včetně sledování kvality vody; provádí kontroly zařízení, ve kterých jsou provozovány činnosti epidemiologicky závažné (holičství, kadeřnictví, pedikúra, manikúra, kosmetika, solária, rekondiční a regenerační služby…); provádí také kontroly zařízení ubytovacích služeb; schvaluje provozní řády výše zmíněných zařízení; zabývá se řešením problematiky hluku, vibracemi a neionizujícím zářením v mimopracovním prostředí; do působnosti tohoto oboru patří i problematika pohřebnictví a odpadů.
Obor hygieny práce provádí státní zdravotní dozor na všech pracovištích, ať již nově vznikajících či stávajících – hlavním cílem je dozor nad dodržováním platných právních předpisů souvisejících s ochranou zdraví při výkonu práce.
Dále posuzuje návrhy a oznámení zařazení prací do kategorií a určuje rizikové práce; provádí státní zdravotní dozor nad zajištěním závodní preventivní péče; provádí šetření pracovních podmínek osob jako podklad pro případné vyhlášení nemoci z povolání; provádí státní dozor v oblasti ochrany zdraví při práci při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky.
Obor hygieny výživy provádí státní zdravotní dozor v provozovnách stravovacích služeb. Dále může pozastavit uvedení do oběhu těch potravin, které jsou podezřelé ze zdravotní závadnosti a v případě zjištění zdravotní závadnosti, zajistí jejich vyloučení z oběhu; provádí kontroly zdravotní nezávadnosti pokrmů a jejich hodnocení včetně odběrů vzorků; provádí zkoušky znalostí hub.
Zjišťuje příčiny poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin. Obor hygieny předmětů běžného užívání provádí státní zdravotní dozor nad dodržováním povinností u výrobců, dovozců a distributorů předmětů běžného užívání.
Předmětem běžného užívání se rozumějí výrobky, které jsou ve svém konečném stavu ve styku s potravinami nebo pokrmy, dále hračky, kosmetické prostředky; výrobky pro děti ve věku do tří let. Obor hygieny dětí a mladistvých provádí státní zdravotní dozor ve školách a školských zařízeních, v provozovnách živnosti péče o děti do tří let věku a v provozovnách živnosti mimoškolní výchova a vzdělávaní.
Dále je prováděn dozor na zotavovacích akcích pro děti, školách v přírodě, nad vnitřním prostředím staveb v zařízeních pro výchovu a vzdělávání, nad venkovními hracími plochami určenými pro hry dětí, nad režimem stravování dětí v dětských zařízeních a ve všech typech zařízení společného stravování dětí a mladistvých, včetně školních kantýn a bufetů.
Orgán ochrany veřejného zdraví je dotčeným správním úřadem při rozhodování ve věcech upravených zvláštními právními předpisy, které se dotýkají zájmů chráněných orgánem ochrany veřejného zdraví podle tohoto zákona a zvláštních právních předpisů včetně hodnocení a řízení zdravotních rizik. Orgán ochrany veřejného zdraví vydává v těchto věcech stanovisko v rámci stavebního řízení, k zápisu škol a školských zařízení do rejstříku škol a školských zařízení a k vydání oprávnění k výkonu sociálně právní ochrany dětí.
Jaké jsou dnes nejčastější nemoci z povolání ?
Z hlediska vzniku profesionálních onemocnění se v České republice stále vážnějším problémem stávají onemocnění horních končetin vyvolaná lokální fyzickou zátěží. Jedná se zejména o činnosti, kde dochází během pracovní směny k trvalému a častému opakování určitých pohybů. Často s nutností vynakládat na daný úkon větší svalovou sílu. To však nemusí být pravidlem a může se jednat například i o na první pohled jednoduchou montážní práci drobných součástek.
Nedobrá situace se nemění ani u profesionálních onemocnění způsobených vibracemi přenášenými na ruce při práci s nejrůznějšími vibrujícími nástroji, kdy vzniká poškození nervů a cév horních končetin. Společné pro oba uvedené nejzávažnější škodlivé faktory pracovního prostředí je totiž absence jakékoli ochranné pracovní pomůcky.
Pokud pracovník vykonává činnost, kdy je nadlimitně exponován těmto faktorům, pak se jediným opatřením stává lékařská preventivní prohlídka, která by měla včas odhalit počínající zdravotní obtíže.
Nejběžnější stížnosti
Velká část stížností se týká dopravního hluku. Ten je obecně obtížně řešitelným problémem, neboť jeho řešení souvisí zejména s budováním nových komunikací, obchvatů a protihlukových opatření. Samozřejmě přijímáme i stížnosti na hluk z hudebních produkcí, případně na hluk z výrobních provozoven.
Dále se značná část stížností týká stravovacích zařízení a stravovacích služeb. Počet stížností stále vzrůstá, v roce 2006 jsme jich evidovali 171, loni 280 a letos ke konci září již 228. Nutno ovšem podotknout, že těch, které spadají do naší kompetence a které můžeme považovat za oprávněné, je zhruba pouze zhruba 35 %.
Na jednu stranu mohou stížnosti a podněty upozornit na závažné nedostatky, setkáváme se však i se snahou pouze někomu ublížit. Zaznamenali jsme i případ, kdy si někdo stěžoval na určitou firmu pod cizím jménem ve zjevné snaze udělat problém oběma. Stížnosti jsou opravdu různorodé, například i takovéto: „U souseda se rozmnožily blechy a on je šíří. Jsou i na chodbě a já si je nechci nosit domů. Sousedka má nohy samý pupen, ale prý ji nic nekouše. Co s tím?“ Naštěstí se jednalo o anonym.
Stop korupci
Základním technickým protikorupčním opatřením na naší KHS je systém provádění státního dozoru způsobem, kdy s kontrolovaným subjektem přichází v rámci dozorové činnosti do kontaktu více různých pracovníků. Interně stanovený postup navíc při vyřizování závažných zjištění a vydávání správních rozhodnutí stanoví projednání věci s vedoucím daného oboru i s oddělením právním. Na rozhodování se tedy vždy podílí několik pracovníků z více pracovišť.
V případě kontrol vyloženě konfliktních provozovatelů a subjektů, kde různá nařčení a útoky (například i ze zaujatosti) mohou z jejich strany přicházet v úvahu, přesouváme preventivně zajištění dozoru na nejbližší sousední pracoviště naší organizace, případně přímo pod dohled vedoucího oboru. Tato preventivní opatření jsou zjevně účinná, neboť případ korupce jsme ještě řešit nemuseli.
MUDr. Ivan Kučera (hygienické stanice Královehradeckého kraje)