Zákonem č. 105/2011 Sb., kterým se měnil zákon č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, byl více upřesněn účel a význam certifikovaných kurzů, a to vložením slova „zdravotnické“ před slovo „činnosti“ v odst. 1 ustanovení § 61 výše cit. zákona. Podle současného znění zákona o nelékařských zdravotnických povoláních odst. 1 § 61 citujme:
„Absolvováním certifikovaného kurzu zdravotničtí pracovníci nebo jiní odborní pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro úzce vymezené zdravotnické činnosti, které prohlubují získanou odbornou nebo specializovanou způsobilost. Certifikovaným kurzem nelze nahradit získání odborné nebo specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání.“
Vzdělávání v certifikovaných kurzech je orientováno pouze na úzce vymezenou zdravotnickou problematiku v rámci poskytování zdravotní péče, aby účastníci certifikovaného kurzu získali vědomosti a dovednosti v činnostech odpovídajících příslušnému zdravotnickému povolání či povolání jiného odborného pracovníka.
Po žadateli o akreditaci bude v rámci akreditačního řízení požadováno, aby předložil takový vzdělávací program, kterým jsou vymezeny znalosti a dovednosti konkrétní zdravotnické aktivity, práce, činnosti. Formulace zdravotnických činností je tedy pro udělení akreditace stěžejní a žadatel by ji měl navrhovat s ohledem na vyhlášku č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
Ministerstvo zdravotnictví na základě této novelizační úpravy zpřísňuje podmínky pro udělení akreditace certifikovaného kurzu a omezuje vydávání akreditací pro certifikované kurzy, které neumožní získat znalosti a dovednosti pro vykonávání konkrétních zdravotnických činností. Osvojení a rozvíjení dovedností, které mj. vycházejí z osobnostních a charakterových vlastností, si mohou zdravotničtí pracovníci doplnit v jiných formách celoživotního vzdělávání, např. v inovačních kurzech, seminářích apod.
Pro informaci sdělujeme, že ministerstvo vydalo ve Věstníku dva vzdělávací programy certifikovaných kurzů, které lze nalézt na webových stránkách ministerstva http://www.mzcr.cz/Odbornik/dokumenty/certifikovane-kurzy_1767_935_3.html
Jsou to:
* Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence
* Psychoterapeutické minimum – součást vzdělávacího programu specializačního vzdělávání v oboru Klinická psychologie.
Taktéž na výše uvedených webových stránkách lze nalézt informace k zásadám zpracování žádosti o udělení akreditace pro certifikovaný kurz včetně metodického pokynu, který stanoví náležitosti vzdělávacího programu certifikovaného kurzu.
Informace ke specializačnímu vzdělávání NLZP
Ministerstvo zdravotnictví na svých webových stránkách v sekci: Odborník zdravotník – Vzdělávání a uznávání kvalifikací – Akreditace – Nelékařská povolání – Nové vzdělávací programy specializačního vzdělávání podle nařízení vlády č. 31/2010 Sb. uveřejnilo další „nové“ platné vzdělávací programy oborů specializačního vzdělávání nelékařských povolání, podle nichž bude nově probíhat vzdělávání ve specializačních oborech. Podmínkou k jejich uskutečňování je, aby daná vzdělávací instituce získala udělení akreditace na příslušný „nový“ vzdělávací program.
Jedná se o tyto vzdělávací programy oborů specializačního vzdělávání:
* Všeobecná sestra – Intenzivní péče
* Všeobecná sestra – Perioperační péče
* Všeobecná sestra – Ošetřovatelská péče v pediatrii
* Všeobecná sestra – Intenzivní péče v pediatrii
* Porodní asistentka – Intenzivní péče v porodní asistenci
* Radiologický fyzik – Radiologická fyzika
* Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků – Klinická hematologie a transfuzní služba
* Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků – Klinická biochemie
* Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků – Mikrobiologie
* Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků – Nukleární medicína
* Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků – Příprava radiofarmak
* Biomedicínský inženýr – Klinické inženýrství
Ostatní vzdělávací programy již byly zveřejněny v předcházejícím období.
O autorovi: Kolektiv pracovníků oddělení ošetřovatelství a dalších nelékařských povolání a uznávání kvalifikací odboru vzdělávání a vědy MZ ČR